Nekromanti Hur mycket är 1 silver (denar) värd?

Fahnen

Swordsman
Vad får man för en silver? Vår grupp har drabbats av "problemet" (enligt mig då) att 1 silver är värdelös. 100 silver anses lite. Kan någon förklara vad en silver är värd?

Hoppas ni fattar...

Krille

Super Moderator
"Vår grupp har drabbats av "problemet" (enligt mig då) att 1 silver är värdelös. 100 silver anses lite. Kan någon förklara vad en silver är värd?"

Nu har silvermyntet kommit att drabbas av inflation i Eon, men ursprungstanken var att ett silver var tillräckligt för att en person ska få mat på bordet och tak över huvudet i en dag. Sen råkade inflation drabba spelet, men fullföljer man ursprungstanken så får man ungefär följande:

Variant ett, ölindex: En stor stark på krogen kostar ca 50 kronor idag, och 1/2d i Eon. Således är 1d ungefär motsvarande en hundralapp.

Variant två, existensminimum: En person antas kunna leva på 3200 kronor plus hyra per månad idag. Eftersom hyra inte finns i Eon så kan nog denna mängd pengar antas motsvara levnadskostnaderna i Eon. Det ger 38 400 kronor per år, vilket ska motsvara Eons en mark silver (160d). Det ger att 1d motsvarar ca 240 kronor.

Det innebär att ett 100 silver skulle ha motsvarat 10 000 till 24 000 spänn.

Se även det här inlägget, och skaffa gärna Västmark också. :gremwink:

Helmgast
Här förklarar Krille lite om värdet på pengar.

Tanken var att ett silver var ett dagsverke (för vanligt folk), men det råkade bli tio silver om dagen.

Krille

Super Moderator
Smygreklam?

"Jag anar smygreklam..... "

Vaddå smygreklam? Här smygs för sjutton ingenting - här gör vi reklam öppet! :gremwink:

Tegrevan

Veteran
Beror...

...mycket på vilken grupp du spelar i. För att försöka undvika inflationsproblemet har vi i vår spelgrupp försökt styra det lite så att inga "absurda" summor betalas ut som belöningar och så. Ett guldmynt är otroligt mycket pengar, och så vidare. Styr själv i din egen spelgrupp, om du är spelledare då. Ger lite av stämningen när rollpersonerna efter att ha hjälpt en by tvingas tacka nej till två oxar och tjugo höns i belöning. :gremsmile:

Fahnen

Swordsman
Re: Man får hoppas på...

... att neogames fixar det här med silvervärdet i nästa version av Eon.

Midar gillar Eon men blir förrvirrad (typ som funkus är konstant) av silvervärdet.

storken

Warrior
Re: Man får hoppas på...

Personligen så spelar det inte så värst stor roll då vi (och säkert många andra) redan har ett visst värde per silverdaler, vilket också fungerar bra.
En silverdaler i vår spelgrupp ligger någonstans mellan 20-30 kronor iaf.

Bjorn

Hero
Enligt min egen personliga extrapolering av priser, löner och liknande i mundan, regelboken och övriga moduler så har jag kommit fram till följande:

1d om dagen är det minsta du kan överleva på. Och då menar jag på existensminimum, du äter enklast möjliga mat och bor i ett torp/ruckel.

Vanliga löner brukar ligga på 80d/månad för bönder och okomplicerade arbetare och sedan går det uppåt från det. (Betänk dock att större delen av lönen kan vara "i natura" för många yrken.)

I den mån det ens är meningsfullt att jämföra priser med idag (vilket det IMNSHO inte egentligen är) så kan man väl shablonmässigt räkna 1d motsvarar någonstans 10-100kr

/Bjorn

P|uT0NiUm

Swashbuckler
The Golden Lösning

The Golden Citat (härifrån): "Spiken i kistan kom dock i och med A&S, då den grundläggande tanken frångicks totalt, och grundläggande kostnader för överlevnad samt löner tiodubblades över en natt."
(Avatarex nämnde det också i den här tråden)

The Golden Lösning: Dividera alla inkomster och utgifter (allt, alltså, förutom myntens värde, dvs en guldmark är fortfarande 160 silver, men ett stridssvärd kostar bara 100 silver istället för 1'000) med 10.

Nä... jag vet att det inte blir helt rätt, men det blir rättare iaf :gremwink:.

Grendel

Warrior
Hittills har mina spelare alltid hamnat i "hjälpa fattiga stackare bara för att de är godhjärtade utan någon kompensation alls"-facket, så de är själva ganska fattiga nu...

Fahnen

Swordsman
du glömde Ciro :gremwink:

Jo det är visst ett problem, vi drar aldrig av små summor (ex 10 silver)

+ Att det var du som var maktkåt och gjorde en hertig med massa gruvor och då var jag tvungen att göre en ännu rikare Rp. :gremtongue:

Midar täbker slå Funkus nästa gång de ses :gremwink:

Bjorn

Hero
Re: The Golden Lösning

The Golden Lösning: Dividera alla inkomster och utgifter (allt, alltså, förutom myntens värde, dvs en guldmark är fortfarande 160 silver, men ett stridssvärd kostar bara 100 silver istället för 1'000) med 10.
Altså det här argumentet förstår jag inte alls. Givet att priserna sinsimellan är samma så spelar det väl ingen större roll hur många "nollor" det är. För mig är det i alla fall helt egalt om en öl kostar ½ silver och månadsinkomsten är 80 silver eller om ölen kostar 5 silver och inkomsten är 800.

Enda skillnaden kan bli en viss förändring av hur mycket pengarna väger och hur ofta man behöver använda guld istället för silver för att det inte ska vara otympligt. Men pengar är pengar likssom, det enda skalfaktorn gör är ju att variera priset på ädelmetallerna, allt annat blir ju samma.

/Bjorn

Krille

Super Moderator

"Men pengar är pengar likssom, det enda skalfaktorn gör är ju att variera priset på ädelmetallerna, allt annat blir ju samma."

Pengar är faktiskt inte pengar, och det är inte att variera priset på ädelmetallerna.

Varför tror du att det heter "ett pund silver"? Jo, därför att ett pund silver (valutaenheten) är värdet av ett pund silver (viktenheten). Ett pund silver kostar ett pund silver, helt enkelt. Huruvida det där pundet kommer i form av en halvkilos silvertacka eller i forma v 240 små plåtbitar vardera vägande 1,9 gram har inte med saken att göra.

Bjorn

Hero

Ok borde kanske skrivit "priset"...

Rent praktisk är det dock så att om allt man gör är att dividera alla priser, skatter, löner etc med 10 så kvarstår ju allt annats inbördes värden.

Dvs om jag (idag) får en silver när jag säljer en rova och det sedan kostar mig två silver att köpa en kanna öl så påverkas ju inte den transkation det innebär för mig att sälja två av mina rovor och sedan gå och köpa mig min kanna öl mer än att jag behöver bära en mindre plåtbit över torget från rovståndet till ölståndet. Ända varan där min situation i praktiken förändras är om jag faktiskt ska ANVÄNDA silvret och inte bara ha det som ett byteshandelssubstitut för dess köpkrafts skull.

Så jag vidmakthåller, enda skillnaden blir att ett pund silver blir värt t.ex. 1000 äpplen istället för 100. Men å andra sidan blir ju alla andra varor precis lika mycket dyrare så det kan ju kvitta.

Sedan kan man erkänna att ädelmetallvärdet i mundana (om man följer de officiella priserna) är förvånandsvärt lågt jämfört med i vår historia t.ex. Men å andra sidan finns det ju inget som säger att dessa ovanliga metaller skulle vara exakt lika tillgängliga i mundanaskorpan som i jordskorpan. Som du själv så gärna brukar påpeka, mundana är inte jorden.

/Bjorn

Krille

Super Moderator

"Rent praktisk är det dock så att om allt man gör är att dividera alla priser, skatter, löner etc med 10 så kvarstår ju allt annats inbördes värden."

Jo, det är därför som jag använder Västmarks prislista istället (den från 2.14, alltså).