Nekromanti Hur man slåss

Kakan

Veteran
har alltså pysslat lite mer med mitt stridssystem, så nu behöver jag lite hjälp/kommentarer igen..

innan jag börjar grubbla för mycket på sköld och olika vapenlängder mot varandra osv osv så vill jag se till att jag kan hantera en enkel och vanlig situation med reglerna, i det här fallet två snubbar med lika stora långsvärd som tänker hacka i varandra under duelliknande former

grunden för systemet är färdigheterna.. färdigheter startar från 0 eller i vissa fall en låg grundchans (5-10 ungefär kan vara möjligt) och 12 är rätt bra, 15 betyder att man har mycket erfarenhet, och allt över 15 innebär att man är någon sorts fanatiker som bara lever för den enda färdigheten..
för att se hur bra man lyckas behövs ju också en slumpgenerator, i det här fallet vanliga T6or (inte Ob dock, bara T6or), jag har valt T6or för att: 1)alla har dem, och i regel många, så man behöver inte leta tärningar innan man kan börja spela, samt 2)det är lätt att sätta en svårighetsgrad i antal tärningar man måste slå under... om man måste slå 3 tärningar under sitt värde för att lyckas heter det att man måste klara effekt 3 (E3) för att lyckas...
i strid och vissa andra situationer slår man dock en sorts motståndsslag på följande sätt: man börjar rulla tärningarna en och en, så fort det sammanlagda resultatet ät över färdighetsvärdet så tar man bort tärningen som gick över och räknar hur många tärningar man lyckades med, och det är sedan ens effekt. motståndet gör samma sak mot sitt värde, och därefter jämförs effekterna.. om båda fick lika många tärningar är det status quo (E+-0), om inte fick vinnaren en positiv effekt (till exempel E+2 om han slog två tärningar fler) och förloraren en lika stor negativ effekt (i det fallet E-2)

i en strid som börjar med två personer med dragna vapen som står på lagom avstånd från varandra börjar med att den ena säger "jag anfaller" och anses därmed ha tagit initiativet (om de hade haft olika långa vapen hade det blivit annorlunda). om båda säger i mun på varandra att de anfaller är det nog bäst att den ene ändrar sig fort annars kommer det att flyta mycket blod i inledningen.. men mer om det senare.. vad man gör alltså är att man bestämmer vem som är anfallare respektive försvarare helt enkelt genom att säga det. därefter ska båda parter bestämma vad de har för avsikt med den handling de ska presis göra.. det borde egentligen göras dolt med någon sorts taktik-kort, men om man har ärliga spelare kan det funka endå...

när båda valt vad de försöker uppnå under sin första handling slår man alltså ett motståndsslag för de båda, om effekten blir +-0 anses försvararen ha slagit undad anfallet, men anfallaren behållit initiativet, om inte får vinnaren göra den "handling" han hade planerat (medan förloraren är för underlägsen för att hinna med sitt, och gör alltså ingenting bortsett fråna att försöka att inte dö)

de saker man har att välja på är i nuläget följande (men förslag mottages gärna):

för Anfallaren:

"Gör ett misstag åt mig"- man kan försöka stressa motståndaren så att denne inte hänger med i svängarna och börjar förlora balans, om man lyckas med den taktiken kommer man att få lägga till sin effekt som man uppnår i nästa handling man gör. Det innebär att om man slåss mot en underlägsen motståndare kan man stressa dene i en handling eller två och sedan kommer denna att vara så förvirrad och ur balans att han inte är kapabel att försvara sig eller göra någonting egentligen, och då sätter man nådastöten, eller uppmanar den andre att ge sig.

"Nu tänker jag skada dig"- man går in för att skada motståndaren på något sätt, man säger också ungefär hur man attackerar (stöt, hugg uppifrån och ner, från vänster till höger (högt), från vänster till höger (lågt) osv, en träfftabell för varje). Om man lyckas kommer man alltså att träffa sin motståndare som inte han stoppa anfallet (även om det är klart under 50% att man lyckas mot någon som har lika mycket erfarenhet), effekten på slaget avgör hur bra kontroll man har över träffen, dvs, om man högg snett uppifrån så komer man vid E+1 att få slå en träfftabell för samtliga kroppsdelar som är aktuella (arm, huvud, axel huvudsakligen), men om man får E+2 väljer man kroppsdel, och vid E+3 kan man pierca örat om man så vill.

"Nu J_VLAR!!!"- innebär att man skiter i allt vad teknik heter och laddar ett kraftfullt slag med hela kroppen och drämmer till för kung och fosterland (eller för ölen han tog den lille..). Eftersom anfallet blir långsammt och förutsägbart får den defensive +1 effekt på sitt slag att undvika/parera bort slaget, men istället gör det elakare skada när det träffar. Precis som vid det förra så träffar man mer där man tänkt sig om man slår bättre effekt..

"Det är svårt att slåss utan vapen hörru"- man kan försöka slå vapnet ur händerna på motståndaren, det här kommer att blanda in styrka också.. men jag är inte riktigt säker på hur det ska funka än.. borde väl vara lättare att göra det med ett strot tungt vapen till exempel (så länge det inte är för tungt för att man ska kunna svinga det snabbt)?

"Jag gör inget"- man ger bort initiativet till motståndaren, helt enkelt för att man bara tröttar ut sig om man försöker jaga den andre mer.

för Försvararen:

"Jag undviker"- man kan om man vill och tror sog vara bättre än motståndaren, samt har gott om plats bakom sig, försöka backa undan snabbare än motståndaren kan följa efter, vilket gör det lättare och lättare att undvika inkommande attacker. Om man lyckas får man spara sin effekt och lägga till den i nästa handling (som i "Gör ett misstag åt mig", fast tvärt om), om man verkligen är bättre så kommer motståndaren bara att slösa energi på att fortsätta anfalla, bortsett från att han bjuder på lätta motanfall.

"Jag gör ett motanfall!"- man kan också försöka att först inte dö, och omedelbart därefter klippa till anfallaren. Fungerar egentligen som ett vanligt anfall bortsett från att man måste ta hänsyn till vapenlängd, troligtvis kan man bara hugga mot armen/armarna, mot vapnet, eller möjligen göra en stöt. Har inte bestämmt exakt hur det fungerar än, några ideer kanske? Och ja, om fienden har tillräckligt långt vapen för att hålla dig på anvstånd kan du inte skada honom om du inte lyckas ta dig förbi vapen och kommer upp nära först.. exakt hur det går till är heller inte klart, men något i stil med att man får brutala minus på sin effekt om man försöker, eller möjligen att man lyckas med en manöver först så att man kommer nära och därefter fortsätter striden på nya villkor, förmodligen med dig i initiativet eftersom den andre kan ha svårt att slå dig på så nära håll. Vid ett normalt motanfall dock så anses man inte ta tillbaka initiativet, utan den andra kan fortsätta att anfalla, även om han borde bli skrajj/försiktigt om du lyckas...
Man skulle också kunna försöka avväpna anfallaren, men jag har inte riktiga regler för det heller än.

"Jag vill inte dööööö"- om man är totalt underlägsen och håller på att bli utklassad, eller man bara har väldigt mycket respekt för trollets 10 kilos påk som är på väg mot en, så kan man välja att inte försöka med något snyggt undvikande eller att snyggt deflektera anfallet, utan satsa helt på att gömma sig bakom något. Sköldar funkar utmärkt till det, annars får man försöka med sitt svärd eller med sina armar (om det är hällre dem än huvudet som ryker).. poängen är att han håller något framför en kroppsdel, vilket innebär att allt som skulle träfat den kroppsdelen kommer att träffa det andra föremålet/armarna istället. Beroende på vad det är man skyddar sig med och hur man står så får olika stor del av kroppen skydd.
Precis som vid anfall deklarerar man tydligt hur man siktar (vilket man även gör vid taktiska anfall(/finter?) för att inte röjja att de är taktiska), vilket i det här fallet innebär att man säger vad man skyddar. Om motståndarens anfall var för att skada så kommer blockeringen att lyckas automatiskt, men om det var ett taktiskt anfall kan denne ändra sig och sätta det i en oförsvarad kroppsdel om denne vinner motsåndsslaget. (Om det var ett skadeslag slår bara anfallaren och ser hur noga han kan sikta innom det område han hade på sig, men om hela det området täcks av skyddet spelar det ingen roll.)

"Jag är tuffare än dig!"- eller så skiter man fullständigt i att försvara sig och går in för att skada den andre ordentligt (normalt för att man har häftig rustning eller bara är oerfhört mycket större än den andra så man tror sig vara osårbar), då får den andre en chans att ändra sig och bli försvarare istället, om inte så slår båda sina effektslag, och kan sikta enligt den effekt de slog, den som slog bäst effekt träffar dessutom först, vid status quo träffar båda samtidigt.. i vilket fall kan det innebära blodbad.

Kanske lika bra med ett exempel också? Här är våra modiga kombatanter:
Jesus the Nice Guy, 14 i långsvärd
Görgen the Evil, 12 i långsvärd

Efter lagom mycket stirrande hotfullt på varandra och lagom många förolämpningar så anfaller till sist Görgen, han säger att han hugger snett uppifrån (på taktikkorten som inte finns än väljer han anfall för att skada), Jesus säger att han hoppar undan (dvs strategiskt undvikande).. tärningarna rullar...
Görgen slår 2, 5 (7 tot), 1 (8 tot), 5 (13 tot), och får alltså inte räkna sista tärningen som gick över, effekten blev E3. Jesus slår: 6, 1 (7 tot), 6 (13), 6 (19 tot).. dvs också E3 tack vare taskigt flyt för Jesus del.. Jesus klarar sig undan anfallet, men Görgen fortsätter slå, än en gång hugger han högt, än en gång väljer han dolt att anfallet är för att skada, och igen väljer Jesus att undvika..
Görgens slag: 5, 5 (10 tot), 2 (12 tot).. och där kan vi inte gå högre, E3 igen.
Jesus slag: 3, 3 (6 tot), 5 (11 tot), 2 (13 tot), 4 (17 tot), dvs E4, denna gång vinner alltså Jesus med E+1 och får spara den effekten till sitt nästa slag.. Görgen fortsätter anfalla, Jesus fortsätter undvika..
Görgens slag: 2, 5 (7), 4 (11), 6 (17).. dvs E3 igen.
Jesus: 3, 2 (5), 6 (11), 1 (12), 6 (18), dvs E4 igen, +1 effektgrad för det snygga undvikandet ger E5, och Jesus har nu 2E lättare/bättre på sin nästa manöver, Jörgen inser att han ligger pyrt till, och förstår att det nog är motanfall som kommer nästa gång om han fortsätter, så han står över, Jesus tar initiativet (men modifikationerna nollställs).
Jesus deklarerar hugg uppifrån höger och väljer dolt att han gör strategiskt anfall eftersom han är ganska säker på att han är bättre nu), Görgen väljer motanfall eftersom han vet att han måste ha lite flyt för att vinna och om han försöker köra det taktiskt så kommer han bara att behöva mer tur..
Jesus: 1, 1 (2), 1 (3), 3 (6), 4 (10), 6 (16), vilken enastående serie tärningsslag! Jesus svärd rör sig fort som blixten med fantastiska E5! Nu ligger Görgen riktigt risigt till..
Görgen: 2, 5 (7), 2 (9), 5 (14), E3.. det är E+2 till Jesus fördel, nästa handling kommer inte att bli rolig för Görgens del.. faktum är att den numera illa trängda och vinglande Görgen inser att han förmodligen kommer få bita i kallt stål nästa handling, så hans enda chans är att skydda det som är ömtåligast, dvs huvudet, och hoppas på att Jesus försöker sätta nådastöten där..
Jesus deklarerar alltså igen att han hugger högt och Görgen att han skyddar huvudet, Jesus hånler, för på hans taktikkort (som inte är tillverkade och därför inte finns..) står det att han gör ytterligare ett strategiskt/fintande anfall! När kortet är redovisat säger alltså Jesus att han ändrar sig och försöker sätta svärdet i magen på Görgen istället, och stackars Görgen försöker hinna med och blockera hugget mot magen istället, men nu är han verkligen efter och det kommer att krävas mycket tur för att hinna med det....
Jesus: 1, 2 (3), 3 (6), 5 (11), 3 (14).. ojdå, Jesus lyckades visst med E5, PLUS den E2 han har från förra rundan, dvs totalt E7! Görgen svettas något och börjar räkna på hur många ettor i rad det kommer få åt för att komma levande ur det här..
Görgens slag: 2, 6 (8), 6 (14).. hoppsan.. bara E2.. det gick inte så bra, Jesus slutliga effekt hamnar på E+5 vilket är så gott som perfekt och han kan göra vad han vill med sin besegrade motståndare. Han väljer att lägga spetsen på svärdet strax under Görgens revben med precis så mycket tryck att Görgen ska kunna känna det kalla stålet mot sin hud. Förnedrad släpper förloraren sitt svärd och ber om nåd....

sååå.. spontana kommentarer? hur känns själva systemet? någon bugg jag missat? något regelförslag?

Sodivra

Champion
Schysst.

Snabbt och enkelt.. Även om jag föredrar att abstrahera så mycket som möjligt, snarare än att ha specifika manövrar. Det är det enda jag skulle ändrat på. Men låt inte det bekymra dig.. :gremwink:

Hur fungerar utmattningsreglerna?
Hur tänker du föra in avståndsvariablar utan att det blir grötigt?

Kakan

Veteran
Re: Schysst.

det bekymmrar mig också faktiskt.. men et här verkar ju funka.. kanske vänjer mig =)
eller om man kunde pula om det lite på något sätt........

utmattnig.. tja, något i stil med 1 poäng per handling utförd, dvs för vad som helst man måste så för.. 2 för kraftfulla anfall, något mer om man är tungt lastad kanske.. sen är jag inte riktigt säker på om det ska gå mot en eon-likande upptällning eller om jag ska mixtra lite med det (har en annan ide, som är 97,3% logisk)

och det deär med avstånd.. nej, nu kör vi jeopardy, du säger svaren och jag ställer frågorna =)
ehmm.. kommer nog behövas en annan uppsättning regler mer eller mindre för strid på riktigt nära håll.. eller det blir mer slå slå slå inget undvikande.. hmm.. verkar rimligt tror jag

Vindhand

Myrmidon
Jag tycker tärningen verkar ganska omständig... särskilt för motståndsslagen där man får slå, addera, slå, addera, slå, addera o.s.v...

Annars låter det jättebra. Det verkar bli trevligt stridsflöde och möjligt att använda olika ganska rimliga taktiker o.s.v. men tärningen drar ned det hela i mina ögon.

"Nu tänker jag skada dig"- man går in för att skada motståndaren på något sätt, man säger också ungefär hur man attackerar (stöt, hugg uppifrån och ner, från vänster till höger (högt), från vänster till höger (lågt) osv, en träfftabell för varje). Om man lyckas kommer man alltså att träffa sin motståndare som inte han stoppa anfallet (även om det är klart under 50% att man lyckas mot någon som har lika mycket erfarenhet), effekten på slaget avgör hur bra kontroll man har över träffen, dvs, om man högg snett uppifrån så komer man vid E+1 att få slå en träfftabell för samtliga kroppsdelar som är aktuella (arm, huvud, axel huvudsakligen), men om man får E+2 väljer man kroppsdel, och vid E+3 kan man pierca örat om man så vill.

IMHO skulle man nog klara sig utan olika träfftabeller för olika hugg. Mest för att jag försökt fundera ut sådana och kommit fram till att det är svårt att få dem trovärdigare än att bara slumpa kroppsdel rakt av.... men jag kan ju ha fel :)
Dessutom brukar denna variant leda till att man gör samma fel som Eon. mer om det senare.

"Jag gör inget"- man ger bort initiativet till motståndaren, helt enkelt för att man bara tröttar ut sig om man försöker jaga den andre mer.

Är det inte litet mysko att kalla detta för ett anfall? Kunde man inte ha ett försök att dra sig ur striden istället? Det känns rimligare än att bara stanna och ge fienden chans att skada en...

"Jag undviker"

Borde kanske vara "jag undviker eller parerar"?

Precis som vid anfall deklarerar man tydligt hur man siktar (vilket man även gör vid taktiska anfall(/finter?) för att inte röjja att de är taktiska), vilket i det här fallet innebär att man säger vad man skyddar. Om motståndarens anfall var för att skada så kommer blockeringen att lyckas automatiskt, men om det var ett taktiskt anfall kan denne ändra sig och sätta det i en oförsvarad kroppsdel om denne vinner motsåndsslaget. (Om det var ett skadeslag slår bara anfallaren och ser hur noga han kan sikta innom det område han hade på sig, men om hela det området täcks av skyddet spelar det ingen roll.)

Detta innebär att man gör samma fel som Eon. Strid funkar inte så. Man försvarar inte ett område och hoppas att fienden skall anfalla just där. Man försvarar sig mot fiendens anfall och måste därför anpassa försvaret efter det anfallet. Hur väl detta går är IMHO vad försvarslaget är till för att mäta. Att göra det till en "sten, sax och påse"-liknande variant mellan spelarna kanske gör en kul abstrakt underhållning men det har inget med strid att göra.

Sedan kan man rent principiellt vända sig mot idén att man blir träffad, dör och att ens (antagligen ganska samtidiga) anfall bara upphör att spela någon roll men det är kanske en rimlig förenklig för ett spel.

Kakan

Veteran
Jag tycker tärningen verkar ganska omständig... särskilt för motståndsslagen där man får slå, addera, slå, addera, slå, addera o.s.v...
faktum är att det är mer eller mindre funkar precis som i eon, alltså.. i eon KAN man ju slå alla tärningar på en gång och räkna sen, men i strid när det börjar bli spännande har vi en tendens att rulla tärningarna en och en iaf, så det slöar nog inte ner något iaf för vår spelgrupp.. i vilket fall kan man lägga ihop tärningar rätt fort så även ett slag där man kommer upp i 5-6 tärningar lär inte ta mer än 10 sekunder max. jag gillar faktiskt att det inte är över efter först tärningen utan att spänningsmomentet håller i sig ett ögonblick till skillnad mot T20 där det bästan man kan göra är att få den till att snurra =)
men smaken är som baken så...

IMHO skulle man nog klara sig utan olika träfftabeller för olika hugg. Mest för att jag försökt fundera ut sådana och kommit fram till att det är svårt att få dem trovärdigare än att bara slumpa kroppsdel rakt av.... men jag kan ju ha fel :)
det märker jag när jag ska göra mina träfftabeller =)

Är det inte litet mysko att kalla detta för ett anfall? Kunde man inte ha ett försök att dra sig ur striden istället? Det känns rimligare än att bara stanna och ge fienden chans att skada en...
nja.. det är ju inte ett anfall, men det är något som "anfallaren", han som har/hade initiativet kan göra.. fast fly var en interesant idee.. måste göra en regel för det

Borde kanske vara "jag undviker eller parerar"?
ja eller båda samtidigt. men mest försöker man undvika vid den.. även om man försöker göra motanfall måste man klara en undvika/parera först och sen hinna med motanfallet också..(dvs uppnå minst E+1)

Detta innebär att man gör samma fel som Eon. Strid funkar inte så. Man försvarar inte ett område och hoppas att fienden skall anfalla just där.
har alldrig gjort så i eon så... men nej, man gör inte så i strid om man är smart, det är som sagt "jag vill inte dö" manövern.. man har mer eller mindre förlorat redan om man kommer dit, eller så slåss man mot något stort och korkat som bankar på skölden tills du tappar den =)
ska fixa den manövern så den blir tillräckligt dålig utan sten sax och påse..

Man försvarar sig mot fiendens anfall och måste därför anpassa försvaret efter det anfallet. Hur väl detta går är IMHO vad försvarslaget är till för att mäta.
det är i stort sett vad som händer vid ett vanligt status quo.. om angriparen slår bättre får han in sin träff, om försvararen slår bättre klarar han sig och får chansen att slå tillbaks.. eller vad man nu vill göra

Att göra det till en "sten, sax och påse"-liknande variant mellan spelarna kanske gör en kul abstrakt underhållning men det har inget med strid att göra.
alright, ska få ner den "dolda" bite då.. är enklare när man spelar också.. får fundera på om det funkar att välja vad man gör efter att man har lyckats med att få möjlighet att göra det eller hur man ska se det..

Sedan kan man rent principiellt vända sig mot idén att man blir träffad, dör och att ens (antagligen ganska samtidiga) anfall bara upphör att spela någon roll men det är kanske en rimlig förenklig för ett spel.
ah, först fattade jag inte vad du menade, men du menade att vid kamikaze-nu-springer-vi-mot-varandra-med-2Hyxorna-vinande-anfallen så kan den ene träffa först och den andre dö så att han därför inte blir skadad? bra att du sa det! ska se till att allt som dödar har fördröjd verkan på en halvsekund mist så man hinner fullfölja sitt anfall >:)

tack för kommentarerna! ska grubbla lite först, kanske postar lite förändrade regler sen..

Pale Imp

Swordsman
Det känns lite tidsödande tycker jag, men att slå varje tärning var för sej skulle å andra sidan få ganska trevliga effekter när det verkligen gäller. Ungefär som att spela blackjack, nästan.

Å andra sidan tycker jag att hela systemet med handlingar är förlegat; det måste finnas ett bättre sätt. Handlingar försvårar regler och tar tid, även om de kanske blir mer eller mindre "korrekta" strider av det hela, känns det som om ett alternativ där en fyndig spelledare som utifrån rollspelande och ett antal grundsituationer löser problemen.

Kakan

Veteran
har ingen aning om vad du menar med handlingarna, var vänlig vidareutveckla..
du menar att man i stort sett löser hela striden genom rollspelande istället för med tärningar och färdigheter?

Vindhand

Myrmidon
är det inte så det funkar?

Å andra sidan tycker jag att hela systemet med handlingar är förlegat; det måste finnas ett bättre sätt. Handlingar försvårar regler och tar tid, även om de kanske blir mer eller mindre "korrekta" strider av det hela, känns det som om ett alternativ där en fyndig spelledare som utifrån rollspelande och ett antal grundsituationer löser problemen.

Det är ju ett fåtal olika valalternativ så det blir ju i princip ett antal grundsituationer man kan bygga sitt rollspelande på. Det känns som det är ganska lätt att tolka in ett rollspelat beteende i någon av de kategorier som ges i systemet.

Sting

Veteran

GIllar verkligen systemet!
Visst det tar några sekunder extra än om man slår ett slag, men va fan, i min spelar grupp så spelar vi Exalted med viss fart i striderna och det är en som slår MINST 24 tärningar när han anväder sitt svärd...och det tar inte så jävla lång tid att köra en strid ändå! (vi kör numera med 60T10 på 4 personr...och har fortfarnde för få!)
Jag håller till viss del med om att handlingar kan kännas "föråldrat" men jag har inte sett nog system som inte använder dom och fortfarande är riktigt roligat att spela. Ditt system verkar ändå förhindra "jag slår, han parerar, han slår, jag parerar" skiten. ska nog sno lite ider och sånt från det till mitt egna (inte speciellt avanserad system). Jag hoppas bara att skadesystemet har låg dödlighet men hög skadefaktor.

Kakan

Veteran

det är en som slår MINST 24 tärningar när han anväder sitt svärd
wow.. nästan som när jag ska slå färdigheter i eon, jag fummlar på allt, brukar sluta med 5-6 gånger så många tärningar som jag började med =)
personligen hatar jag system som INTE har tärningspölar.. "slå det jätte-jätte-kritiska FYS-slaget för att se om återupplivningen fungerade, annars är det dödsriket nästa hehehehe! *kallsvett* okej, *rullar T20n* skit." det roliga tar slut så fort, ingen spänning :gremsmirk:
när man väl kommer till en situation där tärningsslag är berättigade, då j_vlar ska det rullas =)

Ditt system verkar ändå förhindra "jag slår, han parerar, han slår, jag parerar" skiten.
jaaa.. men jag har grubblat på en sak som kan kännas lite tråkig.. oavsett vad man försöker göra så kommer man ju förmodligen inte att lyckas med det om man slåss mot någon som är mycket bättre än en själv.. kanske är det realistiskt att ett proffs fintar bort och totalt krossar en nybörjare på 3 sekunder utan att nybörjaren han fatta vad som hänt, men iaf.. det är också betydligt bättre odds för den som är mer erfaren i mitt system än i andra system, såvida man inte har mucho med tur så klarar man nog inte av någon som har 3 mer i FV.. anledning till att det blev så är att jag stör mig på att mina karaktärer i eon får spö av nybörjare så förbannat lätt bara för att man slår en aning dåligt ibland.. ville att skicklighet skulle betyda mer än tur, även om riktigt riktigt mycke tur ska kunna hjälpa det med..

ska nog sno lite ider och sånt från det till mitt egna (inte speciellt avanserad system). Jag hoppas bara att skadesystemet har låg dödlighet men hög skadefaktor.
trevligt att få vara en källa till inspiration =)
men dödligheten.. handlar om vad för vapen det är, ett spjut kanske inte oskadliggör motståndaren ögnblickligen, men han kanske förblöder och dör av innre skador på 10 minuter... fast krosskador har en tendens att däcka folk innan de är livshotande på något sätt, och de läker fort också..

Sting

Veteran

Eon......ahhhh. Jag har spelat eon en del och märkt att fummelsystemet INTE är bra (som det var i alla fall, det har kanske ändrats). En gång då min grupp av stenhårda-ultra-skickliga-stridsmaskiner (dvs med spelarna och jag) råkade ut för några rövare så hände det skojiga grejor....
Det var 3 av oss och 5 rövare, men inte länge! Deras ledare började i fin stil med att hugga sig själv i huvudet med en storyxa (eller vad nu 2handsyxan heter), vilket naturligtvis startade en vild diskusion om hurvida man kan hugga sig själv i huvudet. Efter det så hugg vi ner någon och när den tredje rövaren kastade (tack vare fummel) sitt svärd på mig men trots att han träffade foten inte gjorde mer än ett jack så gav de upp. Vi är fortfarande inte riktigt säkra på hur fan man hugger sig i huvudet med en 1,5 lång yxa, är det någon som vet?
Efter detta så testade jag och en annan spelare våra gubbar mot varandra, vi körde med att ob3T6 var mesigt och moffade upp attackerna/försvaret till minst ob4T6....det var RIKTIGT roligt, om man gillar fummel vill säga....vi fummlade 75% av gångerna och vi slog cirka 15 slag var! Eon är lustigt...
Det är bra att systemet gör att skicklighet premieras mer än tur! En annan skojig sak i eon är ju det att ett halvdant slag medans din motståndare slår ett hyggligt bra slag...och vips så är striden slut. Det har sin charm men är inte så kul när: en ûberstridsalv i ûberrustning (glas) stöter på en tirak, bestämmer sig för att hugga ner den stackars tiraken med en tirakklo och inget mer (lite kläder dock) och istället för normalt slår dåligt och genast träffas av en tirakklo i huvudet...det riktigt roliga var ju att spelaren sa att hjälmar är för mesar! Naturligtvis så kan släpar min RP på alven i en halvtimme innan han inser/upptäcker att alver är död.....ahhhh..ljuva minnen....

Kakan

Veteran

*ryser* hatar eons alver och alla deras fjantiga vapen och rustningar..

vad sägs om den här för ett sätt att dö på: min karakträr, en riddare som slåss med två vapen, samt några till försöker hindra ett gäng råskinn från att bränna ner en kyrka, min karaktär får en av dem på sig och börjar slå ner denne.. först klipper vi till högerarmen för honom så han inte kan hålla i sitt vapen, därefter försöker han slå mig med vänster arm istället, missar. jag slår igen och lyckas ta andra armen den här gången.. lite jobbigt för honom att slåss utan armar kanske, men han ger sig inte, han hoppar fram och skallar mig, en extraskada i nöten... slår "Hjärna".. oops.. 197640230560179236976 trauma, stendöd. skitkul.

hade också en fajt med en annan riddare som jag gjort och en halvbra väpnare mot ett gäng tiraker, med lite backup av en alv med båge.. efter att alven skjutit ihjäl 4 tiraker på 3 pilar så når de första fram till oss och närstrid börjar.. börjar med att jag fummlar så klart, tappar vapnet och ramlar omkull. väpnaren och hans tirak fummlar båda två och striden övergår mer i brottningsmatch, dock med en kniv i väpnarens händer, så han vinner, då kommer alven med sitt svärd för att hjälpa till nu när de kommit så nära, och nog fan fummlar han också och slänger iväg sitt svärd.. det finns situationer när det kan vara roligt att det händer något oväntat, men allt detta rent löjliga fummlande är så totalt förödande för allt vad stämmning heter, möjligen sitter man och garvar åt situationen för att den är så bisarr, annars skakar man bara på huvudet och försöker glömma bort det så man kan spela lite seriöst igen.. fummel bara suger helt enkelt.