Nekromanti Hur många spelare?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

Men du som har så många hyllmeter rollspel, varför inte ställa dem i en Azagthoth? Rollspelarens bäste vän, hyllorna är anpassade efter diverse bok- och boxmått!

Illern

koppariller
Jag har en fast grupp på fyra spelare som jag samlat ihop genom årens gång. En är den förste jag började spela med och den äldste kompisen som jag fortfarande har kontakt med, en är min sambo, en bodde i samma korridor som min sambo och en dök bara upp utanför min dörr en kväll efter att ha sett mig på Dragon's Den (tror jag i alla fall). Vi spelar alltid tillsammans och i regel rätt långa kampanjer med samma rollpersoner.
Nu är vi inte några elitister som sitter och spelar för oss själva utan kontakt med omvärlden, nyligen startade jag en ny grupp med några spelare från LinCon som blev nyfikna på Terra Draconis där och vi har haft tillfälliga spelare i den fasta gruppen ibland. Däremot gillar jag och mina spelare (åtminstone låtsas de det :gremwink: att spela länge och med samma rollpersoner och då blir det liksom en grupp av dem och det kan vara svårt att plötsligt få in eller bortförklara frånvaro av rollpersoner, även om det givetivs går om man siktar in sig på det. dessutom träffas alla utom en vid andra tillfällen, bio, fest o.s.v. och det faller sig naturligt att vi spelar med varandra och vi trivs tillsammans och man vet hur de andra är (dock inte rollpersonerna...)
Fyra spelare tycker jag är absolut optimalt, tre är trevligt också och fem går bra men sedan tycker jag att det blir för få eller för många.
Jag har aldrig prövat att ha mer än en spelledare. Det låter ju intressant men jag är nog för mycket kontrollfreak för det :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Öhh, nu är jag med;-)[OT]

"Men du som har så många hyllmeter rollspel, varför inte ställa dem i en Azagthoth? Rollspelarens bäste vän, hyllorna är anpassade efter diverse bok- och boxmått!"

Klarar du verkligen av att hålla två hyllmeter spel plus ett otal pärmar? Dessutom, ta inte illa upp, men jag vill nog inte ha dig i mitt sovrum. Du är helt enkelt inte min typ. /images/icons/wink.gif

Fast det är klart, om du går ut i vardagsrummet på nätterna så ska vi väl kunna gå med på det... /images/icons/wink.gif

Illern

koppariller
Re: interaktiv? (OT)

Rollspelarens bäste vän, hyllorna är anpassade efter diverse bok- och boxmått!

Nu börjar jag bli nyfiken. Är den kanske interaktiv också? Det vore ju väldigt praktiskt.

SL: Ni anländer till Sörborg. Azagthoth, häftet med med Sörborgskartan tack.
Azagthoth: Varsågod.
SL: Tack, ni får era dagspass och går in genom den storslagna porten och tittar upp mot tempelkullen.
Ledarens spelare: Vi går dit under fascinerat studerande av de storslagna byggnaderna och oro över att ett av sexvåningshusen skall ramla ned över oss.
SL: Azagthoth, SLP-listan tack.

O.s.v.

Skuggvarg

Hero
Tja...hur många spelare det får vara i gruppen, beror ju på hur kapabel spelledaren känner sig. Om han tycker att han kan hantera så många spelare som 5-6 stycken, då är det ju okej, men sen beror det ju på vilket spel man spelar också. Överhuvudtaget får man väl räkna med att strider tar ganska lång tid att genomföra, mycket tärningsslagande, osv.
I t.ex. EON tenderar striderna att ta ännu längre tid än i andra spel, eftersom stridsreglerna är ganska detaljerade, men samtidigt kan en strid i EON vara över mycket snabbt, pga att får någon ett hårt slag i huvudet så däckar han oftast, och fortsätter inte slåss som i andra mer orealistiska rollspel där man kan ta hur mycket stryk som helst och ändå fortsätta kötta folk.
Sen beror det ju förstås både på spelledaren och spelarna hur mycket strid det blir. Vissa har aldrig strid med i äventyren, vissa har det alltid.
Min åsikt är dock att en spelargrupp på 4 är det ultimata. Det är en tillräckligt stor grupp för att de ska kunna dela upp sig i två grupper om två personer och söka på olika håll, utan att för den skull behöva mista livet. Det är också en tillräckligt liten grupp för att speltempot inte ska saktas ner nämnvärt. I den "äldre" av mina spelargrupper, är vi dock bara tre spelare, så ibland kör det ihop sig, när vi skulle behöva dela upp oss, men inte kan, pga att det helt enkelt är för farligt att vara på egen hand.
Jag antar att det är rätt individuellt hur många spelare man VILL ha i gruppen, och hur många spelare man kan hantera.

/Skuggvarg

Azagthoth

Myrmidon

Är den kanske interaktiv också?

Nu talar du ju om deluxe-versionen. Den är fasligt dyr den...

Illern

koppariller

Men om den kommer i mahogny eller körsbär eller dylikt så skulle den sitta bra i vårt vardagsrum (vi brukar spela där) men jag måste hålla med Krille, håll dig ifrån sovrummet. Jag får väl vänta och se tills den dyker upp i möbelkatalogerna...

Renfield

Swordsman
Hur många spelare man kan ha beror väldigt mycket på väldigt många faktorer. Min förening är blygsamma tio medlemmar i, och det är dessa jag främst spelar rollspel med, och problemet är att jag är den enda med SL-kapacitet i föreningen, vilket gör att alla vill vara med när det väl blir rollspel. Jag har faktiskt spelat en hel kampanj på mastiga 22 spelkvällar som hade nio spelare, och funkade väldigt bra. Men till saken hör det att vi spelat sedan sex år tillbaka, och är vana vid varandra, vi har en lokal som ligger avskilt, jag förbjuder att folk har mobiltelefoner annat än avstängda, flera av de som spelar är ganska tystlåtna, DoD6 är ett lätt och snabbt spel, alla kan reglerna utantill och därför är det bra flyt även i strider, osv.. Sedan spelar varje individ stor roll för gruppen som helhet. Den person som inte var med i kampanjen blir alltid extremt trött framåt småtimmarna, och klarar aldrig av att hålla sig borta från sömnens ljuva värld, och därav så drar han med sig gruppen i fallet. Därför avstod han frivilligt från att spela för att inte förstöra en så häftig kampanj för sin medmänniskor...

Med vilka andra människor som helst skulle jag aldrig ens försöka spela med nio spelare...men här gick det...

Annars brukar jag rekommendera runt 4 spelare...

Rickard

Urverk speldesign
"jag förbjuder att folk har mobiltelefoner annat än avstängda,"
Så rätt! Jag hatar när folk "glömmer" att stänga av mobilen och det kommer ett SMS m sitt "PIIIIP, PIIIIIIIIP!" lr...* hrm.. el. att hela bordet vibrar när det satans SMS:et kommer..

"Först, usch på användandet av "lr"! Det ser så fult ut!"
k, jag går tillbaka till mitt el. [le]

/[color:green]Han</font color=green> som, om han ska vara riktigt ärlig, också tycker lr såg fult ut

Hasse

Hero
Ikeamöbler(OT)

"Trodde först att A, B, C, D och E var delar i IKEA:s nya Azagthoth - bokhyllan"

En bokhylla anpassad för rollspel vore iofs inte helt fel. Det jag iofs helst skulle vilja ha är rollspelsbordet "Midgård". Ett bord gjort av rollspelare för rollspelare där det finns en SL-plats för SL, där denna kan fästa SL-skärmen i bordsskivan, bordet omgärdar honom på tre sidor så att det finns tillräckligt med yta för alla papper man behöver. Vidare finns det en fördjupningar runt om bordet i vilka man slår tärningar så att man slipper otyget med att då åker i golvet. vidare kan man tänka sig att det redan finns en spelplan inlagd i i bordskivan på vilken spelarna kan ställa upp sina tennfigurer eller vad de nu använder för att visa hur de går osv.

Herr Ågren

Veteran
Re: Ikeamöbler(OT)

Var är snickaren i dig? Minsta specialdesignade inredningspryl ska väl inte behöva bjudas ut som färdigt fabrikat tillverkat av underbetalda arbetare på stora möbelvaruhuset heller? Allt som behövs för att sätta ihop åtminstone en prototyp av detta bord "Midgård" som säkert kan vara en framtida storsäljare är ju lite brädor, spik, några universalverktyg, en Gör det själv-guide och sist men inte minst en portion envetenhet (samt eventuellt smärttålighet). Och skulle du ha tummen mitt i handen går väl den att operera...?

sluper

Swordsman
en variant

En variant om man blir för många är ju att köra med två SL. En som sköter själva historieberättandet & en som slår tärningar. Om man som jag & mina compadres brukar strunta ganska mycket i reglerna kan en xtra SL ansvara för musik & andra stämningsförhöjande åtgärder och spela SLP's. Detta möjliggör åxå konversationer mellan 2 SLP's, vilket kan vara ganska praktiskt.

I somras halvlajvade vi med 9 spelare & 3 spelledare & det gick hur smidigt som helst.

Gäller dock att SL's är ganska samspelta.

Ymir

Liten kantbaron
1 spelare duger mycket gott, enligt mig (SL ej inräknad). 2 är dock ultimat, förutsatt att de känner varandra väl och är väldigt duktiga rollspelare. 3 spelare fungerar utmärkt, under samma förutsättningar som ovan. Över 3 blir det lite väl lite utrymme för varje spelare, tycker jag. 4 kan fungera, men en större grupp än så vill jag absolut inte spela i. Det ultimata spelarantalet beror för övrigt lite på kampanjen man spelar och hur den är.

- Ymir, elitist som föredrar mycket detaljerat spel

Illern

koppariller
Jag måste nog hålla med dig om att två spelare (eller en) kan vara väldigt bra (trots mitt tidigare inlägg) för man kan ju onekligen lägga mycket uppmärksamhet på spelarna/en. Jag har spelat med så få spelare men jag skulle inte vilja spela så alltför länge då jag tycker att det oftast ''händer mer'' med tre, fyra spelare (4 = optimalt) utan att alltför mycket uppmärksamhet tas från spelarna. Å andra sidan är det säkert väldigt beroende på spelarna vad som är bäst.

Organ

Out of time, out of mind
Hur många spelare jag föredrar beror på vilket spel det rör sig om. För närvarande SLer jag två spel: DragonQuest och CoC. Vad det gäller DQ, som är ett ganska traditionellt fantasy-spel, tycker jag att det optimala antalet är 4-5 stycken, och det gäller även de flesta andra spel jag spelat. Spelarna är inte så många att någon får sitta och rulla tummarna nån längre stund, samtidigt som de är tillräckligt många för att klara av de flesta av de hinder som RPer vanligtvis stöter på. Däremot när jag leder CoC vill jag ha ett mindre antal spelare. Där anser jag att 3 är det optimala antalet. De är fortfarande inte för få för att klara av ett normalt scenario, men de är tillräckligt få för att de ska känna sig ensamma, trots att det så korrekt står i regelboken: "Safety in numbers do not apply here". Dessutom är det alltid nån som blir ensam om/när man får dem att dela upp sig :)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
>Först, usch på användandet av "lr"! Det ser så fult ut!

Vad betyder "lr"?

/Anders (som inte är så hemma på betydelserna av alla tecken och förkortningar som slängs omkring som popcorn i websammanhang)

Rickard

Urverk speldesign
Ell-Ärr (L-R) [OT]

Säg bokstäverna snabbt efter varandra högt för dig självså kommer du nog på det.. /images/icons/wink.gif

/[color:green]Han</font color=green> som vill ha en närmare förklaring på elitist

Organ

Out of time, out of mind
Re: Ell-Ärr (L-R) [OT]

>Säg bokstäverna snabbt efter varandra högt för dig självså kommer du nog på det..

Aha....!

/Anders (som skrapar med foten och känner sig ganska dum)

Re: Ikeamöbler(OT)

Din rubrik måste jag säga var rätt maxad....Den lät nästan som ett inlägg som kommer i höjd med kebab och rödvinsdiskussionen som några hade i D&D-forumet i somras.....synd att inlägget inte var lika off-topic....annars hade du vunnit ett pris av mig!