Nekromanti Hur man skriver Bra Scenarion

ripperdoc

Myrmidon
Du är inte otrevlig :gremsmile: Jag hoppas inte jag är det heller.

Jag är faktiskt inte helt säker på vad det är du vill. Varför frågar du mig (och andra) vill ha. Ska du skriva ett äventyr till oss? (dvs publicera?) Som sagt, fråga dem som kommer att spela äventyret du tänkte skriva. Eller du kanske bara var nyfiken på vad folk tycker i allmänhet om diverse saker?

Sen tycker jag också det är intressant att så många är negativa till rälsning. Det kanske bara är jag, men jag trodde att de flesta börjat sina dagar inom rollspel med att spela just hårt rälsade äventyr, och haft kul på kuppen?

/RipperDoc - rälsvän

MrG

Swashbuckler
Re: Rälsning

Sen tycker jag också det är intressant att så många är negativa till rälsning. Det kanske bara är jag, men jag trodde att de flesta börjat sina dagar inom rollspel med att spela just hårt rälsade äventyr, och haft kul på kuppen?
Jag tycker inte rälsning behöver vara något probelm med scenariot så länge spelledare kan hantera det. Man kan rälsa väldigt diskret och man kan improvisera snygga sidospår och helst så har aldrig spelarna märkt att det gick längs med rälsen.

Det som kan störa mig är när scenarioförfattare skriver att något måste ske och man inte hittar motivationen till det. För i verkligheten blir det saker som bör ske eller är troliga och andra spår måste alltid finnas tillgängliga (om inte annat via sl-impro).

En av de mest vanliga narrativen i rollspel är väll fantasyns quest, vilket lämpar sig som räls enligt en dramatisk kurva. Men vill du köra grisodling ser jag inget större behov av rälsandet.