Nekromanti Hur man skriver Bra Scenarion

madkitten

Veteran
Joined
26 Apr 2006
Messages
12
Hejsan, jag heter Tony och nu är det så att jag håller på och skriver en hel del äventyr själv. Problemet är att det ofta är svårt att veta vad spelare/spelledare vill ha, så därför så har jag skrivit ihop ett litet frågeformulär som alla gärna får svara på.
Om jag får mer än tre svar så ska jag skriva ihop en liten sammanfattning, för att göra det lätt för andra som är intresserade att gå igenom allt (kommer att postas längst ner). Tack på förhand.

Och slå inte ihjäl er över frågorna heller, bättre att jag får tio svar där varje fråga är på en rad än ett som är en uppsats. Ha det allihop.

1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt

3. Vilka roller brukar du spela?

4. Varför är dom intressanta?

5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld...
5.1 ...som spelare?
5.2 ...som spelledare?

6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig...
6.1 ...för spelare?
6.2 ...för spelledare?

7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?

8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?

9. Hur viktig är samhällsstrukturen...
9.1 ...för spelare?
9.2 ...för spelledare?

10. Hur viktig är kulturen/religionen i rollspelsvärlden...
10.1 ...för spelare?
10.2 ...för spelledare?

11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?

12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?

13. Bra saker i äventyr som ni har sätt?

14. Dålliga saker i äventyr som ni har upplevt?
 

Ost

Warrior
Joined
1 Nov 2001
Messages
200
Location
Linköping
Jag vill inte dissa dina frågor rakt av, men många av dem kan jag helt enkelt inte svara på. Så jag kontrar istället med kärnan i vad som jag tycker är ett krav för ett bra scenario, och samtidigt vad som gör ett scenario dåligt (eller iaf mördande tråkigt) i mina ögon:

* Ge spelarna makt att med sina RPer styra händelseförloppet. Gärna ALL makt. De måste känna att vad de gör spelar roll. Ska scenariot rälsas bör spelarna åtminstone ha illusionen att det de gör påverkar storyns utveckling. Annars blir det bara tråkigt, om det inte är en förbaskat bra story. Detta ställer stora krav på planering och/eller improvisation, alternativt en jädrigt slug SL som lurar sina spelare att de har kontroll när de i själva verket följer en rak linje som SL redan ritat.
* Låt inte SLPer ha denna makt i för stor utsträckning, helst inte alls. Låt inte SLPer påverka händelseförloppet i någon stor utsträckning. Detta skapar gärna frustration och uppgivenhet hos spelarna. De riskerar att känna "what's the point, varför bryr jag mig när maktfullkomliga SLPer kör över mig/gör allt åt mig" och tappa engagemang.

Gör med andra ord inte som i Havets Tigrar - där är allting räls räls räls, döda en massa fiender, räls räls, slut. Och skulle spelarna försöka kliva av rälsen någon gång tas det i det scenariot som ett berättigande att döda RPerna. Yay, roligt. Dessutom styr en SLP helt och hållet ett avgörande händelseförlopp där RPerna förväntas sitta och titta på. (Neogames borde skämmas över att ha det på sin hemsida, hur gratis det än är.)
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
1. Allt utom skräck typ. Fantasy, sci-fi, nutid, superhjältar, agent, vardagsrealism, drama, komedier

2. Eskapism?

3. Jag gillar när jag blir tilldelad roller, då man får upptäcka något nytt. Men visst, jag gillar att spela pajas eller den biffigaste biffen som äger allt.

4. Pajas: Kul, tramsigt, man får tala med dialekt :gremsmile:
Biff: Man får vara biffig, och äga. Det är liksom självbkräftande att krossa horder av mooks.

5.1 Hmm, grundläggande setting, och vad som skiljer sig från den. Ta Gondica som exempel. Det man som spelare behöver veta: Det är fantasy, men på renässansen. Det finns inga orcer, dvärgar, alver eller dylikt, men du kan träffa på fauner och minotaurer.
5.2 samma sak + lite till, i Gondica-fallet: Det är aldrig riktigt mörkt på natten pga dess två månar. Adelsmännen kallas patricier, och ingen feodalism råder. På en Sekin går det åtta Etruger, och för en Etrug kan du köpa en kagge öl. Det räcker ganska långt.

Generellt sätt kan man säga att man behöver veta ganska lite, oftast mindre än man som skrivare tror. Om scenariot innehåller element som de bör känna till, tex religionen, så får man ju lägga till sådan kunskap.

6. De flesta scenarier kan med lite skohorn passa in i de flesta miljöer, men visst, det är ju miljön som gör att man spelar ett visst rollspel. Det är ju liksom knappast reglerna eller typografin.

Vissa frågor vet jag inte hur jag skall svara på så jag hoppar till den näst sista.

13. När det känns som ens val spelar roll.

14. När man får en karaktär som inte vill samarbeta med resten av gruppen och inte har motiv att göra det, eller som är tystlåten, eller båda två på samma gång.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tjena Tony. Jag kan inte lova att jag kommer vara kortfattad:

1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?
Alla som definieras av känslor; (skräck, komedi, tragedi, romantik, osv) samt alla som definieras av utmejslad stilistik; (shonen, ninja, cyberpunk, superhjältar, pulp, space opera, screwball, fantasy, osv). Vad jag inte gillar, däremot, är historiska genrer och genrer som mer bygger på bildning och införståelse än fantasifullhet. (vanlig western (till skillnad från den stilistiska spaghettiwestern) gillar jag exempelvis inte alls.

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt
Känslogenrerna? De är allmänmänskliga. Alla har upplevt att vara kär och förskrämd.
De stilistiska genrerna? De är konstlat allmänmänskliga; såsom myter. Myter behandlar alltid jätteenkla teman; såsom offer eller frestelser - och sedan åskådliggör de dessa teman med hjälp av sånt som ingen kan relatera till; såsom tomtar, minotaurer och havsgudar.

Historiska genrer är däremot väldigt svåråtkomliga och akademiskt omänskliga.

3. Vilka roller brukar du spela?
4. Varför är dom intressanta?
Jag spelar helst slynglar av olika sorter. Alltså inte hårdföra busar eller kallhamrade brottslingar, utan mer oförskämda, självgoda typer som liksom seglar fram genom livet. De kan vara adelsmän, tjuvar, narrar, barder, solo-och-vårare, knarklangare, Han Solo-typer eller olika typer av kvacksalvare, men de är nästan alltid charmiga och talföra, och väldigt sällan hederliga.

Jag gillar dem för att de är skitroliga att spela när de får göra det de är bäst på (lura, bluffa, charmera, slingra sig, föra folk bakom ljuset) samtidigt som de kan framstå som mycket tragiska och sårbara när man kommer dem inpå bara skinnet.

5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld...
5.1 ...som spelare?
5.2 ...som spelledare?
Först: Information som kommer att påverka händelseförlopp. (finns det någon lagapparat? finns det kommunikationsmöjligheter? (och förstås mer grundläggande: Finns det gravitation? Är regnet frätande? osv.))
Sedan: Information som påverkar attityder, målsättningar och beteenden. (Kan man bära vapen med sig i staden om man inte är samuraj? Hur får man till ett möte med kungen? Kan man visa ens mutationer öppet eller måste man dölja dem? Är folk vidskepliga mot magiker? Vad händer om man är öppet kommunistisk på rymdbas Liberty:5? osv)

6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig...
6.1 ...för spelare?
6.2 ...för spelledare?
Det beror på scenariot och genren. Kan vara helt irrelevant i en socialrealistisk kärlekshistoria, men också vara dominerande i en kampanj där man utforskar ett fantasifullt drömlandskap.

7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?
De bör framförallt ha ett intressant och mångbottnat samspel med både varandra och med handlingens intrig.

8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?
Bör antingen kontrastera mot eller överträffa rollpersonernas förmågor. I ett fantasyäventyr fungerar det bra att låta Conanbarbarer möta antingen en magiker (kontrasterar) eller ett jättetroll (överträffar), texempel.

9. Hur viktig är samhällsstrukturen...
9.1 ...för spelare?
9.2 ...för spelledare?
10. Hur viktig är kulturen/religionen i rollspelsvärlden...
10.1 ...för spelare?
10.2 ...för spelledare?
11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?
Det beror på. Är det viktigt för äventyret och/eller för rollpersonerna, då är det också viktigt för oss när vi spelar. Annars inte.

12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?
Viktigt i kampanjer, mindre viktigt i enstaka äventyr.

13. Bra saker i äventyr som ni har sätt?
Tjaaa... jag gillar öppna strukturer där många saker kan hända; typ fästningar som både kan intas med våld och infiltreras via smygande och andra trix. I sådana fall tycker jag det är bra om äventyret är skrivet på så vis att skribenten försöker förutse vad spelarna kan göra:

"Om rollpersonerna väljer att hjälpa greven, då kommer köpmännen att börja göra si och så...
Om rollpersonerna väljer att sympatisera med köpmännen och gör detta öppet, då kommer greven snart att bli varse detta och då blir hans plan att si och så..."
osv. Det känns bra. Det är dessutom ett naturligt och nyttigt sätt att beskriva olika spelledarpersoners målsättningar och arbetsmetoder.

14. Dålliga saker i äventyr som ni har upplevt?
När de är beskrivna som filmer:
"Sent på natten hör de märkliga ljud utanför. När de går för att se var ljuden kommer ifrån så ser de fotspår som leder ut i snön. När de sedan följer snöspåren ser de..." osv. Rollpersonerna kanske inte ens övernattar i stugan, så då faller hela beskrivningen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Havets Tigrar

Det är sant att Havets Tigrar är långt ifrån ett mästerverk, det är tillhör knappast rollspelarnas finrum. Men det fyller sin funktion väl - att ge snabb action till nystartade Neotech-karaktärer. Allt är serverat. Spelledaren behöver inte tänka. Det är hela vitsen med rälsning.

Så för nybörjare, som när jag spelledde det för 10 år sedan, funkade det bra. För en rollspelsconnoisseur är det dock inte mycket att hänga i julgranen om man inte skriver om det ganska brutalt.

I slutändan handlar det om vad spelledaren klarar av och vad spelarna förväntar sig, det bestämmer om ett äventyr blir bra eller inte. Det är lätt att ha väldigt kul med väldigt dåliga äventyr. Rälsning är långtifrån alltid av ondo. Likaväl som fisktank kan göra många nybörjare förvirrade: "Var är storyn liksom, vad är det vi ska göra?".

/RipperDoc - som helst skriver eget
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag får sälla mig till dem som inte svarade på dina frågor ordentligt. Jag säger istället så här: bra äventyr skriver man om man vet vad spelarna vill ha, alternativt vad spelledarna vill ha (eller båda). Att skriva ett äventyr för sin spelgrupp och att skriva ett för publicering är väldigt olika. För att skriva för sin egen spelgrupp räcker det med att ha en cool idé som spelarna skulle uppskatta (om du inte vet, fråga dem). För att skriva för publicering ska äventyret passa många sorters spelgrupper, vara lagom rälsat (oftast mer rälsat än mindre för att passa många, i min mening). Ett bra tips är att ta ett populärt köpeäventyr och skriva i samma format som det, fast man ändrar storyn.

Men, som sagt, jag tillhör dem som inte har vansinnigt mycket till övers för halvfabrikat (köpeäventyr) och föredrar hemlagat (egenskrivna äventyr för spelgruppen).

/RipperDoc
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,316
Location
Helsingborg
Tjenare tigern. Du har skitsvåra frågor att svara på, eftersom rollspel är såpass brett. Det hade varit enklare om du specificerat dina frågor till en viss genre / spelstil.

"1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?"
Mitt svar är lite inspirerat av Risings. Det ska vara en genre där man har tillfört något stämningselement. Gothpunk, efter katastrofen-furries, horrorwestern, fantasy (istället för rent historiska rollspel). Enda jag inte kan tänka mig att spela är manga, då jag är helt ointresserad utav det.

"2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt"
Det totalt annorlunda mot det jag kan uppleva vardagligen, så det är väl en typ av eskapism jag är ute efter. När jag var yngre och spelade fantasy, så gillade jag det för att man kunde utforska världen. Det har omformats under de år som jag spelat till att utforska andra kulturella miljöer. Nej, historiska rollspel är fortfarande tråkigt.

"3. Vilka roller brukar du spela?"
Ehm, sällan vapenföra karaktärer som har sina små specialiteter/egenheter (tredje stycket)? I DoD6 spelade jag ett skogsrå som försökte lära sig människors livsstil och som kunde tala med naturen och djuren (specialisering: charma män). I CoC spelade jag en 64-årig fysik- och kemiprofessor som uppskattade poker och att titta på boxning (specialisering: bibliotekssökning). I Shadowrun spelade jag en löpsnabb dvärgpsykolog som gillade poesi och var allergisk mot papper (specialisering: pistoler). De två första hade inga vapenfärdigheter.

Andra karaktärer i DoD6 som jag spelat har varit ett halvtroll som var gruppens ledare och fick en religiös kris (specialisering: stigfinnare / vapen) samt en väldigt ful och underdånig människodvärg med en vackert och poetiskt inre. Han var runristare och hade förmågan att ta ett obearbetat material och släppa lös dess inneboende skönhet, till skillnad från sin egen som alltid var fångat i sitt yttre skal. Det var hans förbannelse, tillika välsignelse. Den karaktären hade inga vapenfärdigheter (specialisering: stenhuggning, med en magisk förmåga som jag aldrig använde) och nämns i någon runtrollsartikel i Fenix.

En grej med mina karaktärer är att de sällan dör, såvida det inte passar storyn, trots hårt regelspel.

"2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt"
Jag gillar att ta något (o)vanligt och göra en tvist på det och sedan fantisera kring hur det skulle vara att spela det. Skogsrået kan jag inte ta åt mig äran för, eftersom det var en spelledarperson jag tog över, men runristaren var en grej jag satt och spånade fram och sedan sade spelledaren "Nu får du fanimig ta och spela den också".

Jag vill gärna ha ett mål med mina gubbar. Halvtrollet exempelvis började som en stark ledare men jag hade planerat in att få den religiösa krisen, vilket också min spelledare formade sina scenarion kring. En gubbe som inte ändras, blir i slutet en tråkig gubbe.

"5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld..."
Vad man kan spela för karaktärer, hur det är tänkt att man ska spela och vad man ska göra. En spelare ska kunna få en övergripande beskrivning av världen medan spelledaren kan få ett visst djup. Vad djupet består av beror på vad man ska spela för sorts scenarion.

"6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig..."
När jag deltog i en undersökning om rollspel och historisk rekonstruktion så var de två (väldigt söta media)tjejerna rätt besvikna på att vi rollspelare var så ytliga och bara intresserade oss för mode och sådant. Det som är viktigt för miljön är hur den format vilka karaktärer man kan spela och vad det är tänkt att få fram för stämning i världen. Bilder är viktiga på grund av detta.

Miljön ska vara såpass lätt att sätta sig in i att man ska kunna dra egna slutsatser om hur allting kan funka. Annars är det menlöst. Det är en anledning till varför jag ogillar manga- och historiska rollspel, för det har en viss inlärningströskel.

"7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?"
"Helt oviktiga", är min första tanke. Sedan kommer jag på att en spelledarperson är bra att ha i gruppen om det är få (1-3) spelare för då kan spelledaren gå in och hjälpa om de kört fast. Spelledarpersonen ska endast ge det stöd så att rollpersonerna kan precis klara sig (annars behövs den inte), men personen ska aldrig kunna lösa en uppgift helt på egen hand.

Rollpersonerna tycker jag ska ha ett kontaktnät, som de kan be om tjänster.

"8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?"
Det är väl de som bygger upp scenariot? De ska ha ett syfte och får gärna vara missförstådda. Alltså det som de tycker är goda ting, tycker spelarna är ont. Bra beror på scenario, men spelarna ska alltid kunna decimera antagonisten på något sätt. Är det en drake så ska den har en nackdel som spelarna kan utnyttja. Är det en maffiosoledare (bläckfisk) med ett finger (tentakel) med i spelet överallt, så ska spelarna kunna hugga av en tentakel på blötdjuret. Kan man inte förgöra (en del av) motståndaren, så är denne helt menlös.

Notera nu att jag inte talar om typer som orch #3, utan om ärkeskurken i scenariot.

"9. Hur viktig är samhällsstrukturen..."
Ingår i världen och talar om vad man kan spela.

"10. Hur viktig är kulturen/religionen i rollspelsvärlden..."
För mig är den totalt oviktig, för spelmakare misslyckas alltid att beskriva religionen på ett inspirerande sätt. Har skrivit lite om religion och dess seder för något år sedan. Angående kultur så är det likställt med miljö.

"11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?"
För egen del så är den världsliga totalt ointressant. Kan ett element i världen inte tala om "Vad man kan spela för karaktärer, hur det är tänkt att man ska spela och vad man ska göra." så bör det inte finnas. Den lokala historian kan tjäna som en förklaring till varför scenariot uppstod. Inte obligatorisk, men ibland kan det vara bra att veta det för att få ett samband. Den ska dock vara på högst 200 ord.

Deadlands hade exempelvis "The story so far" i alla sina äventyr, där de kort förklarade vad som hänt innan rollpersonerna kom in i bilden. Men historian är inget som spelarna normalt brukar få reda på ändå.

"12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?"
Beror på hur episk världen/scenariot är, men kausalitet är rätt viktigt.

Det finns fler trådar om att skriva äventyr på forumet, om du är intresserad.

/Han som inte svarar på de två sista frågorna, för de är så färgade utav spelledare och spelstil

<font size="1">Sökord, forumslänk #1: "powergam" med Han som skribent.
Sökord, forumslänk #2: "Rosen" och "relig" med Han som skribent.</font size>
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?
Det mesta förutom där det krävs att man ska tycka att mörker är det häftigaste som finns (inga nämnda, inga glömda).

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt
För mig är inte genren överdrivet viktig; det är inte så att jag spelar rollspel för att jag tycker om SF eller något åt det hållet. Jag tycker helt enkelt om att spela rollspel och sedan är jag inte så petig med detaljerna. Jag gillar dock nästan alltid spel eller spelvärldar som är konsekventa och där det finns en viss form av inre trovärdighet.

Vilka roller brukar du spela?
Jag försöker variera mig så mycket det går. Oftast skapar man dessutom inte karaktärerna helt själv, eftersom de ska passa in i en kampanj/äventyr och med övriga karaktärer. Sedan finns det förstås alltid en prägel som man sätter på sina egna karaktärer, men den är nog andra bättre på att bedöma än mig.

Varför är dom intressanta?
För att de möjligör rollspelande. Helst är de också unika för just det spelet, vilket gör att man kan utforska det på ett annat sätt än om man hade haft mer generiska karaktärer. Ibland är jag också ute efter att provspela olika personlighetstyper som ligger ganska långt ifrån den jag är till vardags.

5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld...
5.1 ...som spelare?
5.2 ...som spelledare?
Den här frågan går det att skriva böcker om (Rollspelsmakarforumet) och är nästan omöjlig att svara kort på. Men jag ska ändå försöka. Som spelare vill jag ha framförallt inspiration till att göra häftiga rollpersoner. Som spelledare vill jag ha inspiration till kampanjer och äventyr, men jag vill också ha en sammanhängande värld där jag inte behöver lägga ner två hundra timmar själv för att kunna börja spela.

6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig...
6.1 ...för spelare?
6.2 ...för spelledare?
Det där beror helt på spel, så jag tror jag hoppar över att svara. I en del spel är miljön allt och i en del andra skulle man lika gärna kunna spelat i en betongbunker utan dekorationer. Fokuserar man på upplevelser och reson blir mijön per definition viktig. Fokuserar man på karaktärsspel kan den fortfarande vara viktig, men den behöver inte vara det.

7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?
En alldeles för allmän fråga. Det beror liksom på. De bör fylla sitt syfte. Däremot bör de inte ta över storyn, vilket händer ibland. Spelledaren har skapat en så häftig SLP att hon bara måste ha med den. Helst gör denne också allt jobb istället för rollpersonerna för att de ska fatta hur cool personen är. Det är inte coolt.

8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?
Samma som ovan angående bred fråga. De ska fylla sitt syfte helt enkelt.

På fråga 9, 10 och 11 tänker jag ge ett klumpsvar, som tyvärr är ganska tråkigt. Det beror på. Om det fyller ett syfte i äventyret är det jätteviktigt, annars är det bara meningslöst prat för det mesta. En del information vill man ha för att kunna förankra rollpersoner och handling i världen, men det är inte vidare mycket. Om man däremot ska spela religiösa intriger blir det ju jätteviktigt med information som går att använda till det.

Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?
Förändra världen som i att göra revolution och skapa världsfred? Inte alls. Förändra världen som i att påverka vad som hände? Det viktigaste.

13 och 14 får jag fundera lite på. Dock tror jag inte att jag kommer svara. Det beror nämligen så mycket på spelledare och övriga i gruppen. Jag tror att det är problematiskt, för att inte säga omöjligt, att separera detta från bra saker i själva äventyret. Något som fungerar för en grupp fungerar kanske inte för nästa, och så vidare.

Hoppas mina svar gav någonting.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Flyttad till rätt forum [nt]

NoTexturiz

Rollspelforumets skall användas till diskussioner om rollspel. Rollspelsmakandeforumet skall användas till diskussioner om skapande av rollspel, inte av scenarion. Check! :gremsmile:
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Först måste jag få som motfråga varför du skriver scenarion, till vilka och sånt? Sedan svarar jag glatt uifrån mitt perspektiv som främst stöter på konventscenarion (och gärna uppmuntrar fler att skriva sånna).

1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?
Alla! Eller snarare har stött på väldigt få jag inte uppskattat.

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt
Variation lockar, liksom nya miljöer och tankar. Och så bra historier eller möjligheter där till.

3. Vilka roller brukar du spela?
De flesta, men är rätt trött på stridisar och magiker... Steriotyper blir rätt snabbt tråkiga och de häller jag mig gärna undan ifrån eller gör någon tvist på.

4. Varför är dom intressanta?
Djup och tvister är det som brukar göra roller intressanta för mig. Liskom relationer till de andra rollerna. En roll kan tjäna väldigt mycket på vilken gruppdynamik den är en del av.

5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld...
5.1 ...som spelare?
5.2 ...som spelledare?
Grundinformation, eller egentligen inte ens det, vad jag behöver veta är det som är intressant och viktigt för historien, resten kan gärna vara ospecefierat. Tycker det är lika viktigt för spelare som sl och framförallt är det viktigt att alla har ungefär samma bild.

6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig...
6.1 ...för spelare?
6.2 ...för spelledare?
Den är väldigt viktig för stämmningen, eller snarare skulle jag mena att stämingen är viktig för miljön. Det bygger en stor del av upplevelsen och kan vara det som avgör om man har kul eller inte.

7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?
8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?
För det första behöver de inte vara NPC utan allt kan glatt slängas på spelarna... men det är nog inte allas kopp av te :gremwink: Sedan tycker jag inte att de säkert är nödvändiga heller, scenarion utan biroller kan vara väldigt underhållande de också. Men ska de vara med är det viktigt att de är välmotiverade och att man vet (som sl) och kan ana (som spelare) deras drivkrafter.

9. Hur viktig är samhällsstrukturen...
9.1 ...för spelare?
9.2 ...för spelledare?

10. Hur viktig är kulturen/religionen i rollspelsvärlden...
10.1 ...för spelare?
10.2 ...för spelledare?

11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?
Bara viktigt om de är intressanta för handlingen, annars är det oviktiga detaljer. Det kan dock vara del av stämmningsbilden också och då fyller de självklart en funktion. Om sånt ska vara med fråga dig varför det behövs först.

12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?
Beror på spelarna, för många år det inte viktigt alls. Men de är viktigt att världen inte är statisk utan levande och att saker händer när man gör saker.

13. Bra saker i äventyr som ni har sätt?

14. Dålliga saker i äventyr som ni har upplevt?
Oj, det är mycket... vad vill du veta, kan droppa lite saker:
Nisse Nytts handouts brukar vara guld
Irrbloss har haft föredömliga plottar och små tidsskalor så man vet hur mycket som är kvar
Kurragömmaklubben Kamoflages miljöer och karaktärer
Kökmixer skrev grymt bra karaktärer
Garagisma har skrivet massa kul metatankar

Dåliga saker är plotter som varit oföränderliga, ointrssanta miljöer, karaktärer som inte haft motivation till handlingen...

Här skulle det vara enklare att svara om det var lite mer specefika frågor :gremwink:
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Enda jag inte kan tänka mig att spela är manga, då jag är helt ointresserad utav det.
Gnaaah! Repeat after me: Manga är ett medium, inte en genre! *huffa sig blodröd i ansiktet*

Okej, ska jag behöva svara också? Jag tycker det är rätt tråkigt med sådana här enkätsinlägg där ursprungsförfattaren inte tillför någon egen åsikt eller formar någon diskussion; det blir bara X personers lösryckta rabblanden av svar. Meeen vafanken, jag gillar att höra mig själv babbla, så jag får väl ta några som jag faktiskt har åsikter om.

"1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?"

Jag säger också delvis som Rising; jag gillar tydligt utpräglade, stilistiska genrer, och är egentligen ganska mycket allätare utöver det. Det viktiga är detaljerna och utförandet, inte grundiden.

"3. Vilka roller brukar du spela?"

Hm. Impulsiva, excentriska, utåtvända typer; snubbar som ger tillfälle att spela över fullkomligt utan att det blir fel. Ja, rollspel är en verklighetsflykt. :)

"5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld..."

Gäh. Beror ju helt på spelaren; jag gillar själv att grotta ner mig i detaljer, men så många gör det inte. Känslan är väl det viktigast; hur världen funkar, vad som passar och inte passar, förväntningarna... Detaljer kan man upptäcka (eller uppfinna) efterhand.

"7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?"
"8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?"

NPC-hjältar? Que? Mig icke förstå...

Spelledarpersoner är, per min ringa åsikt, den absolut viktigaste ingrediensen i en kampanj. Allt som är intressant sker i/via interaktionen mellan personer. Däremot ser jag inte varför uppdelningen mellan för- och motstånd skulle behöva vara så tydligt dragen att det behövs två olika frågor för dem.

"11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?"

Fiktiv historia kan vara fascinerande att läsa om när man är på det humöret, men ärligt talat—det viktiga i spel är den direkta situationen, och bakgrunden är intressant såtillvida den fortsätter att påverka det som händer.

"12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?"

På frågan "hur viktigt är det att spelarna har en signifikant påverkan på världen i stort" svarar jag, inte alls. På frågan "hur viktigt är det att spelarnas handlingar faktiskt påverkar de saker de borde påverka (om det sen må vara världen i stort eller faster agdas förhållande till sin make)" svarar jag att det blir extremt frustrerande när så inte är fallet. Svårt att tolka vilket som frågas efter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?
Jag får nog säga att jag gillar de flesta genrer. jatg tycker att det är rolig att kunna alltiner ,ellan oliak genrer. Så slipper man tröttna på en speciell genre. Alla genrer gar sin speciella charm.

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt
Uj...
Det är väll snarare som så att det är just drivkraften att få spela en roll i spelet som drar.
Sedan vilken genre det är kvittar faktsitk.

3. Vilka roller brukar du spela? 4. Varför är dom intressanta?
Tar & buntar ihop dessa roller. Kändes mest praktiskt.
Jag brukar mest speal den lite mer tillbakadragna rollen. Därför att jag känner mig mest bekväm med att speal just den rollen.
Sedan så är det alltid kul att spela ut hela sitt register åxå, det ska jag ju inte förneka... :gremgrin: Det händer väll att man gör det åxå.

5. Vilken information är viktig att få när man ska spela i en ny rollspelsvärld...
5.1 ...som spelare?
5.2 ...som spelledare?
För min del så tycker jag att alal får samam information, både som sl & spealre. Just därför att jag tror att det blir enklare att spela då, om alal käner till det stora hela i den ärld som man skall speal i. Då slipper man som sl att ge kraft tilla tt förkalra världn & istället koncentrera sig på spealrna & äventyret i sig.

6. Hur viktig är miljön och varför är den viktig/oviktig...
6.1 ...för spelare?
6.2 ...för spelledare?
Miljön är nog minst lika viktig som allt annat. Både för spelare & sl.
Att beskriva miljö & sådanttycker jag förhöjer spelomgånen & ger lite mersmak åt det hela.

7. Hur viktig är protagonister (NPC hjältar) och hur bör en bra sådan vara?
Tillräckligt bra för att kunna smiska på det mesta.. Dock tycker jag att man ska vara sparsam med sådana hjälter & använda dem varsamnt & när det verkligen behövs.
Dock kan det finnas "vanliga" hjälter som är sådär lagom bättre än just spealrna.

8. Hur viktig är antagonister (motståndet) och hur bör bra sådana vara?
Samam sak här, som med hjältarna.
Det ska finnas sådana där überskurkar som är lika svåråtkommliga som superhjältarna. men ändock så ska de finas där & spelarna skall veta om att de finns.
Sedan så kan man ju använda mer eller mindre småskrukar som är handlangare åt dessa mäktigare skurkar.

9. Hur viktig är samhällsstrukturen...
9.1 ...för spelare?
9.2 ...för spelledare?
Tillräkligt bra så att alal vet hur den är uppbyggd.
Så att det inte blir en massa tjaffs om vad som är rätt elelr fel.

10. Hur viktig är kulturen/religionen i rollspelsvärlden...
10.1 ...för spelare?
10.2 ...för spelledare?
Jag för min del är kart intreserd av just religoner & sådant.
Så för min del så får det gjärna finans lite oliak religoner i oliak delar av världen. Sedan om de är sota vänner eller ekj kvittar.
Hursomhelslt så tycker jag att sl här ska veta mer om just vilka religioner som finns än vad spelarna skall veta. Man kansek kan göra nån form av äventyr just här på religionsgrejen.

11. Hur viktig är världens historia kontra lokal historia?
Man kan ju inte veta allt om historia.
Så kansek att man fokuserar mer på den historia som finns just i spelarna lilla del av världen & ah lite mindre focus på vad som finns i resten av världen.

12. Hur viktigt är det att spelarna kan förändra världen?
Ingen kan förändra allt. Så enkelt är det & det gälelr även äventyrare.
Man kanske kan ändra en _liten, liten, liten_ del i det stora allt. Men mer änså ska/kan man inte ädra på tycker jag.

13. Bra saker i äventyr som ni har sätt?
Oj, vad ska man säga...
Bra karaktärer, bra beskrivningar av scenarion/äventyr, spännande händelser osv...

14. Dålliga saker i äventyr som ni har upplevt?
Rälsning, för strikt, konstiga händeler...


/ Johan K, som skrev ett av sina längre inlägg på länge jsut nu.. :gremgrin:
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
1. De flesta faktiskt. Superhjältespel, vardsrealism och politiska rollspel är inte så jätteintressanta.

2. Finns ju så många genrer så tar bara några exempel: Fantasy: Äventyr, magi, Skräck: Mysterier, det okända, Science fiction: action, äventyr

3. Spelleder oftast, men de gånger jag spela "den snälla jätten" ganska ofta.

4. Vet inte riktigt, rollen är bara ganska enkel men rolig att spela.

5.1 Kort geografisk genomgång, en kort genomgång om karaktärernas kulturer kort om det mesta karaktärerna bör veta och som är relevant just när man börjar spela. Fast mycket kan man ta eftersom.
5.2 Spelledaren ska vara påläst på det som karaktärerna kan tänkas stöta på.

6.1/6.2 Miljön är lika viktig för båda. Båda parter ska känna att det är en bra och stimulerande miljö att spela i.

7. Inte så jätteviktiga. De bör inte ta upp för mycket plats från spelarna.

8. De bör vara överkomliga för spelarna. Om spelledaren av någon anledning inte vill att de ska klara sig.

9.1 Spelaren behöver inte veta så jätte mycket om samhällsstrukturen, bara så mycket att de kan föreställa sig samhället hur deras karaktär ser på samhället och dennes roll i det.

9.2 Spelledaren behöver veta tillräckligt mycket för att han skall kunna använda samhället i sitt äventyrs konstruerande.

10.1/10.2 Se 9.1/9.2
 

Gasten

Warrior
Joined
9 Oct 2005
Messages
311
Location
Simrishamn, Skåne till Ystad, Skåne
Enda jag inte kan tänka mig att spela är manga, då jag är helt ointresserad utav det.
Gnaaah! Repeat after me: Manga är ett medium, inte en genre! *huffa sig blodröd i ansiktet*
Det är rätt som du säger, men man måste säga att manga är en speciell typ av genre. Det är tillexempel en viss uppsättning arketyper i en grupp som mer eller mindre måste vara med. det finn arketyper i väst också, men det är andra arketyper än i mangan.

Exempel:
Huvudrollen, Kan vara lugn, excentrisk, duktig, impulsiv etc.
Huvudrolens sidekick, Bör vara stabilisa<tor för en överdriven huvudroll. är oftast inte värre än huvudrollen själv.
Whinande tjej, En tjej som inte vill vara i gruppens sällskap, och gruppen vill inte vara i närheten av henne. Hon gråter/retar upp sig på allting osv.

Det finns säkert fler, men de är nog de som Ska vara med.

//Gasten som hoppas att han inte är ute och cyklar.
 

Blaren_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2001
Messages
58
Location
Göteborg, SwärjE
1. Vilka genrer inom rollspel tycker du om?

Jag gillar fantasy, men också semimodern till modern tid med inslag av skräck. Och jag menar inte skräck av typen "monster X hoppar fram", utan den mer krypande typen där man aldrig har riktigt koll på vad som händer. Det kan vara naturligt, det kan vara övernaturligt.

2. Vilka delar inom dessa tycker du om? Vad är det som drar helt enkelt

Som alla andra: Eskapismen.

3. Vilka roller brukar du spela?

Mina karaktärer blir ofta sociopatiska smyg-killar, eller öppet korkade våldsverkare. Fast jag förösker variera mig ibland...

4. Varför är dom intressanta?

För att dom inte är jag.

... Fler svar kommer senare...
 

madkitten

Veteran
Joined
26 Apr 2006
Messages
12
Jag vill inte vara otrevlig, men vad tror du att jag försöker ta reda på här?
Jo för att ta reda på vad spelar/spelledare vill ha.

Ironiskt nog så anser i stort sätt varenda inlägg jag har läst (både här och på dom tre andra platser som jag har genomfört den här "undersökningen") att ett av dom största problemen med köpäventyr är just att dom är för rälsade...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag vill inte vara otrevlig, men vad tror du att jag försöker ta reda på här?
Jo för att ta reda på vad spelar/spelledare vill ha.

Ironiskt nog så anser i stort sätt varenda inlägg jag har läst (både här och på dom tre andra platser som jag har genomfört den här "undersökningen") att ett av dom största problemen med köpäventyr är just att dom är för rälsade...
Vill folk ha köpeäventyr?

Själv har jag inte varit intresserad av nått sånt på länge, men är väldigt glad att en kompis drog med mig att spela Mask of Nyalathotep, som inte känns ett dugg rälsat för övrigt. Det jag annars minns av köpeäventyr var att de oftast var för dåliga för priset. Lustigt nog har jag inget problem att lägga en hundralapp för några scenarion på ett konvent... Och har fått mycket bättre skrivna saker där som sl än vad jag betalat för. Det kan visserligen vara en utvecklingsfråga, har köpescenarion blivit så mycket bättre med åren?

Ska jag köpa tillägg till rollspel investerar jag heldre i en bok om miljöer med ett par äventyrsuppslag än ett färdigt äventyr.

Fast det gör mig nyfiken, visst borde man kunna skriva stora öppna äventyr för andra... får bli efter jag lagt sista handen på scenariot till LinCon :gremwink:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,316
Location
Helsingborg
"Ironiskt nog så anser i stort sätt varenda inlägg jag har läst (både här och /.../ att ett av dom största problemen med köpäventyr är just att dom är för rälsade..."
När ställde du den frågan? :gremsmile:

/Han som hänvisar till rälsningsdiskussionen och termen skiftning för mer läsning

<font size="1">Sökord: "rälsning" med Feuflux som skribent på rollspelsforumet.</font size>
 

madkitten

Veteran
Joined
26 Apr 2006
Messages
12
Ursäkta, med äventyr är rälsning ska det stå.

Fråga 14. Dålliga saker i äventyr som ni har upplevt? brukar detta komma fram i
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Ursäkta, med äventyr är rälsning ska det stå.
Hejsan!

Jag hinner inte svara på alla frågorna för då måste jag tänka först och då luktar det bränt trä, men jag tänkte bara göra en liten instickare på ämnet rälsning.

Vi brukar kalla det "nosring" men det är ett högst internt namn, (tänk dig en kossa med en stor järnring i nosen och att nån drar hårt i den när man ska iväg, man får inte bara tråkigt för att vägen är förutbestämd, man får dessutom ont i näsan när SL drar hårt i ringen).

Jag vet att många hatar rälsning och inte tycker det är bra, men jag måste ändå reservera mig lite grann. Ett visst mått av rälsning kan vara jättebra, speciellt om man har att göra med nybörjare och rälsningen inte är för uppenbar.

Men jag gillar också rälsning för egen del efter en del års rollspelande. Inte jämt, inte dålig rälsning, inte för hård rälsning men "puffar" i rätt riktning.

typ "Kråkslottet ligger där uppe på kullen, gå dit"

Sen behöver behöver man inte detaljstyra vad man gör i varje rum....

Mild och mänsklig rälsning kan vara positiv.

och viktigt tycker jag, att inte rälsa alls är ett ganska starkt ställningstagande som inte passar alla grupper, här på rollspel.nu finns det ganska många väldigt "avancerade" rollspelare (jag vet inte villket ord man ska använda...) som spelat "allt" och därför har andra krav/förväntningar på rollspel än många andra.

detta kan göra att undersökningen får en viss tyngd på vad de tunga "rollspelsbrukarna" tycker.


/Bombu
 
Top