Fuck rollspelssveriges enfaldiga jävla fetisch för ordknapphet. Texts kvalitet har ingen som helst koppling till hur lång eller kort den är. Codex Mundana är en episk tour de force i culture gaming och en gigantisk kärleksförklaring till Mundana, vars hela raison d'être är att vara färgstark, fullödig och immersiv i kulturerna, personerna, konflikterna och fantastiken den skildrar. Mina texter i den är något av det bästa jag skrivit och jag vägde varenda ord på guldvåg. Boken är awesome delvis för att den är så maffig, för att Helmgast hade the fucking balls att ge ut en så mäktig produkt.Skarpskytten;n212008 said:För övrigt håller jag med Afert. Fantasy! och Järn är dock föredömligt ordknappa. Och 250000 ord. Det låter mer som en livsstil än en hobby.
Jag kan bara tala för mig själv och jag blir avskräckt av alltför tjocka rollspelsböcker. Det blir för mycket att läsa in och hålla koll på. Jag gillar mer eller mindre regellätta spel och världar som ger mig mycket inspiration och samtidigt mycket fritt spelrum. Men då är jag också tämligen lat. Andra är inte det. Uppenbarligen finns det många som gillar omfattande regelsystem och världsbeskrivningar. Förutom du Ymir har dom dock inte varit aktiva i den här tråden.Ymir;n212040 said:Fuck rollspelssveriges enfaldiga jävla fetisch för ordknapphet.
Det låter bra. Enligt min mening kan du till och med sväva ut en del med fluffet utan att det textmässigt riskerar att bli för mycket.God45;n212043 said:Jag är på 12.000 ord nu och har skrivit mekaniken. Så nu ska jag ha fluff och sidebars och annat. Så det blir nog bra
Det är en fråga om hur det görs. Ska jag börja spela ett helt nytt spel som jag är obekant med vill jag inte bli bombarderad med en gogool ton råtext, utan självfallet få något mer lättsmält som inkörsport (förutsatt att den där gogoolen ton råtext inte är godawesomely bra, that is). Men när jag redan är investerad i produktlinjen, då är det en helt annan femma. Det är också därför som Eon IVs grundbok är mycket mindre texttung och luftigare layoutad än vad Codex Mundana är, liksom. Var sak på sin plats.luddwig;n212045 said:Jag kan bara tala för mig själv och jag blir avskräckt av alltför tjocka rollspelsböcker. Det blir för mycket att läsa in och hålla koll på. Jag gillar mer eller mindre regellätta spel och världar som ger mig mycket inspiration och samtidigt mycket fritt spelrum. Men då är jag också tämligen lat. Andra är inte det. Uppenbarligen finns det många som gillar omfattande regelsystem och världsbeskrivningar. Förutom du Ymir har dom dock inte varit aktiva i den här tråden.
Då fungerar vi olika helt enkelt. För mig är mängd i sig i de allra flesta fall avtändande.Ymir;n212052 said:Men när jag redan är investerad i produktlinjen, då är det en annan femma.
6 tecken per ord, ungefär, är ett bra riktmärke.Skarpskytten;n212008 said:Jag är en teckenperson och har svårt att förstå hur stora textmängder det här är. Finns det ngn lämplig schablon för att konvertera ord till tecken på svenska?
Platon;n212126 said:Jag tycker precis som Ymer. Också lite trött på "mogna" svenska rollspelare som bara "åhh, allt som är värt att säga ska kunna sägas på typ 12 sidor" Lägg av, man spelar rollspel för att man vill sjunka ned och läsa 12.000 sidor lore. Alla som vet något vet att det är så
Däremot, återigen som ymer säger, så behöver inte grundboken vara monstermassiv. Men när man väl gillar spelet så the more the marrier. Just nu lirar vi mycket symbaroum, om den kommande SL-boken så väger 15 kg och kommer fraktandes med en åsna och har skydd för att inte skava magen när man läser så skulle jag bara bli glad.