Nekromanti Hur många olika rollspel finns det?

peterb

Swordsman
För ett bra tag sedan ställde jag en liknande fråga här (eller var det på Rollspelsmakar forumet?) och Krille nämnde siffran 1400. Jag har letat efter något påtagligt bevis före att det kan finnas så många spel (inte för att jag inte tror på Krille, men bevis är ju bra att ha ibland) nu råkade jag nyss på en lista med 962 spel som även har med spel på andra språk än engelska - ni hittar den på http://www.darkshire.net/~jhkim/rpg/encyclopedia/

Rising

Vila i frid
Egentligen finns det bara fyra olika rollspel, även om de säkert har tillverkats i 1000+ olika varianter.

De fyra rollspelen är:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Rollpersonerna dödar en massa varelser och säger "fy fan vad balla vi är!" [*]Rollpersonerna dödar en massa varelser men säger "åh, buhuu, vad det är synd om oss!" [*]Rollpersonerna blir dödade av en massa varelser och säger "åh, buhuu, vad det är synd om oss!"
samt[*]Rollpersonerna, typ... gör ingenting. Ingenting som är spännande eller roligt iaf, och så är det spelarna som säger "fy fan vad balla vi är!" [/list]

Rising

Vila i frid
Och vilken av dessa olika typer spelar då Herr Rising?
Alla fyra, och mina alltime-favvosar i de fyra kategorierna är:

1. Gamla Mutant
2. Vampire: Dark Ages
3. Kult
4. Chronopia (tja, i vår tappning hör det hemma i den här kategorin, för er andra så är det däremot ett kategori 1-spel)

Foggmock

Myrmidon
Fyfan vad rätt. Word. Creds. Kudos. Allt sånt. Rising strikes again.

Foggmock - Håller med [NT] och spelar mest ettor och fyror

Det fanns en listsida på internet en gång i tiden med de 1400 spel Krille har nämnt. Den finns vad jag vet inte längre. Den listade de i den listan du har plus fler olika versioner av samma spel (just var man drar gränsen varierar ju). Det finns en tysk sida som jag ska försöka lokalisera åt dig som har nära den gamla sidan.

G

Guest

Guest
4. Chronopia (tja, i vår tappning hör det hemma i den här kategorin, för er andra så är det däremot ett kategori 1-spel)
Liknar lite hur vi spelade det.
¨Men vi sa ungefär "Vad kul det är att vara flummig.", äventyren inkluderade mjösblomman (den hette mjödblomma men det sa ingen för en slp sa fel och vi tyckte det lät rätt), drogade magiker och två troll (slp:er) vid namn Solblomma och Smörblomma.

Johan K

Gammal & dryg
Word !!

Bwhahahaha !!
Nu när jag tänker efter så stämmer det ganska bra ju !!
Bara det att man inte tänkt på det tidigare.... :gremgrin:

Rising

Vila i frid
Ha ha, jag är bäst

Såg just någon anonym som läste det här inlägget. Jag blev glad när jag läste det - hade nämligen inget minne av inlägget.

Ibland hittar man riktiga pärlor bland gamla inlägg.

Det kanske beror på att jag just sett American Splendor, men, nu kommer jag att tänka på döden, livets meningslöshet och att lämna något efter sig. Om jag skulle få cancer och bara ha några veckor kvar att leva - vi låtsas att det är en sorts fantasicancer som inte gör mig helt pudas fram tills dess - så tror jag att jag skulle spendera tiden med att läsa mina inlägg. Vilket är ganska sorgligt, när man tänker efter, men... så kan det va.

Harvey Pekar, alltså... Han är min idol.

/Rising
tar och läser sina American Splendor-serier.