Ja, den delen är som sagt något annat, tänker jag. För mig handlar detta om hur mycket man bryter ned en strid i detaljerade handlingar, där vi på ena änden av skalan har "Beskriv striden lite snabbt utan tärningsslag" och på andra änden har typ Advanced Squad Leader, för att ta ett exempel på ett spel jag aldrig har spelat, men som väl är berömt för detta. Min toleransnivå ligger säkerligen betydligt närmare den lättare delen av skalan än vad din gör, där ett system som du känner har en rimlig mängd slag och detaljnivå på vad som händer i striden är för mig på tok för hög. Min nivå ligger ju strax under ett tärningsslag för hela striden. Två eller tre för en strid på tio deltagare skulle jag kunna tänka mig, men alla system där man ska förklara vad varje person som är inblandad i striden gör (oavsett antalet tärningsslag, egentligen) är för mig alldeles för inzoomat.
Men det är en preferens. Dock tror jag att det är relaterat till trådens ämne, att om alla deltagares handlingar ska beskrivas, så kommer folk snabbt att tröttna på att göra beskrivningar, för det blir väldigt många av dem. speciellt när systemet kräver förklaringar av fysiska handlingar ("Jag vänder upp bordet och kastar mig på marken") snarare än att ge lite mer frihet att beskriva saker mer generellt ("Jag får panik och vet inte vad jag gör" eller "Jag är som en dödlig dansös och rör mig elegant och obekymrat genom kaoset"). Jag tänker att många stridssystem uppmuntrar beskrivningar som förklarar de fysiska rörelserna i rummet, för det är detta som reglerna behandlar.