har alltså pysslat lite mer med mitt stridssystem, så nu behöver jag lite hjälp/kommentarer igen..
innan jag börjar grubbla för mycket på sköld och olika vapenlängder mot varandra osv osv så vill jag se till att jag kan hantera en enkel och vanlig situation med reglerna, i det här fallet två snubbar med lika stora långsvärd som tänker hacka i varandra under duelliknande former
grunden för systemet är färdigheterna.. färdigheter startar från 0 eller i vissa fall en låg grundchans (5-10 ungefär kan vara möjligt) och 12 är rätt bra, 15 betyder att man har mycket erfarenhet, och allt över 15 innebär att man är någon sorts fanatiker som bara lever för den enda färdigheten..
för att se hur bra man lyckas behövs ju också en slumpgenerator, i det här fallet vanliga T6or (inte Ob dock, bara T6or), jag har valt T6or för att: 1)alla har dem, och i regel många, så man behöver inte leta tärningar innan man kan börja spela, samt 2)det är lätt att sätta en svårighetsgrad i antal tärningar man måste slå under... om man måste slå 3 tärningar under sitt värde för att lyckas heter det att man måste klara effekt 3 (E3) för att lyckas...
i strid och vissa andra situationer slår man dock en sorts motståndsslag på följande sätt: man börjar rulla tärningarna en och en, så fort det sammanlagda resultatet ät över färdighetsvärdet så tar man bort tärningen som gick över och räknar hur många tärningar man lyckades med, och det är sedan ens effekt. motståndet gör samma sak mot sitt värde, och därefter jämförs effekterna.. om båda fick lika många tärningar är det status quo (E+-0), om inte fick vinnaren en positiv effekt (till exempel E+2 om han slog två tärningar fler) och förloraren en lika stor negativ effekt (i det fallet E-2)
i en strid som börjar med två personer med dragna vapen som står på lagom avstånd från varandra börjar med att den ena säger "jag anfaller" och anses därmed ha tagit initiativet (om de hade haft olika långa vapen hade det blivit annorlunda). om båda säger i mun på varandra att de anfaller är det nog bäst att den ene ändrar sig fort annars kommer det att flyta mycket blod i inledningen.. men mer om det senare.. vad man gör alltså är att man bestämmer vem som är anfallare respektive försvarare helt enkelt genom att säga det. därefter ska båda parter bestämma vad de har för avsikt med den handling de ska presis göra.. det borde egentligen göras dolt med någon sorts taktik-kort, men om man har ärliga spelare kan det funka endå...
när båda valt vad de försöker uppnå under sin första handling slår man alltså ett motståndsslag för de båda, om effekten blir +-0 anses försvararen ha slagit undad anfallet, men anfallaren behållit initiativet, om inte får vinnaren göra den "handling" han hade planerat (medan förloraren är för underlägsen för att hinna med sitt, och gör alltså ingenting bortsett fråna att försöka att inte dö)
de saker man har att välja på är i nuläget följande (men förslag mottages gärna):
för Anfallaren:
"Gör ett misstag åt mig"- man kan försöka stressa motståndaren så att denne inte hänger med i svängarna och börjar förlora balans, om man lyckas med den taktiken kommer man att få lägga till sin effekt som man uppnår i nästa handling man gör. Det innebär att om man slåss mot en underlägsen motståndare kan man stressa dene i en handling eller två och sedan kommer denna att vara så förvirrad och ur balans att han inte är kapabel att försvara sig eller göra någonting egentligen, och då sätter man nådastöten, eller uppmanar den andre att ge sig.
"Nu tänker jag skada dig"- man går in för att skada motståndaren på något sätt, man säger också ungefär hur man attackerar (stöt, hugg uppifrån och ner, från vänster till höger (högt), från vänster till höger (lågt) osv, en träfftabell för varje). Om man lyckas kommer man alltså att träffa sin motståndare som inte han stoppa anfallet (även om det är klart under 50% att man lyckas mot någon som har lika mycket erfarenhet), effekten på slaget avgör hur bra kontroll man har över träffen, dvs, om man högg snett uppifrån så komer man vid E+1 att få slå en träfftabell för samtliga kroppsdelar som är aktuella (arm, huvud, axel huvudsakligen), men om man får E+2 väljer man kroppsdel, och vid E+3 kan man pierca örat om man så vill.
"Nu J_VLAR!!!"- innebär att man skiter i allt vad teknik heter och laddar ett kraftfullt slag med hela kroppen och drämmer till för kung och fosterland (eller för ölen han tog den lille..). Eftersom anfallet blir långsammt och förutsägbart får den defensive +1 effekt på sitt slag att undvika/parera bort slaget, men istället gör det elakare skada när det träffar. Precis som vid det förra så träffar man mer där man tänkt sig om man slår bättre effekt..
"Det är svårt att slåss utan vapen hörru"- man kan försöka slå vapnet ur händerna på motståndaren, det här kommer att blanda in styrka också.. men jag är inte riktigt säker på hur det ska funka än.. borde väl vara lättare att göra det med ett strot tungt vapen till exempel (så länge det inte är för tungt för att man ska kunna svinga det snabbt)?
"Jag gör inget"- man ger bort initiativet till motståndaren, helt enkelt för att man bara tröttar ut sig om man försöker jaga den andre mer.
för Försvararen:
"Jag undviker"- man kan om man vill och tror sog vara bättre än motståndaren, samt har gott om plats bakom sig, försöka backa undan snabbare än motståndaren kan följa efter, vilket gör det lättare och lättare att undvika inkommande attacker. Om man lyckas får man spara sin effekt och lägga till den i nästa handling (som i "Gör ett misstag åt mig", fast tvärt om), om man verkligen är bättre så kommer motståndaren bara att slösa energi på att fortsätta anfalla, bortsett från att han bjuder på lätta motanfall.
"Jag gör ett motanfall!"- man kan också försöka att först inte dö, och omedelbart därefter klippa till anfallaren. Fungerar egentligen som ett vanligt anfall bortsett från att man måste ta hänsyn till vapenlängd, troligtvis kan man bara hugga mot armen/armarna, mot vapnet, eller möjligen göra en stöt. Har inte bestämmt exakt hur det fungerar än, några ideer kanske? Och ja, om fienden har tillräckligt långt vapen för att hålla dig på anvstånd kan du inte skada honom om du inte lyckas ta dig förbi vapen och kommer upp nära först.. exakt hur det går till är heller inte klart, men något i stil med att man får brutala minus på sin effekt om man försöker, eller möjligen att man lyckas med en manöver först så att man kommer nära och därefter fortsätter striden på nya villkor, förmodligen med dig i initiativet eftersom den andre kan ha svårt att slå dig på så nära håll. Vid ett normalt motanfall dock så anses man inte ta tillbaka initiativet, utan den andra kan fortsätta att anfalla, även om han borde bli skrajj/försiktigt om du lyckas...
Man skulle också kunna försöka avväpna anfallaren, men jag har inte riktiga regler för det heller än.
"Jag vill inte dööööö"- om man är totalt underlägsen och håller på att bli utklassad, eller man bara har väldigt mycket respekt för trollets 10 kilos påk som är på väg mot en, så kan man välja att inte försöka med något snyggt undvikande eller att snyggt deflektera anfallet, utan satsa helt på att gömma sig bakom något. Sköldar funkar utmärkt till det, annars får man försöka med sitt svärd eller med sina armar (om det är hällre dem än huvudet som ryker).. poängen är att han håller något framför en kroppsdel, vilket innebär att allt som skulle träfat den kroppsdelen kommer att träffa det andra föremålet/armarna istället. Beroende på vad det är man skyddar sig med och hur man står så får olika stor del av kroppen skydd.
Precis som vid anfall deklarerar man tydligt hur man siktar (vilket man även gör vid taktiska anfall(/finter?) för att inte röjja att de är taktiska), vilket i det här fallet innebär att man säger vad man skyddar. Om motståndarens anfall var för att skada så kommer blockeringen att lyckas automatiskt, men om det var ett taktiskt anfall kan denne ändra sig och sätta det i en oförsvarad kroppsdel om denne vinner motsåndsslaget. (Om det var ett skadeslag slår bara anfallaren och ser hur noga han kan sikta innom det område han hade på sig, men om hela det området täcks av skyddet spelar det ingen roll.)
"Jag är tuffare än dig!"- eller så skiter man fullständigt i att försvara sig och går in för att skada den andre ordentligt (normalt för att man har häftig rustning eller bara är oerfhört mycket större än den andra så man tror sig vara osårbar), då får den andre en chans att ändra sig och bli försvarare istället, om inte så slår båda sina effektslag, och kan sikta enligt den effekt de slog, den som slog bäst effekt träffar dessutom först, vid status quo träffar båda samtidigt.. i vilket fall kan det innebära blodbad.
Kanske lika bra med ett exempel också? Här är våra modiga kombatanter:
Jesus the Nice Guy, 14 i långsvärd
Görgen the Evil, 12 i långsvärd
Efter lagom mycket stirrande hotfullt på varandra och lagom många förolämpningar så anfaller till sist Görgen, han säger att han hugger snett uppifrån (på taktikkorten som inte finns än väljer han anfall för att skada), Jesus säger att han hoppar undan (dvs strategiskt undvikande).. tärningarna rullar...
Görgen slår 2, 5 (7 tot), 1 (8 tot), 5 (13 tot), och får alltså inte räkna sista tärningen som gick över, effekten blev E3. Jesus slår: 6, 1 (7 tot), 6 (13), 6 (19 tot).. dvs också E3 tack vare taskigt flyt för Jesus del.. Jesus klarar sig undan anfallet, men Görgen fortsätter slå, än en gång hugger han högt, än en gång väljer han dolt att anfallet är för att skada, och igen väljer Jesus att undvika..
Görgens slag: 5, 5 (10 tot), 2 (12 tot).. och där kan vi inte gå högre, E3 igen.
Jesus slag: 3, 3 (6 tot), 5 (11 tot), 2 (13 tot), 4 (17 tot), dvs E4, denna gång vinner alltså Jesus med E+1 och får spara den effekten till sitt nästa slag.. Görgen fortsätter anfalla, Jesus fortsätter undvika..
Görgens slag: 2, 5 (7), 4 (11), 6 (17).. dvs E3 igen.
Jesus: 3, 2 (5), 6 (11), 1 (12), 6 (18), dvs E4 igen, +1 effektgrad för det snygga undvikandet ger E5, och Jesus har nu 2E lättare/bättre på sin nästa manöver, Jörgen inser att han ligger pyrt till, och förstår att det nog är motanfall som kommer nästa gång om han fortsätter, så han står över, Jesus tar initiativet (men modifikationerna nollställs).
Jesus deklarerar hugg uppifrån höger och väljer dolt att han gör strategiskt anfall eftersom han är ganska säker på att han är bättre nu), Görgen väljer motanfall eftersom han vet att han måste ha lite flyt för att vinna och om han försöker köra det taktiskt så kommer han bara att behöva mer tur..
Jesus: 1, 1 (2), 1 (3), 3 (6), 4 (10), 6 (16), vilken enastående serie tärningsslag! Jesus svärd rör sig fort som blixten med fantastiska E5! Nu ligger Görgen riktigt risigt till..
Görgen: 2, 5 (7), 2 (9), 5 (14), E3.. det är E+2 till Jesus fördel, nästa handling kommer inte att bli rolig för Görgens del.. faktum är att den numera illa trängda och vinglande Görgen inser att han förmodligen kommer få bita i kallt stål nästa handling, så hans enda chans är att skydda det som är ömtåligast, dvs huvudet, och hoppas på att Jesus försöker sätta nådastöten där..
Jesus deklarerar alltså igen att han hugger högt och Görgen att han skyddar huvudet, Jesus hånler, för på hans taktikkort (som inte är tillverkade och därför inte finns..) står det att han gör ytterligare ett strategiskt/fintande anfall! När kortet är redovisat säger alltså Jesus att han ändrar sig och försöker sätta svärdet i magen på Görgen istället, och stackars Görgen försöker hinna med och blockera hugget mot magen istället, men nu är han verkligen efter och det kommer att krävas mycket tur för att hinna med det....
Jesus: 1, 2 (3), 3 (6), 5 (11), 3 (14).. ojdå, Jesus lyckades visst med E5, PLUS den E2 han har från förra rundan, dvs totalt E7! Görgen svettas något och börjar räkna på hur många ettor i rad det kommer få åt för att komma levande ur det här..
Görgens slag: 2, 6 (8), 6 (14).. hoppsan.. bara E2.. det gick inte så bra, Jesus slutliga effekt hamnar på E+5 vilket är så gott som perfekt och han kan göra vad han vill med sin besegrade motståndare. Han väljer att lägga spetsen på svärdet strax under Görgens revben med precis så mycket tryck att Görgen ska kunna känna det kalla stålet mot sin hud. Förnedrad släpper förloraren sitt svärd och ber om nåd....
sååå.. spontana kommentarer? hur känns själva systemet? någon bugg jag missat? något regelförslag?
innan jag börjar grubbla för mycket på sköld och olika vapenlängder mot varandra osv osv så vill jag se till att jag kan hantera en enkel och vanlig situation med reglerna, i det här fallet två snubbar med lika stora långsvärd som tänker hacka i varandra under duelliknande former
grunden för systemet är färdigheterna.. färdigheter startar från 0 eller i vissa fall en låg grundchans (5-10 ungefär kan vara möjligt) och 12 är rätt bra, 15 betyder att man har mycket erfarenhet, och allt över 15 innebär att man är någon sorts fanatiker som bara lever för den enda färdigheten..
för att se hur bra man lyckas behövs ju också en slumpgenerator, i det här fallet vanliga T6or (inte Ob dock, bara T6or), jag har valt T6or för att: 1)alla har dem, och i regel många, så man behöver inte leta tärningar innan man kan börja spela, samt 2)det är lätt att sätta en svårighetsgrad i antal tärningar man måste slå under... om man måste slå 3 tärningar under sitt värde för att lyckas heter det att man måste klara effekt 3 (E3) för att lyckas...
i strid och vissa andra situationer slår man dock en sorts motståndsslag på följande sätt: man börjar rulla tärningarna en och en, så fort det sammanlagda resultatet ät över färdighetsvärdet så tar man bort tärningen som gick över och räknar hur många tärningar man lyckades med, och det är sedan ens effekt. motståndet gör samma sak mot sitt värde, och därefter jämförs effekterna.. om båda fick lika många tärningar är det status quo (E+-0), om inte fick vinnaren en positiv effekt (till exempel E+2 om han slog två tärningar fler) och förloraren en lika stor negativ effekt (i det fallet E-2)
i en strid som börjar med två personer med dragna vapen som står på lagom avstånd från varandra börjar med att den ena säger "jag anfaller" och anses därmed ha tagit initiativet (om de hade haft olika långa vapen hade det blivit annorlunda). om båda säger i mun på varandra att de anfaller är det nog bäst att den ene ändrar sig fort annars kommer det att flyta mycket blod i inledningen.. men mer om det senare.. vad man gör alltså är att man bestämmer vem som är anfallare respektive försvarare helt enkelt genom att säga det. därefter ska båda parter bestämma vad de har för avsikt med den handling de ska presis göra.. det borde egentligen göras dolt med någon sorts taktik-kort, men om man har ärliga spelare kan det funka endå...
när båda valt vad de försöker uppnå under sin första handling slår man alltså ett motståndsslag för de båda, om effekten blir +-0 anses försvararen ha slagit undad anfallet, men anfallaren behållit initiativet, om inte får vinnaren göra den "handling" han hade planerat (medan förloraren är för underlägsen för att hinna med sitt, och gör alltså ingenting bortsett fråna att försöka att inte dö)
de saker man har att välja på är i nuläget följande (men förslag mottages gärna):
för Anfallaren:
"Gör ett misstag åt mig"- man kan försöka stressa motståndaren så att denne inte hänger med i svängarna och börjar förlora balans, om man lyckas med den taktiken kommer man att få lägga till sin effekt som man uppnår i nästa handling man gör. Det innebär att om man slåss mot en underlägsen motståndare kan man stressa dene i en handling eller två och sedan kommer denna att vara så förvirrad och ur balans att han inte är kapabel att försvara sig eller göra någonting egentligen, och då sätter man nådastöten, eller uppmanar den andre att ge sig.
"Nu tänker jag skada dig"- man går in för att skada motståndaren på något sätt, man säger också ungefär hur man attackerar (stöt, hugg uppifrån och ner, från vänster till höger (högt), från vänster till höger (lågt) osv, en träfftabell för varje). Om man lyckas kommer man alltså att träffa sin motståndare som inte han stoppa anfallet (även om det är klart under 50% att man lyckas mot någon som har lika mycket erfarenhet), effekten på slaget avgör hur bra kontroll man har över träffen, dvs, om man högg snett uppifrån så komer man vid E+1 att få slå en träfftabell för samtliga kroppsdelar som är aktuella (arm, huvud, axel huvudsakligen), men om man får E+2 väljer man kroppsdel, och vid E+3 kan man pierca örat om man så vill.
"Nu J_VLAR!!!"- innebär att man skiter i allt vad teknik heter och laddar ett kraftfullt slag med hela kroppen och drämmer till för kung och fosterland (eller för ölen han tog den lille..). Eftersom anfallet blir långsammt och förutsägbart får den defensive +1 effekt på sitt slag att undvika/parera bort slaget, men istället gör det elakare skada när det träffar. Precis som vid det förra så träffar man mer där man tänkt sig om man slår bättre effekt..
"Det är svårt att slåss utan vapen hörru"- man kan försöka slå vapnet ur händerna på motståndaren, det här kommer att blanda in styrka också.. men jag är inte riktigt säker på hur det ska funka än.. borde väl vara lättare att göra det med ett strot tungt vapen till exempel (så länge det inte är för tungt för att man ska kunna svinga det snabbt)?
"Jag gör inget"- man ger bort initiativet till motståndaren, helt enkelt för att man bara tröttar ut sig om man försöker jaga den andre mer.
för Försvararen:
"Jag undviker"- man kan om man vill och tror sog vara bättre än motståndaren, samt har gott om plats bakom sig, försöka backa undan snabbare än motståndaren kan följa efter, vilket gör det lättare och lättare att undvika inkommande attacker. Om man lyckas får man spara sin effekt och lägga till den i nästa handling (som i "Gör ett misstag åt mig", fast tvärt om), om man verkligen är bättre så kommer motståndaren bara att slösa energi på att fortsätta anfalla, bortsett från att han bjuder på lätta motanfall.
"Jag gör ett motanfall!"- man kan också försöka att först inte dö, och omedelbart därefter klippa till anfallaren. Fungerar egentligen som ett vanligt anfall bortsett från att man måste ta hänsyn till vapenlängd, troligtvis kan man bara hugga mot armen/armarna, mot vapnet, eller möjligen göra en stöt. Har inte bestämmt exakt hur det fungerar än, några ideer kanske? Och ja, om fienden har tillräckligt långt vapen för att hålla dig på anvstånd kan du inte skada honom om du inte lyckas ta dig förbi vapen och kommer upp nära först.. exakt hur det går till är heller inte klart, men något i stil med att man får brutala minus på sin effekt om man försöker, eller möjligen att man lyckas med en manöver först så att man kommer nära och därefter fortsätter striden på nya villkor, förmodligen med dig i initiativet eftersom den andre kan ha svårt att slå dig på så nära håll. Vid ett normalt motanfall dock så anses man inte ta tillbaka initiativet, utan den andra kan fortsätta att anfalla, även om han borde bli skrajj/försiktigt om du lyckas...
Man skulle också kunna försöka avväpna anfallaren, men jag har inte riktiga regler för det heller än.
"Jag vill inte dööööö"- om man är totalt underlägsen och håller på att bli utklassad, eller man bara har väldigt mycket respekt för trollets 10 kilos påk som är på väg mot en, så kan man välja att inte försöka med något snyggt undvikande eller att snyggt deflektera anfallet, utan satsa helt på att gömma sig bakom något. Sköldar funkar utmärkt till det, annars får man försöka med sitt svärd eller med sina armar (om det är hällre dem än huvudet som ryker).. poängen är att han håller något framför en kroppsdel, vilket innebär att allt som skulle träfat den kroppsdelen kommer att träffa det andra föremålet/armarna istället. Beroende på vad det är man skyddar sig med och hur man står så får olika stor del av kroppen skydd.
Precis som vid anfall deklarerar man tydligt hur man siktar (vilket man även gör vid taktiska anfall(/finter?) för att inte röjja att de är taktiska), vilket i det här fallet innebär att man säger vad man skyddar. Om motståndarens anfall var för att skada så kommer blockeringen att lyckas automatiskt, men om det var ett taktiskt anfall kan denne ändra sig och sätta det i en oförsvarad kroppsdel om denne vinner motsåndsslaget. (Om det var ett skadeslag slår bara anfallaren och ser hur noga han kan sikta innom det område han hade på sig, men om hela det området täcks av skyddet spelar det ingen roll.)
"Jag är tuffare än dig!"- eller så skiter man fullständigt i att försvara sig och går in för att skada den andre ordentligt (normalt för att man har häftig rustning eller bara är oerfhört mycket större än den andra så man tror sig vara osårbar), då får den andre en chans att ändra sig och bli försvarare istället, om inte så slår båda sina effektslag, och kan sikta enligt den effekt de slog, den som slog bäst effekt träffar dessutom först, vid status quo träffar båda samtidigt.. i vilket fall kan det innebära blodbad.
Kanske lika bra med ett exempel också? Här är våra modiga kombatanter:
Jesus the Nice Guy, 14 i långsvärd
Görgen the Evil, 12 i långsvärd
Efter lagom mycket stirrande hotfullt på varandra och lagom många förolämpningar så anfaller till sist Görgen, han säger att han hugger snett uppifrån (på taktikkorten som inte finns än väljer han anfall för att skada), Jesus säger att han hoppar undan (dvs strategiskt undvikande).. tärningarna rullar...
Görgen slår 2, 5 (7 tot), 1 (8 tot), 5 (13 tot), och får alltså inte räkna sista tärningen som gick över, effekten blev E3. Jesus slår: 6, 1 (7 tot), 6 (13), 6 (19 tot).. dvs också E3 tack vare taskigt flyt för Jesus del.. Jesus klarar sig undan anfallet, men Görgen fortsätter slå, än en gång hugger han högt, än en gång väljer han dolt att anfallet är för att skada, och igen väljer Jesus att undvika..
Görgens slag: 5, 5 (10 tot), 2 (12 tot).. och där kan vi inte gå högre, E3 igen.
Jesus slag: 3, 3 (6 tot), 5 (11 tot), 2 (13 tot), 4 (17 tot), dvs E4, denna gång vinner alltså Jesus med E+1 och får spara den effekten till sitt nästa slag.. Görgen fortsätter anfalla, Jesus fortsätter undvika..
Görgens slag: 2, 5 (7), 4 (11), 6 (17).. dvs E3 igen.
Jesus: 3, 2 (5), 6 (11), 1 (12), 6 (18), dvs E4 igen, +1 effektgrad för det snygga undvikandet ger E5, och Jesus har nu 2E lättare/bättre på sin nästa manöver, Jörgen inser att han ligger pyrt till, och förstår att det nog är motanfall som kommer nästa gång om han fortsätter, så han står över, Jesus tar initiativet (men modifikationerna nollställs).
Jesus deklarerar hugg uppifrån höger och väljer dolt att han gör strategiskt anfall eftersom han är ganska säker på att han är bättre nu), Görgen väljer motanfall eftersom han vet att han måste ha lite flyt för att vinna och om han försöker köra det taktiskt så kommer han bara att behöva mer tur..
Jesus: 1, 1 (2), 1 (3), 3 (6), 4 (10), 6 (16), vilken enastående serie tärningsslag! Jesus svärd rör sig fort som blixten med fantastiska E5! Nu ligger Görgen riktigt risigt till..
Görgen: 2, 5 (7), 2 (9), 5 (14), E3.. det är E+2 till Jesus fördel, nästa handling kommer inte att bli rolig för Görgens del.. faktum är att den numera illa trängda och vinglande Görgen inser att han förmodligen kommer få bita i kallt stål nästa handling, så hans enda chans är att skydda det som är ömtåligast, dvs huvudet, och hoppas på att Jesus försöker sätta nådastöten där..
Jesus deklarerar alltså igen att han hugger högt och Görgen att han skyddar huvudet, Jesus hånler, för på hans taktikkort (som inte är tillverkade och därför inte finns..) står det att han gör ytterligare ett strategiskt/fintande anfall! När kortet är redovisat säger alltså Jesus att han ändrar sig och försöker sätta svärdet i magen på Görgen istället, och stackars Görgen försöker hinna med och blockera hugget mot magen istället, men nu är han verkligen efter och det kommer att krävas mycket tur för att hinna med det....
Jesus: 1, 2 (3), 3 (6), 5 (11), 3 (14).. ojdå, Jesus lyckades visst med E5, PLUS den E2 han har från förra rundan, dvs totalt E7! Görgen svettas något och börjar räkna på hur många ettor i rad det kommer få åt för att komma levande ur det här..
Görgens slag: 2, 6 (8), 6 (14).. hoppsan.. bara E2.. det gick inte så bra, Jesus slutliga effekt hamnar på E+5 vilket är så gott som perfekt och han kan göra vad han vill med sin besegrade motståndare. Han väljer att lägga spetsen på svärdet strax under Görgens revben med precis så mycket tryck att Görgen ska kunna känna det kalla stålet mot sin hud. Förnedrad släpper förloraren sitt svärd och ber om nåd....
sååå.. spontana kommentarer? hur känns själva systemet? någon bugg jag missat? något regelförslag?