Nekromanti Hur många sidor krävs?

P Lex

Warrior
Kanske finns det fler i detta land som anser att det bara är tryckta rollspel som räknas (PDF är en tillfällig lösning!) men som saknar den där mindre förmögenheten som krävs för ett fullskalig satsning?

Hur slimmat kan ett rollspel bli? Vi räknar med att klämma in regler (BRP), kampanjvärld (historisk, dvs mer "kampanjmaterial" finns på biblioteken) samt ett introduktionsäventyr på totalt 70 sidor, vilket med dagens standard känns ganska futtigt. Vad tror ni?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lagom många

Om all information som behövs för att spela finns där spelar det ingen roll om spelet är 50 sidor eller 500 sidor. I rollspelens gryning gick det utmärkt att spela med en ynkligt tunn regelbok och ingen kampanjvärld alls. Sedan finns det spel som bygger upp så komplexa kampanjvärldar att man inte tycker sig veta något alls om den efter att ha läst 300 sidor (White Wolf, host, host!). Jag skulle bara tycka att det bara var trevligt med ett relativt litet rollspel - så länge litenheten beror på att reglerna och kampanjvärlden inte behöver mer plats, inte på att författaren tröttnade på att skriva.

/tobias

Krille

Super Moderator
Tillräckligt många

Usagi Yojimbo RPG är på 96 sidor, och då får man med regler, avancerade regler, beskrivning av Japan, TVÅ introäventyr, tidslinje, ordlista, figurindex, konverteringsregler till FUDGE samt en åtta sidor lång Usagi-serie.

Illern

koppariller
Jag har varit med om bra spel som haft väsentligen mindre pappersyta men då har de i och för sig haft mer världsmaterial på hemsida och varit historiska eller variant på historien så det funnits material att använda på t.ex. bibliotek och väldigt enkla regler.

Forgotten Futures är ett exempel.

Johan K

Gammal & dryg
Tänk inte sidor, tänk kvalite per sida !

Alltså, jag skulle nog skippa tanken helt att tänka på antalet sidor när man skall skapa ett rollspel. Skriv så att ni blir nöjda, så att man får en bra överblick över vad ni har tänkt med spelet & sådant.
Få med det som är viktigt för spelet, helt enkelt. Kolla sedan på hur många sidor det blev.

/ Johan K, som inte just hellre ser en bra skriven sida än 2 mindre bra sidor.

P Lex

Warrior
Ekonomin styr

Alltså, jag skulle nog skippa tanken helt att tänka på antalet sidor när man skall skapa ett rollspel. Skriv så att ni blir nöjda, så att man får en bra överblick över vad ni har tänkt med spelet & sådant.
Få med det som är viktigt för spelet, helt enkelt. Kolla sedan på hur många sidor det blev.
Jag skulle gärna arbeta så men det känns inte särskilt realistiskt. Ett spel på 248 färgsidor och hårdpärm är liksom uteslutet. Om vi ska ha en realistisk chans att ge ut spelet i tryckt form (vi tror inte på PDF eller nätpublicering) så kommer vi att vara tvungna att anpassa oss till ett förutbestämt format. Det kan inte hjälpas.

Men det ska inte vara omöjligt. Själva regeldelen till CoC5 är på 22 sidor och vi har fler sidor än så till förfogande (som tur är kräver inte spelet lika mycket kampanjmaterial som CoC).

Storuggla

Champion
"Vi räknar med att klämma in regler (BRP), kampanjvärld (historisk, dvs mer "kampanjmaterial" finns på biblioteken)"

Historisk kampanjvärld och din hemsida heter www.80talssspel.com? Det vankas alltså ett Miami Vice-lir? :gremgrin:

Storuggla, sju sidor är nog

Storuggla

Champion
Re: Rättning

"Nej, det gör den inte. Den heter www.80talsspel.com med ett "s" mindre."

Så då är det inte ett spel om ormar på åttiotalet? Synd :gremfrown:

Storuggla, i wash myself with a rag on a stick

P Lex

Warrior
"Vi räknar med att klämma in regler (BRP), kampanjvärld (historisk, dvs mer "kampanjmaterial" finns på biblioteken)"

Historisk kampanjvärld och din hemsida heter www.80talssspel.com? Det vankas alltså ett Miami Vice-lir?
Hallå, menar du att man kan låna Miami Vice på ert bibliotek? :gremlaugh:

Ärligt talat, Åttiotalsspel är föreningen som ger ut tidningen DFG och jag vet inte om föreningen kommer att ha något med spelet att göra. Fast det var en rolig teori.

Johan K

Gammal & dryg
Poäng till dig !

jo, jag är väll helt kalrt beredd att hålla med dig där.
Är lite synd attdet ska kosta en massa kosing att göra såsdana saker...
Men sånt är livet antar jag... Kul dock att ni sattsar på att ge ut et spel iaf !