Läste just igenom tråden Sidospår på rälsningsdebatten och en sak som nämndes i förbifarten att par gånger där är något som jag funderat en del kring. Det är inte så mycket något jag behöver hjälp med utan snarare en fråga det vore kul att höra lite olika åsikter kring.
Om jag t ex tar Krilles inlägg Pirayaklubben så står det såhär:
Alltså. För att sätta en piraya på kollisionskurs med rollpersonerna behöver man ju veta lite i vilken riktning denna ska färdas i för att träffa dem (OK, Den Onde Överhärskaren Som Vill Förinta Hela Världen är nästan garanterat på kollisionskurs med de flesta spelare men den skurken är lite uttjatad...)
Har man i förväg bestämt sig för vad det är för piraya man vill ha, och försöker mer eller mindre bestämt guida spelarna till rollpersoner som man vet står i dess väg? (Kan ju ta många former, "OK, ni skapar underklassmänniskor från Blahongabyn" eller att man sitter bredvid när de bygger rollpersoner och ger lite förslag.)
Eller, har man bara bestämt den generella miljön och åväntar sedan spelarnas beslut (deras färdiga rollpersoner, eller bara deras ungefärliga ideer) innan man specialdesignar en ful fisk?
Detta är ju då de två extremerna och sanningen hamnar väl nånstans emellan, men var emellan hamnar den? Till hur stor del är spelarna en del av kampanjens formande? (INNAN man satt sig runt bordet och sagt "OK, vad gör ni?" alltså.)
Om jag t ex tar Krilles inlägg Pirayaklubben så står det såhär:
Då är min frågeställning, hur och i vilket skede skapar man saker? Hur hårt styr man spelarnas rollpersonsval / hur mycket låter man sig influeras av deras val?Så det handlar inte om att förskjuta jämvikten som att släppa ner något som direkt hamnar på kollisionskurs med rollpersonerna och som kommer att göra sitt bästa för att käka upp dem.
Alltså. För att sätta en piraya på kollisionskurs med rollpersonerna behöver man ju veta lite i vilken riktning denna ska färdas i för att träffa dem (OK, Den Onde Överhärskaren Som Vill Förinta Hela Världen är nästan garanterat på kollisionskurs med de flesta spelare men den skurken är lite uttjatad...)
Har man i förväg bestämt sig för vad det är för piraya man vill ha, och försöker mer eller mindre bestämt guida spelarna till rollpersoner som man vet står i dess väg? (Kan ju ta många former, "OK, ni skapar underklassmänniskor från Blahongabyn" eller att man sitter bredvid när de bygger rollpersoner och ger lite förslag.)
Eller, har man bara bestämt den generella miljön och åväntar sedan spelarnas beslut (deras färdiga rollpersoner, eller bara deras ungefärliga ideer) innan man specialdesignar en ful fisk?
Detta är ju då de två extremerna och sanningen hamnar väl nånstans emellan, men var emellan hamnar den? Till hur stor del är spelarna en del av kampanjens formande? (INNAN man satt sig runt bordet och sagt "OK, vad gör ni?" alltså.)