Nekromanti hur mycket av det ni skriver kastar ni?

neowyn

Swordsman
Har tagit det svåra beslutet att börja på helt ny kula när det gäller min kampanj värld. det var trist attta beslutet men igentligen hade jag inget val, det funkade helt enkelt inte.

Men nu över till min fråga, hur mycket kastar ni?
Vilket är det största jobb ni valt att kasera för att det helt enkelt inte håller måttet?

Big Marco

Läskig
Mindre och mindre nu för tiden - mycket tack vare att jag planerar arbetet. Med en god planering slipper jag hitta underligheter, nackdelen är att planering är tråkigt och man känner ofta att man inte kommer framåt.

Fn ligger jag på en slängtakt på ca 20% av skrivet material. Men i vissa projekt har hela revisioner kastats så det är mycket text som bara försvinner. =)

Krille

Super Moderator
Inte ett jota

Det finns väldigt mycket som inte används i det aktuella projektet, men det brukar sällan kastas. Det läggs på en hylla för framtida återanvändning.

Nu senast kastade jag till exempel ut mina trevliga magi- och prylbyggarsystem ur biblioteksvärlden (som fortfarande saknar namn), och har beslutat mig för att använda en Risingsk kombinationsregel för båda dessa moment. Alltså, istället för ett system för magi och ett system för att bygga saker så blir det ett system för att kombinera saker och få nya saker med nya effekter. Huruvida sakerna är maskindelar eller besvärjelsekomponenter spelar ingen roll. Det viktiga är att saker kombineras och man får nya saker med nya effekter.

Det innebär inte att de gamla systemen kommer att kastas. De läggs istället i en särskild fil och sparas för framtida bruk någon annanstans.

---

Passus: jag vill minnas att en författare har sagt något i stil med att om ens bok inte är helt omskriven från början minst två gånger så är den inte värd att ges ut. Jag kommer dock inte ihåg vilken författare eller den exakta ordalydelsen, men innebörden är att det första synopset inte är det minsta heligt. Kräver boken att synopset körs på tvären genom en skördetröska innan det bränns, sprids ut som gödsel och sedan odlas till massaved som man skriver manuset på så må det vara hänt, och om något i den stilen inte skulle hända så är man för lat för att vara författare.

neowyn

Swordsman
Det betyder att du kastat en hel del med andra ord under din tid som rollspels makare.

Hur mycket låg du på de första åren om du ligger på ca 20% nu?

neowyn

Swordsman
Re: Inte ett jota

Då menar vi samma sak.
Jag kommer heller inte att kasta materialet men samtidigt så är det kanske inte så mycket jag kommer ha använding av utom av ren insperations och nostalgi.

Det jag märk är att jag har ändrat mitt sätt att skriva så mycket att det inte längre passar i hopp dessutom är det alldeles för mycket som bara är släta efterapningar och saknar eget liv.
Så jag antar att jag nu har lyckats skriva en hel del "gödsel" det som verkligen är possetivt är allt jag lärt mig under processen och som jag kommer att kunna ta med mig in i mitt nya projekt

DODswe4

Hero
slänger inget, men använder kanske bara 25% av det skrivna, samma sak med bilder, man vet ju aldri när man behver en SLP bild :gremwink:

solvebring

Superhero
Om jag börjar på tio projekt per år (bara exempel), så har jag tur om jag ens fortsätter med ett. Vad det gäller äventyr, kanske får jag 100 verkligen bra ideer på ett år, 2-10 år några jag verkligen gör något av och lägger ned tid på. Tio till kanske spelas, men då bara efter korta antecknar, stödord och en j*vla massa "freestyle".

Så jag vet inte vad jag ska säga riktigt, önskar att det blev mer, men knappast. Om man hade tid, ork, inspiration - idéer osv. till allt så... Men ofta blir det bara en grundkladd man glömmer bort. Jag kastar eller glömmer bort nästan allt... Min svaga sida är tålamod, vilket man absolut måste ha, så det gäller att idéerna är riktigt bra och underhållande för att man verkligen ska genomföra dem ordentligt. Plus att självförtroendet är väl inte det bästa...

MrG

Swashbuckler
Kanske varannan idé för kampanj åker bort, mer än så för scenarion (men har nog lika många konvnetscenarion skrivna och egenratade som körts, en del av den kommer nog delar användas av, har åtminstone två karaktärsuppsättningar som jag slopat äventyrern till, men vill använda gubbarna).

System är det sista jag bygger och det blir oftast gjort efter behov, så där slopas ytterst lite.

Största jobb blev inte kasserat för att det inte höll måttet utan för att datorn åt sönder det :gremtongue:

Zadrith

Hero
Själv är jag inne på min femte (tror jag) totalrevidering av mitt regelsystem och det här är första gången som jag inte börjat om från början inom en månad efter det att jag ansett mig vara färdig.
Å andra sidan har det, i alla fall enligt min mening, blivit ett bättre system varje gång, så jag vet inte om jag skulle kalla det andra för bortkastat även om jag slängt det :gremwink:

Illern

koppariller
Det beror på; om jag tittar på Terra Draconis (spelvärlden) så finns det bara rudimentära element kvar av version ett så den åkte ut helt och hållet och del två som finns på hemsidan nu är inte riktigt ''rätt i jämförelse med vad jag insett att jag ville göra'' men mer eller mindre rätt och den kommer få sig en rejäl revidering efter hand.

När det gäller reglerna har de mer evolverat i jämn ström från otroligt enkla till kvasirolemasterkomplexa till att nu ligga stabilt på en ganska enkel nivå som är anpassad till spelvärlden. Tittar man på tillräckligt små element så har jag kastat bort enorma mängder men de stora strukturerna har mer förändrats än bytts ut. Däremot så finns ju en del idéer kvar även om de inte tillämpas i TD och kanske kommer till användning senare i en eller annan form så de är inte bortraderade från hårddisken.

Tittar jag däremot på Mustelas fabler så har jag i princip inte slängt bort något och den enda förändring jag tänkt mig är en omarbetning av lay outen. Å andra sidan var det ett enormt mycket mindre projekt som tog en hel del avstamp i arbetet med Terra Draconis

Nu när jag har börjat med mitt nya stora projekt lite smått tycker jag det känns lite som någon annan skrev; med planering så blir det mycket mindre bortkastat samtidigt som jag tror att jag nu är bättre på komma underfund med vad jag vill och därmed också drastiskt minskar på mängden försakat material.

Varierar väldigt mycket är väl det korta svaret.