Hur många spelledare har ni haft?

Som ung: Al, An, Bj, Da, Ma?, Ro, Su, To, Ul
Universitetet: Bj2, Ch, Da, @DeBracy, Ha, He, Je, Ma, @w176,
Senare: An2, Ar, Da, @Enhörning, @Genesis, @GnomviD, Je2, Krille, @Korpa, Li, Ma, @Man Mountainman, @Sysp, @terje

30 pers eller så. An, Ha och @GnomviD får väl guldstjärna

Det finns lite ytterligare folk som jag spelat med. I konventssvängen så har jag spelat mycket spelledarlöst, och med fullständiga randoms. Om du spellett mig och du inte är med i listan ovan så har du iaf inte gjort bort dig så illa att du bränts fast i mitt minne. Förlåt.

Last edited:
Hmm, låt mig se...

Tidiga år: min Titan-kollega Kjell och @Mekanurg körde båda Traveller för oss och Henrik G körde Runequest. Tror inte att det var så många fler som var spelledare med någon regelbundenhet.
Konvent genom åren: Minns inte exakt, men kanske fyra på engelska konvent, en på ett spelmöte i Uppsala och fyra-fem på några GothCon (när jag smitit från mina plikter och roat mig).
Relativ nutid: Fyra av mina fem spelare i gubba-gänget har varit spelledare vid något tillfälle under längre eller kortare tid.

Så det blev... 16-17 stycken.

Nu har jag ofta tagit på mig spelledarhatten och älskar att spela one-shots mer än kampanjer så det blir inte så många som jag först trodde. När man räknar bort konvent/minikampanjer och solospel så blir det till sist 12 regelbundna spelledare (13 om man räknar med att jag är en semi-regelbunden inhoppare i dotterns spelgrupp). Jag har nog varit spelledare i dubbla det antalet.

Antalet spelledare jag haft på konvent och one-shots är säkert över 100.

Last edited:
Jag försökte göra ett överslag i huvudet men gav upp. @Oldtimer var först, men under de 45 år som gått sedan första Gothcon har det blivit väääldigt många.

Stryparn, Fimpen, Sulan och Bellman i unga år.
Racke, Limpan och Stoffe i vuxen ålder så 7st

Tror totalt sett det är runt 7st, varav 3 i ungdomens dårskap. Generellt sett så har spelledarskap varit en rätt sedimentär roll i de konstellationer jag spelat i, på gott och ont.

Vilken intressant fråga! ⭐

Undantar också spelledarlösa rollspel här, samt sessioner av bara karaktärsskapande.
Mer än ett: 9
Ett: 9

Kvinnor: 2
Män: 14
År, inkl. inaktiva utan spel: 20

Last edited:
Många! Kände du och spelade med dessa personer före forumet, eller genom det? Var det i så fall onlinespel eller på plats?

De flesta har jag lärt känna genom forumet och spelat med på plats (antingen på konvent eller för att vi bodde i samma stad i perioder), men under senare år har jag mest spelat online och det är så jag fått nöjet att spelledas av exempelvis Dimfrost och Svarte Faraonen.

Last edited:
Back