Nekromanti Hur mycket är 1 silver (denar) värd?

Bjorn

Hero
Re: The Golden Lösning

Ja den lösningen begriper jag mig på. Använder den inte själv då jag inte tycker att Eons priser är "tillräckligt buggiga" för att vara ett problem men jag begriper den. (Tycker egentligen inte att prislistan i Eon är varken sämre eller bättre än i andra fantasyspel.)

Men tycker man det så kan man ju givetvis "importera" en prislista från ett spel vars prislista man tycker är bättre. (Och att du tycker så om västmarks prislista är ju inte direkt förvånande...) Detta är ju en konstruktiv lösning. Att däremot bara dividera/multiplicer alla priser som här framstäldes som "the golden lösning" ser jag bara som meningslös sifferexercis.

/Bjorn

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jo, tag ett stridssvärd, lägg det på en våg. 1,2 kilo.

Tag priset på ett stridssvärd i silver, lägg det på en våg. 1,9 kilo. Det är alltså värt mer än sin egen vikt, i silver. Och det är stål vi talar om.

Och att en bonde skulle punga upp 75 silver för en spade känns endast urlöjligt... jag vet att värdet blir exakt samma, men känslan av det är rentav skrattretande.

Skulle du inte tycka att det var lite mysko om samma spade kostade 75'000 silver? Är det verkligen "helt egalt"?

Det är alltså inte "meningslös sifferexercis". Och eftersom att det som du säger spelar så liten roll - varför inte? Resultatet blir att rollspelandet blir mindre löjligt på grund av detta och således mer trovärdigt... och om man inte ville ha trovärdigt rollspelande kunde man ju lika gärna spela D&D eller motsvarande :gremwink:.

samiis

Warrior
Hur mycket är 1 silver värd?

För en silver får man en måltid (som 30 kr kanske?)

Men allt annat än mat och rum kostar skjortan i jämförelse.. En dolk (det sämsta tänkbara vapen att använda i strid) kostar 100silver, vilkert då skulle motsvara ca 3000 kr..

Får jag lov att säga att det finns något som inte stämmer med eon, så är det det här.. Jag tror att det krävs enn overlook och en liten justering, eftersom det är svårt att säga vad en silver är (dolken borde väl inte kosta mer än ca 200 kr alltså ~5,5 silver enligt dagens valutakurs..)

men visst är 100 silver lite..
Ju mer van man blir vid att spela eon, ju vanligare blir det att ha 10-20 000 silver i kontanter..

Pendragon

Swashbuckler
Re: Hur mycket är 1 silver värd?

Den inbördes värdena är också knas, iaf på vapenpriserna.

Enligt Eon är ett svärd värt lika mycket som:

25 krukor portvin eller
4 draghästar eller
20 kor eller
10 åsnor eller
Hyra av 10 gladiatorer för en strid eller
Hyra av 10 prisjägare för ett uppdrag eller
Normalgott leverne i drygt 16 månader.

Märkligt nog lär svärd vara en tämligen vanlig beväpning i Mundana, trots att man kan få en liten boskapshjord för ett.

Vad som är ännu märkligare är att en vapensmed, som borde kunna fixa ihop ett svärd på ungefär en vecka (förutsatt att han bara gör ett) enbart tjänar 40 silver på den tiden.

Joel - som nog ska ge sig i kast med att revidera prislistorna med hjälp av Västmark 2.14 och eventuellt lägga upp dem på nätet nånstans, förutsatt att Krille inte blir sur om man lånar lite information.

Schyte

Veteran
Re: Beror...

Eller så får han sina RP bli rånade. Rp'na kan bli sura (som en jag käner som blev sur över att betal1 1000silver för att inte bli hals huggen. Han hade fått klara uppgifter att stadsvakterna (ca 300st) inte var något man ska attackera (vi spelar med att stadsvakterna är odödliga för att göra slutet så smärtlöst som möjligt)
När de sedan är fattiga kanske de kan uppskatta 10 silver igen.

Bjorn

Hero

Tag priset på ett stridssvärd i silver, lägg det på en våg. 1,9 kilo. Det är alltså värt mer än sin egen vikt, i silver. Och det är stål vi talar om.
Tjaa stål är kanske dyrare än silver i mundana? Det beror ju helt på tillgången på lättillgängligt järn respektive silver i mundanaskorpan. Dessutom är ju ett svärd förädlat (avsevärt mer förädlat än silverpengarna) och det ligger en massa arbete osv bakom.

Skulle man fortfarande betala endast med mynt så vore säkert en AK (dagens motsvarighet till stridsvärd) värd mer en sin vikt i pengar också.

Sedan så är det ju en personlig fråga hur "löjligt" man tycker det är. Om man antar att guld är den "valuta" man oftast handlar med och silver mer har karaktären av "växelpengar" så tycker jag nog inte att det blir speciellt orealistiskt. Det förutsätter att Guld och Silver är avsevärt vanligar än i vår värld möjligen men å andra sidan finns det heller vad jag vet inget som motsäger en sån hypotes.

Skulle du inte tycka att det var lite mysko om samma spade kostade 75'000 silver? Är det verkligen "helt egalt"?
Skulle en spade kosta 75'000 silver så skulle man givetvis i praktiken alltid gå till nästa eller näst-nästa högre valuta, precis som man (i alla fall när jag är SL) gör när man köper ett stridsvärd. Du langar liksom inte upp ca 1000 silvermynt utan du betalar med en 6-7 guldmark + eventuellt lite växel åt endera hållet. Att betala ett stridsvärd med silvermynt (så som jag har valt att tolka mundana) är ungefär som att idag gå in och köpa en dator och betala i 20-lappar och mynt, dvs helt legalt men jävligt opraktiskt.

Men som sagt smaken är som baken...
Pengar är ju enda alltid till syvende och sist en slaggs abstarktion och rollspelspengar är ju till och med en abstraktion i två led. De har ett värde efterssom det är nått som alla acepterar, utan detta "sociala kontrakt" är de rätt meningslösa.

/Bjorn