Hej och välkommen till forumet (trots att du verkar ha varit reggad ett halvår)! Snygg avatar - du kommer nog upptäcka att
fler forumiter diggar Blade of the Immortal.
Först och främst tycker jag du ska fråga dig den frågan Bobby Magikern ställer i sitt inlägg. Ett potentiellt problem kan till exempel vara att övriga rollpersoner blir något av bipersoner om kampanjen kommer handla allt för mycket om en rollpersons maktsträvanden. En möjlig lösning är att de alla väljer att sträva efter en viss position/allmänt ökat inflytande i Godrion (stavning?).
En vanlig utgångspunkt är att tillåta rollpersonerna att gå hur långt som helst - bli gudar, demoner, lichar, kungar, hjältar osv - men det är upp till spelledaren om möjligheten uppenbarar sig. Bestäm inom spelgruppen vilken slags spel ni vill spela - en kampanj om strävandet efter gudomlighet har en förmåga att bli aningen episk, till exempel. Det är naturligtvis också möjligt att du som spelledare väljer att låta helt andra saker än rollpersonernas ambitioner styra hur kampanjen utformar sig. Ambitionerna finns kvar och bidrar med mål och mening till rollpersonerna, men hålles i bakgrunden så länge de tvingas bekämpa varelser från Godrions avgrunder, avvärja intriger mot tronen och skydda mäster Szamuels raskatt från illasinnade mordförsök av grannhunden.
Bestämmer du eller gruppen att kampanjen faktiskt ska handla om en eller flera av rollpersonernas maktanspråk, har jag några små tips till dig:
Beskriv 4-5 spelledarpersoner som blir extra intressanta som nyckelpersoner när rollpersonerna inleder sin färd mot maktens korridorer. Vad som främst är intressant är dessa personers position och drivkrafter, därför kommer jag ge mina exempel töntiga namn:
- Tomas, ärkefursten av Godrion, drivkrafter: misstänktsamt försvara sin maktställning, göra sig själv omåttligt rik
- Bob, befälhavare, drivkrafter: förhindra oroligheter och annat som skulle kunna hota Godrions produktion, skydda sin vackra dotter från ondsinta friare
- Jöns, försmådd köpman, drivkrafter: få till ett maktskifte och därmed få upprättelse, utöka sitt kontaktnät
- Svarta Malin, pirat, drivkrafter: berika sig själv på andras bekostnad, flirta med rollpersoner
- Nanórgona, ärkejäklig magiker, drivkrafter: störta världen in i ett evigt mörker, fördärva rollpersoner med gåvor och löften om makt, rikedom och kåta oskulder - bara de gör små tjänster åt honom i retur
Beroende på hur rollpersonerna väljer att
agera, väljer de olika nyckelpersonerna att
reagera på olika sätt - för att på bästa sätt befrämja sina drivkrafter. Börjar de intrigera med Jöns, kanske Tomas snart blir varse och sätter in motåtgärder. Lismar de sig in i den dekadente Tomas hov, kanske Jöns snarare blir någon att motarbeta - allt för att vinna gunst hos den arvingelösa ärkefursten. Kanske kan Bob övertygas att det faktiskt är Tomas som är det största hotet mot Godrions produktion, och därmed få honom att börja verka för ett maktskifte. Börjar de däremot flirta med Bobs vackra dotter är döden nära förestående - och så vidare.
Du kan också hela tiden välja att slänga in olika händelser för att få fart på handlingen. Kanske börjar kampanjen med att rollpersonerna kutar runt i Godrions gruvor för att bekämpa avgrundsväsen, och får där möjlighet att konfrontera den sluge Nanórgona. Kanske blir rollpersonerna någon gång under kampanjen kidnappade av Svarta Malin för att verka som roddarslavar, men får sedan möjlighet att alliera sig med henne. Kanske får de istället träffa piratdrottningen i och med att de börjat engagera sig i och profitera på hennes smuggelverksamhet. Kanske har hon hela tiden varit i lag med den korrupte ärkefursten, och plötsligt går från att vara en vän/älskarinna/kumpan till att bli rollpersonernas dödligaste fiende.
Poängen är att varje nyckelperson kan bli antingen vän eller fiende beroende på hur rollpersonerna agerar och på hur du spelar ut dem mot varandra. Då kan kanske kampen om makten bli lång, svår, motig men förhoppningsvis också väldigt intressant och full av överraskningar.
Jag hoppas det här inte blev allt för långt.