Det här är jätteviktigt.
Nu spelar ju folk olika osv (obligatorisk disclaimer), men när det kommer till utredningsäventyr så finns det ju alltid (eller bör ju oftast finnas) fler komponenter än bara sökandet efter och sammanförandet av ledtrådar. Det kanske ofta är den centrala drivkraften i äventyret, det som RPna gör, men det är ju omgivet av annat som är det som skänker händelserna som uppstår i spel dess färg.
Har ett mord skett i en liten by så finns det ju karaktärer som kanske har hemligheter, mörka förflutna att avslöja, folk som är skrämda till tystnad, fyllon som "pratar för mycket", sammansvärjningar och maktspel bland byborna, och väldigt mycket mer att nysta i som kan eskalera konflikter och riva upp den idylliska tillvaron och avslöja den mörka undersida som växt fram under fasaden. Att hitta mördaren leder till mycket mer liksom, och det kanske är fler än bara gärningsmannen som desperat vill hålla rollpersonerna borta från att avslöja sanningen. Jag tycker det är viktigt att utredningsscenarion inte är statiska "ta reda på vad som hänt"-historier, utan att utredandet och ledtrådsletandet i sig också eskalerar händelseutvecklingen och skapar nya situationer som rollpersonerna behöver förhålla sig till.
Har man kommit fram till "svaret" (tagit reda på vem mördaren är) så finns ju hela konsekvensen av det kvar att hantera. Har hen allierade, försöker hen stoppa rollpersonerna från att avslöja sanningen, kommer mördaren försöka fly och hur agerar denne under desperation, vilken typ av ytterligare situationer ger avslöjandet upphov till osv osv osv. Det är ju där mycket av köttet ligger, och det är ju därför jag anser att det är så viktigt att ha en tydlig uppfattning om de olika karaktärerna som förekommer i scenariot har för viljor och agendor. Sandlådan då är inte så mycket den fysiska sandlådan (platsen) utan den sociala sandlådan (relationerna).