Tja...hur många spelare det får vara i gruppen, beror ju på hur kapabel spelledaren känner sig. Om han tycker att han kan hantera så många spelare som 5-6 stycken, då är det ju okej, men sen beror det ju på vilket spel man spelar också. Överhuvudtaget får man väl räkna med att strider tar ganska lång tid att genomföra, mycket tärningsslagande, osv.
I t.ex. EON tenderar striderna att ta ännu längre tid än i andra spel, eftersom stridsreglerna är ganska detaljerade, men samtidigt kan en strid i EON vara över mycket snabbt, pga att får någon ett hårt slag i huvudet så däckar han oftast, och fortsätter inte slåss som i andra mer orealistiska rollspel där man kan ta hur mycket stryk som helst och ändå fortsätta kötta folk.
Sen beror det ju förstås både på spelledaren och spelarna hur mycket strid det blir. Vissa har aldrig strid med i äventyren, vissa har det alltid.
Min åsikt är dock att en spelargrupp på 4 är det ultimata. Det är en tillräckligt stor grupp för att de ska kunna dela upp sig i två grupper om två personer och söka på olika håll, utan att för den skull behöva mista livet. Det är också en tillräckligt liten grupp för att speltempot inte ska saktas ner nämnvärt. I den "äldre" av mina spelargrupper, är vi dock bara tre spelare, så ibland kör det ihop sig, när vi skulle behöva dela upp oss, men inte kan, pga att det helt enkelt är för farligt att vara på egen hand.
Jag antar att det är rätt individuellt hur många spelare man VILL ha i gruppen, och hur många spelare man kan hantera.
/Skuggvarg