Så lite som möjligt, så sällan som det går.
Och det gör jag inte bara för min egen skull, då jag alltid har haft rätt stora problem med det sociala... det är inte min starka sida alls (även om den är bättre nu tack vare rollspelandet, dock ej ens i närheten av "normal" nivå), utan det gör jag även för de andra spelarnas skull.
För om jag skulle försöka mig på att ROLLspela mina karaktärer mer ofta... agera ut min karaktär, prata som den, etc... så skulle jag bli ett hinder för rollspelandet i sig. Och det baserar jag på hur jag är som person i konversation i verkliga livet.
Det kan ta tid för mig att säga vad jag vill ha sagt... och hur det visar sig kan komma från många olika vinkar och anledningar. Må det vara mängden jag har att säga (vilket kan variera från "inget alls", till "dinna öron kommer blöda av trötthet när jag är klar"), till att jag stakar mig och kommer av mig från vad jag pratar om (glömmer bort ord som jag måste försöka hitta igen, kommer in på en annan linje av grejer, och/eller den andra personen avbryter mig vilket kan tidsvis orsaka problem för mig och vad jag försöker säga), till att jag kan behöva en del tid på mig att tänka igenom vad jag vill säga innan jag säger det... och säkert en del/många andra anledningar till att det kan vara så för mig i det sociala och att snacka med folk.
Som det är så är jag oftast den långsammaste på att rollSPELA, jag behöver en viss tid på mig att komma fram till vad jag vill göra mm, jag tittar på allt från alla möjliga synvinklar, tar in smådetaljer med scenariot som kan vara avgörande för hur jag eventuelt skulle kunna "lösa" situationen, och sollar mig ner tills jag tillslut har "ett svar" på "problemet". Det är inte det att jag är dum i huvudet eller något... snarare motsattsen... utan det är helt enkelt så att detaljer är oerhört viktiga för mig, och för mig så är "långsamt och rätt" viktigare än "snabbt och fel", för jag vill försäkra mig om att jag har "svarar rätt" på allt på "prover" som jag svarar på (oavsätt om det är ett faktiskt prov som i skolan, eller en arbetsuppgift på ett arbete, eller en social situation där jag pratar med någon, eller en farlig situation i ett rollspel). Det betyder ju inte alltid att jag faktiskt är långsam, det beror på vad det är ju... men inom vissa saker så kan det betyda att jag faktiskt är långsam (som i det sociala då), medan jag är oerhört snabb på många andra saker.
Så om jag då lägga på ett tjockt lager av "ROLLspela", när jag spelar rollspel, så skulle de runt mig antagligen börja slita ut sitt hår i ren frustration över hur lång tid det skulle ta för mig att göra något. XD
Så nä... jag ROLLspelar så lite som möjligt... det tunna lager av ROLLspelande jag faktiskt har får förbli så pass tunt som det är... både för att jag känner mig oerhört obekväm av att behöva ROLLspela, och för att jag helt enkelt inte har den "skickligheten" när det gäller det mesta som har med det sociala att göra, och även då så klart för att det skulle störa rollspelandet som helhet allt för mycket ur ett tidsaspektiv av det hela.
Medan jag skrev detta så fick jag en bild i huvudet av en fotboll som sparkas mot ett mål... där de flesta människorna tenderar vara rena raka powersparkar som går direkt mot mål... medan jag mer fungerar som en väldigt kraftig skruvad fotboll, där de flesta först undrar "Vart fan sparkar han den? Den kommer ju hamna uppe på läktaren! BUH! DU SUGER!", innan bollens skruv tillslut grabbar tag i luften och svänger tillbaka och flyger in i mål. XD