Rickard
Urverk speldesign
Detta är i rollspelsforumet, så jag undrar utifrån en spelledaraspekt hur mycket ni känner att ni behöver göra om publicerade äventyr.
Jag brukar få slita ut alla ledtrådar (läs: vägar framåt i äventyret) och strukturera om personer och platser så att de är mer samlade på en plats. Mycket för att jag kan göra planteringar tidigt så att spelarna inte hela tiden känner att äventyret presenterar 103 personer utan att det är ständigt återkommande personer. Detta gör att spelarna känner att de börjar bli bekanta med världen allt eftersom vi spelar.
Jag ändrar även vissa namn som jag direkt ser blir ordvitsiga/fnissiga.
Jag brukar rita tidslinjer/flödesdiagram så att det är lättare att hålla ihop vilka fraktioner som hör samman med vilka. Här är ett massivt exempel från Svavelvinter.
Jag lägger också in nya saker som jag själv tycker skulle vara roligt att ha med och förändrar saker så att de hör samman bättre med rollpersonernas bakgrund.
Förr skrev jag ned personer med några utmärkande karaktärsdrag men det gör jag inte längre eftersom jag märkt att 60% av dessa personer inte kommer in under spelomgången. Istället har jag en generator på telefonen för karaktärsdrag och så gör jag anteckningar om dessa vid personerna under spelets gång.
Jag förbereder också ett A4-papper med noter inför varje spelmöte, mestadels i formen av ett flödesdiagram som spelgruppen sedan fyller i med mer information. Se bifogat exempel nedan. Ibland förbereder jag beskrivningar av platser och monster, eftersom jag inte använder kartor och bilder. Jag föredrar att förmedla detta verbalt för att få spelarna att tänka, i.e. göra tolkningar i sin fantasi.
Jag brukar få slita ut alla ledtrådar (läs: vägar framåt i äventyret) och strukturera om personer och platser så att de är mer samlade på en plats. Mycket för att jag kan göra planteringar tidigt så att spelarna inte hela tiden känner att äventyret presenterar 103 personer utan att det är ständigt återkommande personer. Detta gör att spelarna känner att de börjar bli bekanta med världen allt eftersom vi spelar.
Jag ändrar även vissa namn som jag direkt ser blir ordvitsiga/fnissiga.
Jag brukar rita tidslinjer/flödesdiagram så att det är lättare att hålla ihop vilka fraktioner som hör samman med vilka. Här är ett massivt exempel från Svavelvinter.
Jag lägger också in nya saker som jag själv tycker skulle vara roligt att ha med och förändrar saker så att de hör samman bättre med rollpersonernas bakgrund.
Förr skrev jag ned personer med några utmärkande karaktärsdrag men det gör jag inte längre eftersom jag märkt att 60% av dessa personer inte kommer in under spelomgången. Istället har jag en generator på telefonen för karaktärsdrag och så gör jag anteckningar om dessa vid personerna under spelets gång.
Jag förbereder också ett A4-papper med noter inför varje spelmöte, mestadels i formen av ett flödesdiagram som spelgruppen sedan fyller i med mer information. Se bifogat exempel nedan. Ibland förbereder jag beskrivningar av platser och monster, eftersom jag inte använder kartor och bilder. Jag föredrar att förmedla detta verbalt för att få spelarna att tänka, i.e. göra tolkningar i sin fantasi.
Attachments
-
71.5 KB Views: 20
Last edited: