Ganska ofta postas regelfrågor som jag tycker är märkliga.
En anledning är nog att det inte alltid är så lätt att hitta regler. Eller att det ibland inte är så lätt att veta vilken regel som faktiskt gäller. Vem som får ha rustning: står det på klassen, i rustningstabellen, i stridsreglerna? Jag tror vi alla missat någon regeldetalj någon gång. Ibland har man också en förväntan om hur det funkar (om man slår 20 så blir det väl crit?), men så är det kanske inte så, i alla fall.
I just Svärdet Sång är svaret på den ursprungliga frågan att det inte finns några begränsningar. Men det beror på att det spelet inte balanseras genom utrustning, utan genom talangerna - och magiska och icke-magiska talanger anses lika värdefulla.
Ännu svårare att hitta regeln, om den inte finns
Jag tror att många spelare, inte minst med en bakgrund i D&D, lägger stor vikt vid att klasser ska va balanserade mot varandra så att man inte har generell fördel eller nackdel av att välja en viss klass.
Många rollspel har någon slags... kompetetivt element, dvs
1) olika rollpersoner överlever olika bra
2) olika rollpersoner har olika förmåga/kapacitet att lösa problem som rollpersonen/gruppen ställs inför
Ofta är det ganska tråkigt när några rollpersoner är mycket mer kompetenta än andra. Ofta är det ganska tråkigt att inse att ens egen rollperson spelar en menlös biroll, som inte klarar av att göra något, och när hon försöker så håller hon på att dö (mycket mer så än de andra spelarnas rollpersoner).
Detta tror jag gäller alla rollspel som har någon slags tävlings/överlevnads-moment (vilket är många, men inte alla, rollspel), och de flesta rollspelare (det finns säkert spelare som inte bryr sig om deras rollpersons kompetens alls, och inte tycker det sabbar upplevelsen att vara genomgående mer inkompetent).
Sedan kan reglerna inte balancera allt. Om SL skriver äventyr där Präster är den stora grejen, så kommer det vara bättre att spela präst än tjuv.
Men jag har svårt att se att detta är en D&D-grej. Jag tycker alla bra spel bör ha någon slags balans-tänk. Sedan kan man ha någon avsiktlig obalans, men att bara lämna det vind för våg påstår jag är dåligt.
Och då är det rimligt att fråga vad som faktiskt gäller magiker, eftersom magiker - av olika skäl - inte brukar kunna gå runt i helrustning i de flesta fantasyspel.