Rickard
Urverk speldesign
Jag vet inte om folk har reflekterat något kring detta men när jag speltestade Matiné för 15 år - ett spel där spelarna uppmuntras via slagen att beskriva handlingarna - så märkte jag att folk efter ett tag slutade att beskriva och istället började konstatera vad tärningen visade. Så istället för att komma med roliga och stämningsfyllda beskrivningar blev det mer "Jag gör 13 i Skada".
När jag noterade detta så började jag studera mera när beskrivningarna avtog och det skedde efter runt sju handlingar. Anledningarna bakom det kan vara många, men egentligen handlade det om att spelarna fick slut på inspiration. Att vara kreativ är också krävande, vilket är en faktor, och vissa spelare gillar/kan inte heller att beskriva rollpersonens handlingar.
Därför införde jag regeln om att efter ett visst antal handlingar (två varv på initiativbrädet - Matiné har inga rundor) så tar striden slut, antingen genom att det sker ett miljöbyte, att det inkommer en tredje part, att striden byts till en annan typ av konflikt eller att ena sidan flyr/tillfångatas. Indirekt gav det också en vägledning till spelledaren hur den skulle sköta striderna och motståndet. Mer än sju handlingar och någonting har gått galet i planeringen.
Så ... sju handlingar för spelarna totalt - så långa strider brukar det max vara för min del och motiveringen till detta ser ni ovan.
När jag noterade detta så började jag studera mera när beskrivningarna avtog och det skedde efter runt sju handlingar. Anledningarna bakom det kan vara många, men egentligen handlade det om att spelarna fick slut på inspiration. Att vara kreativ är också krävande, vilket är en faktor, och vissa spelare gillar/kan inte heller att beskriva rollpersonens handlingar.
Därför införde jag regeln om att efter ett visst antal handlingar (två varv på initiativbrädet - Matiné har inga rundor) så tar striden slut, antingen genom att det sker ett miljöbyte, att det inkommer en tredje part, att striden byts till en annan typ av konflikt eller att ena sidan flyr/tillfångatas. Indirekt gav det också en vägledning till spelledaren hur den skulle sköta striderna och motståndet. Mer än sju handlingar och någonting har gått galet i planeringen.
Så ... sju handlingar för spelarna totalt - så långa strider brukar det max vara för min del och motiveringen till detta ser ni ovan.
Last edited: