Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Jag kommer att raljera lite här, läs på egen risk.
Att som spelledare visa en värld i rollspelssammanhang är minst sagt klurigt trots de gudalika krafter man har till sitt förfogande (förutom i några indie-rollspel, men men). Jo, grejen är det att man måste ramma in sin beskrivning för att spelarna ska agera på ett önskvärt sätt.
Låt mig ge ett exempel, vi har en värld där ploten är att något monumentalt har hänt, detta är livsviktigt för ploten. Nå, vill vi att rollerna ska försöka stoppa det här så måste vi ramma in den här händelsen på ett sätt som gör att de dels kan och dels vill göra något åt det. Typexemplet är en pandemi, allt som behövs är ett litet botemedel liksom.
Om vi inte vill att de ska försöka fixa det här så är det snarare en tsunami eller katastrof vi ska utsätta dem för. Vad blir resultatet? Jo, om de har någon form av rim och reson så tar de skydd.
Det här är dock storskalliga uppvisningar men det visar hur det kan användas och här kommer problemet. Det är riktigt svårt att skapa en miljö som stödjer det spel som den plot man har kräver.
Säg att du spelleder en kung fu kampanj där rollerna är ute på ett quest för att besegra en onding som förtrycker folket™. Ska du visa upp det förtryckta folket (och kanske få spelarna att tänka att det är meningslöst) eller ska du visa den sinnessjuka rikedom förtryckarna har? (och därigenom kanske ge helt andra signaler, nämligen att det här är the home team).
Att som spelledare visa en värld i rollspelssammanhang är minst sagt klurigt trots de gudalika krafter man har till sitt förfogande (förutom i några indie-rollspel, men men). Jo, grejen är det att man måste ramma in sin beskrivning för att spelarna ska agera på ett önskvärt sätt.
Låt mig ge ett exempel, vi har en värld där ploten är att något monumentalt har hänt, detta är livsviktigt för ploten. Nå, vill vi att rollerna ska försöka stoppa det här så måste vi ramma in den här händelsen på ett sätt som gör att de dels kan och dels vill göra något åt det. Typexemplet är en pandemi, allt som behövs är ett litet botemedel liksom.
Om vi inte vill att de ska försöka fixa det här så är det snarare en tsunami eller katastrof vi ska utsätta dem för. Vad blir resultatet? Jo, om de har någon form av rim och reson så tar de skydd.
Det här är dock storskalliga uppvisningar men det visar hur det kan användas och här kommer problemet. Det är riktigt svårt att skapa en miljö som stödjer det spel som den plot man har kräver.
Säg att du spelleder en kung fu kampanj där rollerna är ute på ett quest för att besegra en onding som förtrycker folket™. Ska du visa upp det förtryckta folket (och kanske få spelarna att tänka att det är meningslöst) eller ska du visa den sinnessjuka rikedom förtryckarna har? (och därigenom kanske ge helt andra signaler, nämligen att det här är the home team).