Nekromanti Hur många ord långa är rollspel?

God45

#PrayersForBahakan
Jag vet ju att en roman behöver innehålla antingen 40 eller 50 tusen ord och att de ibland går över 100.000. Men hur många ord innehåller olika rollspelsböcker? Någon so, har koll och gärna lite exempel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Höstdimma på 150 sidor är typ 35000 ord. ("typ" eftersom jag räknade med wc, och då hänger det med en del styrkoder till LaTeX och sånt också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
More than Human är på 83380 ord.
Rotsystems grundbok landade på 63204.
Den senaste versionen av Null State landar på 12226. Det är dock en version som inte finns tryckt - jag tror dock att originalet hamnade däromkring också.

VÄRMEDÖD klockade in på 1099.

Allt enligt Google Docs' ordräknare, så det exkluderar till exempel titelblad, innehållsförteckning och sådant - bara råtexten.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Oktoberlandet landar på 64 230 ord i runda slängar.
Symbaroums grundbok har lite drygt 89 570 ord.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag är en teckenperson och har svårt att förstå hur stora textmängder det här är. Finns det ngn lämplig schablon för att konvertera ord till tecken på svenska?

För övrigt håller jag med Afert. Fantasy! och Järn är dock föredömligt ordknappa. Och 250000 ord. Det låter mer som en livsstil än en hobby.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Lintovaffären och andra oktoberländska texter: ca 65 000 ord (nästan exakt samma som nya grundboken!)
Whitehack 2: Ca 34 000 ord.

Jag såg nånstans att var och en av de tre grundböckerna till dnd5 (eller om det var dnd4!) hade 1 miljon tecken, vilket jag tror motsvarar totalt 500 000 ord för böckerna tillsammans. Vill även minnas att Noir hade runt en miljon tecken (alltså ca 165 000 ord).

Hälsar

Christian

Ymir

Liten kantbaron
Skarpskytten;n212008 said:
För övrigt håller jag med Afert. Fantasy! och Järn är dock föredömligt ordknappa. Och 250000 ord. Det låter mer som en livsstil än en hobby.
Fuck rollspelssveriges enfaldiga jävla fetisch för ordknapphet. Texts kvalitet har ingen som helst koppling till hur lång eller kort den är. Codex Mundana är en episk tour de force i culture gaming och en gigantisk kärleksförklaring till Mundana, vars hela raison d'être är att vara färgstark, fullödig och immersiv i kulturerna, personerna, konflikterna och fantastiken den skildrar. Mina texter i den är något av det bästa jag skrivit och jag vägde varenda ord på guldvåg. Boken är awesome delvis för att den är så maffig, för att Helmgast hade the fucking balls att ge ut en så mäktig produkt.

"The longest book I ever read turned out to be the best book I ever read" - syrran om A Game of Thrones.

God45

#PrayersForBahakan
Tack för alla svaren :) De är jätteanvändbara och kommer hjälpa mig att lägga mig på rätt nivå. Men jag har varit borta från forum i typ ett år och blivit känslig, så snälla bråka inte i min tråd för då blir jag ledsen :( Men tack för hjälpen :)

Jag är på 12.000 ord nu och har skrivit mekaniken. Så nu ska jag ha fluff och sidebars och annat. Så det blir nog bra :)

luddwig

Lawful evil
Ymir;n212040 said:
Fuck rollspelssveriges enfaldiga jävla fetisch för ordknapphet.
Jag kan bara tala för mig själv och jag blir avskräckt av alltför tjocka rollspelsböcker. Det blir för mycket att läsa in och hålla koll på. Jag gillar mer eller mindre regellätta spel och världar som ger mig mycket inspiration och samtidigt mycket fritt spelrum. Men då är jag också tämligen lat. Andra är inte det. Uppenbarligen finns det många som gillar omfattande regelsystem och världsbeskrivningar. Förutom du Ymir har dom dock inte varit aktiva i den här tråden.

luddwig

Lawful evil
God45;n212043 said:
Jag är på 12.000 ord nu och har skrivit mekaniken. Så nu ska jag ha fluff och sidebars och annat. Så det blir nog bra :)
Det låter bra. Enligt min mening kan du till och med sväva ut en del med fluffet utan att det textmässigt riskerar att bli för mycket.

Ymir

Liten kantbaron
luddwig;n212045 said:
Jag kan bara tala för mig själv och jag blir avskräckt av alltför tjocka rollspelsböcker. Det blir för mycket att läsa in och hålla koll på. Jag gillar mer eller mindre regellätta spel och världar som ger mig mycket inspiration och samtidigt mycket fritt spelrum. Men då är jag också tämligen lat. Andra är inte det. Uppenbarligen finns det många som gillar omfattande regelsystem och världsbeskrivningar. Förutom du Ymir har dom dock inte varit aktiva i den här tråden.
Det är en fråga om hur det görs. Ska jag börja spela ett helt nytt spel som jag är obekant med vill jag inte bli bombarderad med en gogool ton råtext, utan självfallet få något mer lättsmält som inkörsport (förutsatt att den där gogoolen ton råtext inte är godawesomely bra, that is). Men när jag redan är investerad i produktlinjen, då är det en helt annan femma. Det är också därför som Eon IVs grundbok är mycket mindre texttung och luftigare layoutad än vad Codex Mundana är, liksom. Var sak på sin plats.

Annat exempel: Ska jag börja läsa en helt ny bok känns det mer inbjudande ju kortare den är (up to a point). Men ju tjockare The Winds of Winter visar sig vara, desto gladare blir jag.

luddwig

Lawful evil
Ymir;n212052 said:
Men när jag redan är investerad i produktlinjen, då är det en annan femma.
Då fungerar vi olika helt enkelt. För mig är mängd i sig i de allra flesta fall avtändande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig handlar det helt och hållet om vad texten används till och hur välskriven den är. Jag är och har alltid varit en läsare - jag läser snabbt och jag gillar att läsa; jag läste hela Ohlmarks översättning av Härskarringen på en helg nångång i mellanstadiet-högstadiet, tjocka böcker med klurigt språk är inget som avskräcker mig.

Däremot avskyr jag regelsystem. De är oinspirerande och trista, nästan alltid mer komplicerade än jag vill ha dem, och långt ifrån så hjälpsamma som de är tänkta att vara. Sedan behöver texten också vara välskriven - inte "enkel", men väl t.ex. grammatiskt korrekt, inte alltför späckad med märkliga namn som inte återkommer (jag tittar på dig, Symbaroum).

Så en välskriven rollspelsbok som fokuserar på inspirerande världsbeskrivningar och användbar information till SL/spelare... kan vara precis hur tjock den vill. En sämre skriven bok, eller en bok som till betydande del består av krångliga, superdetaljerade regelsystem, får gärna vara så kort som möjligt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mängden ord är i mitt tycke en fråga om stil. Jag vill minnas att Mutant Chronicles var 100 000 ord eller nått sånt. Ett Sinkadus-äventyr 8 000 till 10 000 ord kanske.

Jag har försökt skriva smått och effektivt, men för mig personligen funkar pratigt och stort bättre.

Var och en sin egen lyckas smed i det här fallet, anser jag.

/Magnus

Dimfrost

Special Circumstances
Skarpskytten;n212008 said:
Jag är en teckenperson och har svårt att förstå hur stora textmängder det här är. Finns det ngn lämplig schablon för att konvertera ord till tecken på svenska?
6 tecken per ord, ungefär, är ett bra riktmärke.

Platon

Swordsman
Jag tycker precis som Ymer. Också lite trött på "mogna" svenska rollspelare som bara "åhh, allt som är värt att säga ska kunna sägas på typ 12 sidor" Lägg av, man spelar rollspel för att man vill sjunka ned och läsa 12.000 sidor lore. Alla som vet något vet att det är så:)

Däremot, återigen som ymer säger, så behöver inte grundboken vara monstermassiv. Men när man väl gillar spelet så the more the marrier. Just nu lirar vi mycket symbaroum, om den kommande SL-boken så väger 15 kg och kommer fraktandes med en åsna och har skydd för att inte skava magen när man läser så skulle jag bara bli glad.

Paco

Veteran
Platon;n212126 said:
Jag tycker precis som Ymer. Också lite trött på "mogna" svenska rollspelare som bara "åhh, allt som är värt att säga ska kunna sägas på typ 12 sidor" Lägg av, man spelar rollspel för att man vill sjunka ned och läsa 12.000 sidor lore. Alla som vet något vet att det är så:)

Däremot, återigen som ymer säger, så behöver inte grundboken vara monstermassiv. Men när man väl gillar spelet så the more the marrier. Just nu lirar vi mycket symbaroum, om den kommande SL-boken så väger 15 kg och kommer fraktandes med en åsna och har skydd för att inte skava magen när man läser så skulle jag bara bli glad.

+1