Hur många rundor slåss ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Bara så vi inte skrämmer bort folk helt och hållet. ASL är inte på andra sidan, inte ens i mitten på någon skala. Det är relativt enkelt i sin grund och absolut inte ett slag per skott eller något sådant.
Ah, då tänkte jag säkert på något annat. Phoenix Command, var det kanske?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Du var nog inte helt ute och cyklade. Allt är relativt men jag har svårt att tro att du skulle gilla de här
Bedömningsgrunden var väl dock inte om Genesis skulle gilla det eller ej, utan huruvida man slog för precis allt som går att slå för eller ej. Och så ligger ju inte ASL speciellt långt ut åt någon kant, vanliga Drakar och Demoner har mer slag än ASL har.

Märk väl, inte mängd regler, inte om Genesis gillar det eller ej… :)
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Bara så vi inte skrämmer bort folk helt och hållet. ASL är inte på andra sidan, inte ens i mitten på någon skala. Det är relativt enkelt i sin grund och absolut inte ett slag per skott eller något sådant.
Alltså skärp dig ASL måste ändå räknas som complext. Vi pratar om ett brädspel som på BGG har en weight rating på 4.74/5.

Är inte helt rättvist att låtsas att det inte är mycket regler.
Visst man räknar inte varje kula, men vafan det är mycket regler för allt möjligt ändå.

Bland Brädspelspelare som ändå oftast har en högre tröskel för regeltyngd än rollspelare så har ändå 85% röstat att spelet är på max nivån i komplexitet.

Så du kan hävda att du tycker spelet "inte äns är i mitten" men du är i en fullständig minoritet där.Screenshot_20240803-010806.png
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Alltså skärp dig ASL måste ändå räknas som complext. Vi pratar om ett brädspel som på BGG har en weight rating på 4.74/5.
Fast vi talade väl inte heller om komplexitet? Vi talar ju om ett spel som drar ihop en runda till flera minuter (tror det är minst två minuter i gamla SL), där attacker klumpas ihop till större eldgrupper och alla avgörs med ett slag eller två. Jag ser ju komplexitet som något annat än mängd regler, utan mer hur de klickar samman och hur svårt ett spel är att bemästra, jag tycker tex att Go borde ligga över ASL i komplexitet. Många försöker ju inte bemästra ASL så som man försöker bemästra Go, utan mer ser det som ett rollspel och det spottar ur sig koola storys genom interaktion kring bordet. Så mycket regler, absolut! Även fast man väl sällan spelar med allt och att en stor grej är väl "vad spelar vi med, vad är aktuellt i det här scenariot". Men just utifrån sådär hur mycket man slår för osv, så tycker jag helt klart det ligger någonstans i mitten av någon större skala.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Bland Brädspelspelare som ändå oftast har en högre tröskel för regeltyngd än rollspelare så har ändå 85% röstat att spelet är på max nivån i komplexitet.
Det jag tycker är intressant är väl hur många av dem som faktiskt spelat det och inte bara slänger in en femma för att de hört saker, ungefär som @Genesis i den här tråden? Under typ hela mitt hobbyaktiva liv har ASL varit synonymt med komplexitet, men utan att någon i mitt umgänge faktiskt hade någon koll på hur det spelas. Men nu när jag faktiskt spelat det lite är jag nog mer med @Christoffer. Ingen ifrågasätter ju att det kan vara eller upplevas som komplext. Lite som AD&D eller 5E med alla splatbooks också blir tämligen komplext, framförallt genom alla undantag som måste göras. Men när ämnet snarare är hur mycket det behöver rullas och fipplas så är inte ASL bland de värsta, nej.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Men det väcker ju frågan ”Vilket spel bryter ned striden i störst detalj?”. Om vi har friform i ena änden, ASL nära mitten, DoD lite till höger om det, vad ligger längst ut? Vilket spel bryter ned striden i kortast delmoment och flest slag (om det använder tärningar)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,072
Location
Ereb Altor
Men det väcker ju frågan ”Vilket spel bryter ned striden i störst detalj?”. Om vi har friform i ena änden, ASL nära mitten, DoD lite till höger om det, vad ligger längst ut? Vilket spel bryter ned striden i kortast delmoment och flest slag (om det använder tärningar)?
Eon I-III, av de jag har spelat. Western v.1 (samt IV) har en rätt otymplig detaljism som gör det tunggrott. Twilight 2000, version 2 (tror jag det blir) var rätt regeltungt.

Khelataar minns jag som detalistiskt men det var länge sedan.

Det här är alla spel i samma anda där realism simulerar genom att regelsätta så många moment som möjligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,492
Minst: OSR D&D, en väldigt lyckas strid tar en enda runda. För då skjuter man folk i ryggen eller liknande. genomsnitt är två rundor. 3 rundor är långt. 4 rundorn är riktigt långt och antagligen en boss eller något.

Mest: FASERIP strider kan lätt ta 10 rundor. Men de är snabba och man måste göra saker som att skydda slumpade New Yorkare, stoppa pengar från att bli stulna och hitta vatten att spreja Electro med.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Eon I-III, av de jag har spelat. Western v.1 (samt IV) har en rätt otymplig detaljism som gör det tunggrott. Twilight 2000, version 2 (tror jag det blir) var rätt regeltungt.

Khelataar minns jag som detalistiskt men det var länge sedan.

Det här är alla spel i samma anda där realism simulerar genom att regelsätta så många moment som möjligt.
Man ska inte underskatta mutant 2 med sina segment i stället för rundor, det var nästan ospelbart.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,110
Location
Off grid
Man ska inte underskatta mutant 2 med sina segment i stället för rundor, det var nästan ospelbart.
Fast alla jag pratat/spelat med fortsatte med standard SR från Mutant -84 (eller alternativregeln med flera handlingar från Sinkadus).

Det var nog bara jag som länge försökte köra segment? :gremsuck:

//EvilSpook
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Det var nog bara jag som länge försökte köra segment? :gremsuck:
Vi körde det rätt mycket med segment, av någon anledning fortsatte vi alltid att räkna uppåt istället för att låta det gå runt likt RQs strike ranks. Av den anledningen gav vi upp sen, synd för det är ju i grunden mycket intressantare än lila boxen rakt av. Men skulle jag köra det idag skulle jag nog ta mer från strikeranks med längd, storlek och snabbhet, men gillar hur ens färdighetsvärde gör en snabbare också…
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,296
Location
Umeå
Fått ett spel demonstrerat för mig som enligt ett annat citat på nätet typ är såhär bara för att kolla skada:

First you roll to hit with a d20.
Then you roll the damage with the relevant number of other dice (d10, 2d6, etc.).
Then you roll to see what % of the blade actually penetrates, using d%.
Then you modify the damage by the percentage of blade penetration.
Then you multiply damage by the weapon's sharpness (usually a multiple of .25).

And when you're actually doing damage, you:

Subtract armor from the damage done.
Roll d% to determine where the weapon hits, in general (like, right arm).
Roll 2d6 to determine where the weapon hits, specifically (like, front of forearm).
Count the points of damage against the thickness of the hit location, rolling randomly where indicated for arterial, organ, or bone damage, and counting bones as armor where need be.
I seem to remember most ballistic attacks having a chance of hydrostatic shock, and almost all attacks having a small chance of causing immediate death shock.
det är det jag vet som är mest inne och petar på detaljer, känns typ en satir på 80s detaljfokus.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,387
Location
Örebro
Fått ett spel demonstrerat för mig som enligt ett annat citat på nätet typ är såhär bara för att kolla skada:



det är det jag vet som är mest inne och petar på detaljer, typ en satir på 80s detaljfokus.
Vilken jäkla detaljrikedom... Det är dock spännande att se för att förstå hur bred den här skalan är.
 
Top