Nekromanti Hur mycket är ni er själva?

Muggas

Hero
På olika nätforum (och chattar) antar man alter-egon som i olika hög utsträckning speglar delar av ens personlighet och/eller personlighetsdrag som man inte har i verkliga livet.

För forumsanvändare av rollspel.nu är detta minst lika aktuellt som på ngt annat forum, om inte mer här kanske. Man tar till att börja med i många fall andra namn på sitt nät-alter ego än vad man heter i verkligheten. Här är vissa kända som t ex Vitulv, Feliath, Feuflux, Han, Muggas (vilket jag är övertygad om, inte är forumsanvändarnas namn i verkligheten. Eller? :gremwink: ). Vidare "spelar man spel" i olika hög grad, beroende på olika saker. Låt oss undersöka detta fenomen närmare:

1. Medvetet rollspelande av ens alter-ego på forumet är t ex om man har åsikter här som man inte har i verkligheten, eller tar ut svängarna i sitt tyckande mer (vilket man kanske inte skulle gjort i verkligheten i möten med elaka åsiktsmaskiner välsignade med talets gåva). I extrema fall innebär detta att man hittar på saker om sig själv som inte stämmer i verkligheten (vem kan kolla det?).

2. Omedvetet rollspelande av ens alter-ego på forumet är ngt som man utvecklar under år av forumsanvändande. Man får respons på den självbild man förmedlar av sig själv till andra användare, sen ger man "respons på responsen" och vips så har man utvecklats i en riktning man inte skulle gjort i verkliga livet. Med tiden kan man bli medveten om dessa förändringar, antingen genom självinsikt eller genom påpekande från andra (forumsanvändare som man känner i verkligheten?). Själv vet jag t ex att jag på forumet i viss grad "faller tillbaka" i den personlighet och det beteende jag hade när jag spelade rollspel som mest för ett antal år sedan. På senare tid har kärnan av mina intressen utgjorts av bl a styrkelyft och kampsport. Många av mina nyare vänner känner inte till rollspelssidan av mig, utan känner mig som studerande, styrkelyftare, kampsportsutövare, m m (även om mitt intresse för spelandet fått en nytändning på senare tid).

Så, i hur utsträckning rollspelar ni versioner av er själva på forumet?

Troberg

Sinister eater
Ganska lite. Jag framställer mig lite som en karikatyr av mig själv och överdriver min personlighet lite för att få en tydlig framtoning, men inget drastiskt.

Så jag är alltså den fortkörande, elektronikhordande, pulsjetsintresserade, israelhatande och virriga sexguden som ni fruktade att jag var.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag inbillar mig att det jag säger på forumet är samma saker som jag skulle sagt om ämnet kommer upp i ett vanligt samtal, möjligen mer sammanhängande.

Jag utgår också från att alla som skriver här står för de åsikter de framför och att de inte bara säger si eller så för att de rollspelar alven Nässelblomma som har en helt annan livsåskådning än skribenten själv.

Om jag skulle rollspela Gurgeh skulle jag antagligen ha helt andra åsikter, och vara otroligt mycket bättre på att spela spel! :gremcool:

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, jag antar att jag är aningen mer öppen och utåtriktad på wrnu än jag är i verkligheten. Jag sjunger inte en massa konstiga sånger heller. Det är antagligen den enda skillnaderna. Man lär inte riktigt känna alla forumiternas sidor och intressen på ett forum som i princip endast handlar om rollspel. Det är därför som det alltid är nyttigt att träffas utanför internet också vare sig man är ärkefiender eller forumpolare.

Eksem

Champion
Ha! Jag satt som bäst och klurade litet på det nån gång förra veckan. Jag försöker anstränga mig för att inte ha en forumpersonlighet som skiljer sig från min egen, och om det skulle hända ibland så är det i vilket fall inte med flit.

Morgoth

Swashbuckler
Oj...

...riktigt bra inlägg.

---

Jag har så dålig självdistans. Vem är jag på internet? Jag har ingen aning. Jag utgår ifrån att jag har en personlighet eftersom jag alltid agerar impulsivt och impulsivt handlande lär bilda någon sorts mönster som andra avläser som en personlighet. Jag har nog mer personlighet här än i verkligheten, där jag ibland tvingas agera oimpulsivt. Skådespel, säger du? Jag säger eller tänker aldrig något här som jag inte känner för, allting kommer impulsivt och omedvetet. Den personlighet jag utvecklar här är alltså helt synkroniserad med de känslor jag känner. Rest assured.

Däremot skådespelar jag nog mig själv lite mer i verkligheten. Varför lämnar jag för spekulation.

Mog

Rickard

Urverk speldesign
Jag har upplevt det fenomenet IRL att alla andra vet mycket mer om mig än vad jag vet om alla andra, så därför har jag medvetet gått in och inte avslöjat så mycket om mitt privatliv på forumet.. På sin höjd har jag avslöjat att jag numera bor i Norrköping, har finnar och har en f.d. rollspelande äldre bror och det är inte illa uppnått, med tanke på de dryga 3300 inlägg jag ändå skrivit (just 3300-talet tycker jag är skitballt då det blir roliga sifferkombinationer hela tiden).. Däremot så vet jag en himla massa om er andra.. Hehe.. Det är en rolig upplevelse.. :gremsmile: Eller som en forumit skrev när jag snackade med denne på ICQ: "Oj kära nån du vet ju allt om mig ;)"

"Medvetet rollspelande" använder jag nog (förutom det jag nämnt ovan, när jag försöker undvika att avslöja personliga saker) när jag antar en sak men skriver inte med att jag antar det så att det ser ut som att jag vet det.. Ibland skriver jag ut att jag bara antar, men oftast så glömmer jag det.. Det kan vara i rollspelstips eller när jag talar om moduler.. Annars så är jag nog rätt normal jämfört med hur jag är IRL, som exempelvis mina försök till humor eller analytiskt tänkande..

Omedvetet rollspelande? Tja..När man får en respons så brukar man kunna blåsa upp sig och bli lite stolt över det (normalt mänskligt beteende?).. Jag vet IRL att jag gjorde sådant för några år sedan, så jag försöker numera ständigt undvika det (om jag inte kan använda det i humorsammanhang).. Det är väl därför jag inte direkt gillar att få beröm.. Respons är en sak att få, men just beröm kan göra att jag "blåser upp mig" och bli mallig och det är något jag helst vill försöka undvika.. Att jag fått etiketter är väl rätt svårt att undvika och jag försöker ignorera dem så gott det går (just för mallighetens skull)..

Annars så ser man faktiskt användare som ger respons på responsen, precis som du skriver, eller som försöker ge sken av något som man kommit fram till genom självinsikt om sina egna inlägg.. Roligt inlägg.. Tanken på rollspelande genom att man gjorts sig en forumsprofil här på wrnu har "flashat" förbi mig, men aldrig så att jag har tänkt på det eller analyserat det..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som faktiskt ibland kallas för "han" IRL också (konstigt, va? :gremwink:)

Feuflux

omjonasson.se
Här är vissa kända som t ex Vitulv, Feliath, Feuflux, Han, Muggas (vilket jag är övertygad om, inte är forumsanvändarnas namn i verkligheten. Eller? :gremwink: ).

Yay, jag är kändis. :gremlaugh:

Jag tror nog att jag beter mig relativt som vanligt här på forumet. Jag är en skojfrisk fjant som vill att alla ska vara vänner och ha trevligt i verkligheten också. Så det är inget medvetet skådespelande från min sida, dock:

[color:\\"red\\"] 1: [/color] Internetbeteende
Det är alltid lättare att slänga ur sig en åsikt på ett forum än i en face-to-face-diskussion (eller inte, jag hittade på den där faktan precis...) så snackar man om regeltillägg A som jag inte vet något om skulle man kanske/troligtvis/eventuellt få smärre skillnader i svaren beroende på vart diskussionen förs. Men det är omedvetet i sådana fall, mina svar blir alltid som de blir (hmm).

[color:\\"red\\"] 2: [/color] Missuppfattningen
Eftersom min retoriska talang är lika bra som en knippe persilja så är jag fullständigt övertygad om att jag blir missförstådd eller bara lyckas förklara en viss %-del av det jag vill ha sagt. Under rälsningsdebatten var jag övertygad om att vissa tror att jag är en totalstyrande SL som aldrig låter mina spelare själva avgöra någonting, som ex. Så är det givetvis inte, jag har dock fått för mig att jag är rätt snabb på att kalla saker för rälsning och min definition är mycket snällare än vissa andra som tycker att rälsning är likställt med tortyr. :gremlaugh:

Allting ändrades vrålrutan dök upp (helt plötsligt började man "känna" folk) och där är jag klart mer urflippad än på forumet, men poängen med vrålrutan är väl just det att man ska få flumma av sig lite. Av någon anledning så är 95% av mina favoritforumiter folk som tittar in i vrålrutan till och från, vad nu detta kan bero på...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Adventure is the result of bad planning"

Rollspela? På forum?

Är inte det lite granna som att skjuta sig själv i foten?

Jag menar, jag vill föra en vettig diskussion och träffa folk genom forumet. Rollspelande gör jag hellre någon annanstans. Så jag är helt enkelt mig själv och är naturligtvis även beredd att stå för allt jag skriver.

En plats för var sak och var sak på sin plats.

/Naug

Grendel

Warrior
Intressant fråga...

Jag är nog så här. Vad kan man göra... Naturligtvis är jag lite mer strukturerad i mitt resonemang här mot vad jag är i verkligheten - i realtid, då jag får chansen att sansa/samla mig innan jag trycker på "Fortsätt". Tankspriddheten syns nog inte lika väl här. Jag använder :gremgrin:-smileyn ganska ofta, men det är oftast i samband med att jag faktiskt ler stort när jag skriver posten.

*Jag har tänkt på det här förr, då jag av olika anledningar halkat in på att bli Nätpersoner jag egentligen inte är. Kanske inte så mycket att jag uppfört mig annorlunda än jag normalt gör, men med andra yttre attribut...*

Muggas

Hero
Ok [ANT]

Ok, var osäker på om det var här eller på rollspelforumet inlägget hörde hemma först, men naturligtvis ska det vara här...

Muggas

Hero
Re: Oj...

...riktigt bra inlägg.

Tack! :gremgrin:

Jag utgår ifrån att jag har en personlighet eftersom jag alltid agerar impulsivt och impulsivt handlande lär bilda någon sorts mönster som andra avläser som en personlighet. Jag har nog mer personlighet här än i verkligheten, där jag ibland tvingas agera oimpulsivt.

Här känner ingen till ens personlighet och har inga förutfattade meningar om en, vilket är fallet "in real life" från och med första gången man träffar ngn (första intrycket). Jag tror nog att blyga personer blommar ut mer här än i verkligheten. Uppmärksamhetskrävande personer blir nog frustererade på forum, eftersom de inte är i centrum hela tiden...

Netfeed

Swashbuckler
jag är likadan här som jag är i verkligheten, jag tror det skulle vara svårt för mig att rollspela Netfeed på forumet då jag knappt har spelat rollspel... :gremsmile: men jag är likadan här som IRL

alltså, jag är nog lika löjlig i IRL som jag är på irkken med... *sigh*

Muggas

Hero
Jag har för mig att du någon gång sa att du kunde vara elakare på forumet än i verkligheten... :gremwink: . Jag kan iofs minnas fel...

Muggas

Hero
Jag har upplevt det fenomenet IRL att alla andra vet mycket mer om mig än vad jag vet om alla andra, så därför har jag medvetet gått in och inte avslöjat så mycket om mitt privatliv på forumet.. På sin höjd har jag avslöjat att jag numera bor i Norrköping, har finnar och har en f.d. rollspelande äldre bror och det är inte illa uppnått, med tanke på de dryga 3300 inlägg jag ändå skrivit (just 3300-talet tycker jag är skitballt då det blir roliga sifferkombinationer hela tiden).. Däremot så vet jag en himla massa om er andra.. Hehe.. Det är en rolig upplevelse..

Jag gör (tyvärr) tvärtom ibland, och avslöjar mer om mig själv på nätet (inga specifiks, dock). Ofta tänker jag att det är liten chans att jag träffar forumsanvändare i verkligheten, men om man gör det, och har avslöjat ngn pinsam detalj från ens liv, får man ju skämmas... :gremblush:
Sen kanske just du är en sån person som folk automatiskt berättar saker för. Jag har nämligen ett par sådana kompisar själv, alla snackar med dem om allt i deras liv...

Att jag fått etiketter är väl rätt svårt att undvika och jag försöker ignorera dem så gott det går (just för mallighetens skull)..

Positiv respons blir man lite mallig av, vare sig man förnekar det eller ej. Men, som sagt, ödmjukhet är en dygd sägs det... I Sverige har vi iofs svårt att vara stolta över saker vi åstakommit då vi riskerar att bli kallade uppblåsta (vilket vi kanske också blir. Vi bor ju i ett land där jantelagen härskar).

Så du kallas för Han i verkliga livet? Jag kallades för Muggas av mina rollspelspolare för länge sedan. Knappt någon av mina andra vänner känner till det...

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har tänkt en del på det här, och jag har kommit fram till att jag inte alls är mig själv på forumet. Jag funderade vidare på saken, och kom fram till att jag faktiskt är olika personer på olika delar av forumet, och jag har nu lyckats samanställa följande lista:

På D&D-forumet, där jag började min forumskarriär, är jag Arthur Conley, en halvkänd, nyligen avliden amerikansk soulsångare. På såväl rollspels- som rollspelsmakarforumet är jag Immanuel Kant, och på kulturforumet är jag Albrecht Dürer. På alla andra forum är jag påven.

(fast egentligen tror jag inte att jag är en annan person på forumet än i verkligheten. De skillnader som ni säkert skulle kunna se om ni kände mig utanför forumet beror snarare på mediet – diskussion på ett rollspelsforum är annorlunda än någon annan form av diskussion på något annat ställe, så de som diskuterar verkar också annorlunda)

JPS

Muggas

Hero
Forumpersonlighetens för- och nackdelar

Risken för missförstånd tror jag är mycket större på ett forum, än IRL. Däremot kan man ju skriva inlägg som folk kan tolka på flera sätt (medveten tvetydighet), eller verka mer säker på saker än man är på riktigt. Så, även om man blir missförstådd på forumet, så finns det verktyg att jobba med för att få fram folks åsikter om saker, som man annars inte lyckats med i verkligheten.

Av någon anledning så är 95% av mina favoritforumiter folk som tittar in i vrålrutan till och från, vad nu detta kan bero på..

Jag tar åt mig av det, vare sig du inkluderade mig i det gänget, eller inte. Tack, tack! :gremgrin:

Sodivra

Champion
Klart att jag aldrig är medveten om mitt omedvetna rollspel, hur medveten jag än är.

Heh. :gremwink:

Iallafall, det som jag märker är iallafall att jag utvecklats på forumet, och jag tror att den utvecklingen har påverkat mig i verkligheten också.
Jag känner igen mig själv bättre i min nya inlägg än i mina gamla, (minst sagt) och när jag bytte avatar senast så kändes det ännu mer som mig och min text i inläggen.
Man får inte hela bilden över internet, men jag tycker forumet speglar mig rätt bra. Ibland så omfamnar jag lite självironiskt den profilerade identiteten som mysfarbror, flummo eller skäggo, men det kan jag göra i verkligheten också.

Muggas

Hero
Jag känner igen mig själv bättre i min nya inlägg än i mina gamla, (minst sagt) och när jag bytte avatar senast så kändes det ännu mer som mig och min text i inläggen.

Det kanske är som i verkligheten? När man först träffar nya personer vill man göra ett gott intryck, man framhäver sina bra egenskaper och döljer sina dåliga (detta gäller särskilt om man precis träffat en potentiell pojk-/flickvän t ex). Ju längre man känner personerna, desto mer blir man "sig själv". Samma sak här, först lite mer anonyma inlägg, sedan smittas de av ens personlighet mer och mer (mindre formella uttrycksätt, infogade skämt o s v). Det kanske bara är kommunikationsformen som skiljer sig på forumet från verkligheten? Men möjligheterna att inte vara riktigt som sig själv, och kompromissa med bilden av en är helt klart större på forumet... Om man ska vara riktigt djup, kan man fråga sig om inte ens personlighet här på forumet är en del av ens personlighet som helhet? Vi uppträder ju på väldigt olika sätt även IRL i varierade situationer...