Hur märklig karaktär hade du låtit någon spela?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Jag skulle basera det på tonen vi har i spelet och vad för andra spelare har för karaktärer, för att hitta en balansgång. Men lite ungefärligt hade jag sagt så här:

1. Troligtvis inte, beroende på tonen i världen. Är det väldigt pulpigt mysterielösande så rock on, hade det till exempel varit The Troubleshooters (som mer eller mindre passar beskrivningen) så hade den passat perfekt. Är det däremot mer verklighetsgrundat hade jag varit mer emot det, mer på basisen att jag en orangutang blir väldigt komplicerat, men hade varit mer öppen för till exempel en hund, eller en chimpans om du ska spela apa.

2. Jag är klart för konceptet, men jag hade nog velat modda det lite för att det skulle passa bättre in i stämningen i fantasyvärlden. Jag hade föreslagit en steampunk-forskare i Wellesisk/The League-stil, då jag tror det hade funkat bättre med fantasy världen. Det är ett koncept jag typ själv blev pepp på att spela. Mitt problem med en modern forskare är till exempel när vi blandar verklighet och fantasy, så vill att karaktären som dyker upp också ska kännas mer, well, fantasy.

3. Ja, 100%. Light is not good och alltså, cyberpunk handlar om dystopi och vad känns mer dystopiskt än barngullig mördarrobot? Min enda invändning hade varit om spelet i sig inte har med stora robotar i världen, inte mot konceptet.

4. Utan tvekan! Jag är helt på att ha verkliga personer med i CoC, men såklart med brasklappen att de inte går säkra för det och så länge deras närvaro påverkar spelet för mycket (hade någon velat spela Branting hade de fått ett nej). Jag föredrar dock om någon spelar en karaktär/person efter deras storhetstid/då verket utspelar sig. Vet att Micke och Gunilla hade en spelare som till exempel spelade en uppvuxen Fanny Ekdahl från Fanny och Alexander, vilket är en helt genial karaktär.

5. Tolkningsfråga beroende på världen. Så länge det passar in i teknologin utifrån världen hade jag gett tumme upp. Her anses ju vara hård sci-fi och en sådan karaktär hade passat perfekt där till exempel.

Tant Ragnar

Gamle usling
Av någon anledning läste jag 1) som "en intelligent apa som är husdjur till en hund. Men nu, med friska ögon, så är 1) ett solklart "JA", exempelvis i Troubleshooters (som @gabrielledebourg påpekade ovan). Det är dessutom premissen till boken jag läser nu "Mördarens apa"), som jag för övrigt varmt rekommenderar.

entomophobiac

Low Prep High Play
1, 2, 3, 4, och 5: ja.

Om det var vad spelaren ville spela, och det inte var något specialskrivet scenario som skulle spelas, så tycker jag spelarna kan få äga vad de spelar! Idéerna som skapas ur den egna inspirationen trumfar allt annat. :)

Orangutang: Ja, men se till att vi är överens om vad orangutangen kan och inte kan.

Modern forskare: Ja

MLP-bot: Ja, om det är en mörk och cyberpunkig MLP-bot, vilket flera andra i tråden redan varit inne på.

Unge Tage: Var så god. Eller snarare – din rp delar Tage Erlanders liv fram till en viss punkt. Därefter börjar kampanjen och vansinnet.

Memetiskt virus: Nej. Du får inte spela saker som spelledaren inte vet vad det är...

olaberg

Hero
Överlag känns Tage Erlander någon gång på tjugotalet som en rätt välrundad CoC-karaktär. Universitetsstuderande, socialt kompetent, genomförd värnplikt vid kulsprutekompani. Andra rollpersoner kan säkert också vara medlemmar i DYG.
Googlade lite och undrar om inte redaktionen för Svensk Uppslagsbok i Malmö, där Erlander arbetade från 1928, i själva verket var en täckmantel för (F.I.I.S) Föreningen Investigatörer I Sverige? Belästa och modiga, men med ett stillsamt akademiskt yttre. Modersmål: ädelskånska av lundensiskt lärt snitt.

Det hela började en sen natt, på en eftersläckning i kuratorskollegiet, då inspektorn för sydskånska nationen kallade till sig "pågarna" för att de skulle få höra sanningen om vad som egentligen hände i källaren på Akademiska Föreningen den där natten för tio år sedan.

Det var första gången den unge Tage hörde talas om "Di Gamble", urtidsskräcken. Det ena ledde till det andra, och till sist till medlemsskap i F.I.I.S och arbete på uppslagsverket.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
En idé vore att göra en grupp med samtliga av dessa karaktärer! Snacka om band of misfits 😁👍

Tant Ragnar

Gamle usling
En idé vore att göra en grupp med samtliga av dessa karaktärer! Snacka om band of misfits 😁👍
Såklart, alla dessa är ju pre-gens till @God45 s twitter-dungeon.