Nekromanti Hur många milissoldater har en Baron?

Boldtaar

Warrior
Efter att ha spelat Skaldensfärd så har rollpersonerna återvändigt hem till sitt Baroni med brevet för att samtala med deras far (Baronen).
Snart dyker greven upp men en liten belägrings här och med fler soldater på väg för att förhindra att hans hemliga planer kommer ut. Med våld om ingen annan lösning hittas.

RP har lyckas smita ut för att samla ihop baronens knektar (totalt 50 st) från de två andra godsen i baroniet och samla så många bönder som möjligt som kan slåss på deras sida.

Hur många bönder är realistiskt att man max får ihop? :gremconfused:

Det finns ju ca 9000 bondemilis och 11000 milisbågskyttar i Consaber. Men jag vet inte hur många Baroner och gods ägande det finns. Så jag kan inte räkna ut ett medel.
Det finns ca 200 arbetande bönder (fria och ofria) plus 20 jägare, 60 daglönare och 6 hantverkare i två byar i baroniet.
Det står i någon av böckerna att man kan ta en man från varje gård för försvar. Sedan är frågan gäller det i en sådan här situation? Bönderna är ju inte hotade och många kan tänkas slåss på vilken sida som helst.

Marukusu

Hero
Det borde väl rimligen bero på hur krigssugen baronen är, och beroende på hur många som bor i baroniet... kanske...

-Danne, 1+1=4.

DesertRain

Hero
om jag inte kommer ihåg fel finns det 58 baroner i Consaber, och sammanlagt 20.000 i milis så om man tar 20000/58 får man att det är ca: 344 milismän i varje baroni. Sen är det ju bara att bestämma om baroniet är större eller mindre än ett normalt när det gäller befolkningen.
/Purgatory

Boldtaar

Warrior
Den siffran låter kanska galen tycker jag!

Det finns 5 herigdömen med 27 grevar i. Gissar att det finns minst lika måga baronier i ett greveskap som det finns grevar i ett hertigdöme, ca 5 st. dvs ca 148+ baronier. Sedan till kommer ju antagligen många godherrar och några markiser.

Följer man riddar boken finns det ca 200-300 bönder (bort räknt barn och gamla tror jag) i ett normal baroni.

Jag hade nog gissat på att man kan plocak ut var 5 person till vapen tjänst i ett baroni, ungefär 50-70 personer.

Marukusu

Hero
"Följer man riddar boken finns det ca 200-300 bönder (bort räknt barn och gamla tror jag) i ett normal baroni.

Jag hade nog gissat på att man kan plocak ut var 5 person till vapen tjänst i ett baroni, ungefär 50-70 personer."

...Du får också räkna bort alla kvinnor och en del män som av olika skäl är olämpliga att göra vapentjänst (missbildade, skadade, sjuka etc). Så om du inte redan gjort det så blir det väl ett gäng på en 20-30 glada gossar.

(...eller så fuskar du med siffrorna och sätter så många som du vill)

-Danne, sifferblind.

Hjalle

Swashbuckler
Vilket är ytterligare ett exempel på Eons vridna system. Anledningen till det oändligt låga antalet är Soldarns oändligt låga befolkning. Så, om vi säger 250 pers per baroni (omglol), och multiplicerar detta med 70 (antalet baronier i Soldarn, vilket måste innebära väldigt små hålor), så får vi runt 17-18000 pers. Detta plus 25000 i städerna (men va?, Soldarn invånare var ju till 90 procent bönder?). Fan alltså. Ni ser ju själva att det suger.

Så, även om det löjligt låga antalet invånare per baroni är gjort för Soldarns löjligt underdriva invånarantal, så är det för litet. Och i Consaber, där 58 baroner håller mark på ett område som både är mer tätbefolkat och som är större... Jag kan tänka mig, att även med godsherrarna i beaktan, kan det vara lämpligt att minst tiodubbla.

-Hjalle, Mundana 13.8

Ceram

Hero
Consaberförläning

Så, även om det löjligt låga antalet invånare per baroni är gjort för Soldarns löjligt underdriva invånarantal, så är det för litet. Och i Consaber, där 58 baroner håller mark på ett område som både är mer tätbefolkat och som är större... Jag kan tänka mig, att även med godsherrarna i beaktan, kan det vara lämpligt att minst tiodubbla.
Jag minns inte om det är en officiell regel eller en officiell riktlinje men nog har det sagts att ett baroni i Consaber bör tas fram som ett greveskap på förläningsreglerna? Jag har upplevt detta som en rimlig lösning iallafall utifrån landstorlekarna. Att jag sen i praktiken höjd befolkningsmängden även i Soldarn utan att forma en linje på det hela är ju en annan femma...

Boldtaar

Warrior
Consabers befolkning

Vart hittade du att det fanns 58 baronier i Consaber?
Jag har letat som f***.
Jag hade gissat på ca 3 till 6 baronier i varje grevedöme, ca 300 baronier. Och att varje baron och greve hade 1 eller 2 godsherrar/riddare undersig, ca 600. Sedan till kommer några markis på kungen kronmarker.

Om sedan finns 1 till 3 byar i varje baroni/gods med ca 100 arbetande bönder i varje.
Totalt ca 1800 byar i Consaber med totalt ca 180 000 arbetande bönder.
Räknar vi sedan in hela familjen med kvinnor, barn, gamla m.f.l.
Så får vi ca 900.000 perosoner.
Lägger vi sedan till ca 20% för jägare, skogsarbetar, hantverkare m.f.l ut på landsbugden med familj. Så får vi ca 1080 000 personer.

Lägger vi sedan till Caonsabers alla 116 000 borgare från städerna, så frå vi ca 1196 000 invånare. Meda adeln, kyrkan och folk på kungens kronmark så får vi ca 1,25 miljoner invånare i Consaber och då har jag inte räknat med Tokon.
Det stämmer ju inte med spelledarbokens 2 miljoner. Men räknar man med lite större familjen än vad jag gjorde så borde det räcka för att komma upp i 2 miljoner.

Tar man sedan Consabers 20 000 milissoldater och delar på 300 baronier så får man 66 peroner från varje baroni.

Hjalle

Swashbuckler
Grattis, Baron

Du har rätt, minns också detta nu när du säger det.

Så, antalet byar i genomsnitt i ett sabriskt baroni är sju (Antalet gods är i genomsnitt 4, multiplicerat med 2T6, produkten sedan dividerad med 4), antalet invånare i en by är i genomsnitt 85. Vilket innebär ungefär 600 invånare i länet, vilket fortfarande är för lite.

--Hjalle, gnäll gnäll gnäll.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Consabers befolkning

Sidan 18 i Consaber är din vän.

Och även om det var 3 till 6 baronier i varje grevskap (i snitt 4,5), så skulle det, med Consabers 27 grevar, innebära bara strax över 120 baroner...

-Hjalle, blev lite förvirrad när du blandade in kronomarkerna - de ligger ju i Soldarn.

Regmolar

Swashbuckler
Antalet baronier

Enligt den bifogade filen här (publicerades på forumet av en författare, har jag för mig) så finns det 70 baronier i Consaber, varav 58 styrs av "fria" baroner.

DesertRain

Hero
Re: Antalet baronier

på sidan 18 i Consabe står det i en grå ruta att det finns 58 baroner och 27 grevar.

ripperdoc

Myrmidon
Om Consaberfilen, Soldarn och Mundanas buggar

Filen du infogade skrev jag och en av mina spelare. Informationen är extrapolerad och interpolerad (uppskattad och approximerad :gremwink: ) från det som står i Consaber-boken, vad Krille sagt privat, från Foxtail, och lite andra källor, som Medieval Demographics. Mig veterligen finns det dock några fel i den Consaber-filen, men den är gammal och jag minns inte vad. Ni kan säkert upptäcka det. (Det finns också ett antal större buggar i Consaber som inte uppmärksammats).

Filen är resultatet av fyra års kampanj och minituiöst sökande genom Consaber-modulen. Riddarmodulen användes inte alls (detta var innan den kom, mestadels). Min egen, ödmjuka, åsikt är att Riddar-modulen är skräp. Missförstå mig rätt - det är en bra modul, men den bygger på helt fel antaganden och gör bara Mundana mycket buggigare. Såvitt jag förstått det råder det två skolor inom Neogamessfären, Dan Johanssons och Krilles. Deras respektive moduler och bidrag till Mundana (Soldarn/Riddaren respektive Consaber) går stick i stäv på många områden. Dessa två gentlemän får gärna rätta mig, om de läser det här, eller någon annan som till skillnad från mig har fakta att komma med :gremsmile:

Det finns 70 baronier, men bara 58 baroner. Hurdå? Vad Consaber bara hintar om, men som var fallet i alla medeltida feodalriken, är att det försiggår en hejdundrans massa korsvisa äganden och komplicerade släktförhållanden. En greve i Consaber har ofta ett baroni i sin ägo, men de titulerar sig av naturliga skäl som Greve. Andra adelsmän, må det vara grevar eller hertigar eller baroner, har fler baronier utöver sin huvudsakliga förläning. Dessa baronier styrs av godsherrar, som bara förvaltar egendomen åt dess rätte ägare.

För att ytterligare komplicera bilden - en viss andel av Consabers adelsmän är svurna till kyrkan. En annan andel direkt till kungen (konungamark). Övriga är svurna till varandra i komplicerade förhållanden. En baron behöver (paradoxalt nog) inte vara svuren till greven i det greveskap baroniet ligger i. Dessutom - av ett greveskap upptas bara en viss andel av ytan av baronier - resten av ytan är mark som ägs direkt av greven, kyrkan, kungen, riddare eller andra adelsmän/borgare.

För den som vill ha större förståelse för detta kaos, ta en titt på spelet Crusader Kings från Paradox :gremsmile:

Soldarn är för övrigt helt uppåt väggarna konstigt när det gäller siffror. Riddarmodulen, som jag nämnde ovan, ger dåliga siffror, men i övrigt är modulen utmärkt för den typen av kampanjer - jag minns särskilt tabellerna för vad man ska äta till festmåltiden :gremsmile: Jag ger alla rådet att stryka siffrorna i Soldarn och skriva något vettigare (detta kan man göra i fler länder). Eller strunta i siffrorna, det är ändå ingen som orkar räkna?

Jag kan rekommendera min fil om man ska ha en Consaberkampanj - den är produkten av långt testande i en faktisk kampanj, och det funkar. Men det är i slutändan bara mer eller mindre kvalificerade gissningar.

-RD - före detta Professor Emiritus i Consaberologi

EDIT - stavfel...argh - och ett stycke om Consaberfilen

DesertRain

Hero
Re: Om Consaberfilen, Soldarn och Mundanas buggar

har iochförsig glömt det men med de upgifterna blir det runt en 100 baroner istället. Och runt 70 baronier om jag inte kommer ihåg fel, och om man följer det jag skrev tidigar finns det istället runt 280 i milis i varje baroni.

Men jag har en husregel att jag dubblat all befolkning men det spelar ju ingen roll här. 20000/70 är ju samma sak som 40000/70.
/Purgatory