Nekromanti Hur mycket behöver man veta om en fantasy setting egentligen?

Mogger

Hipsteranka
luddwig;n278020 said:
Skriver du det där utifrån ett perspektiv som spelare eller spelledare? Tråden handlar ju om hur mycket en spelare behöver veta i förväg, vilket jag tycker skiljer sig väsentligt från vad spelledaren behöver veta.
Nja, det var faktiskt God45 som ondgjorde sig över settingmaterial i allmänhet, där bland annat namn på städer och befolkningsmängd ansågs leda till dåligt rollspelande. Eller något sådant.

luddwig

Lawful evil
Måns;n278021 said:
Nja, det var faktiskt God45 som ondgjorde sig över settingmaterial i allmänhet, där bland annat namn på städer och befolkningsmängd ansågs leda till dåligt rollspelande. Eller något sådant.
Jag ställde min fråga utifrån OP:

God45;n277847 said:
Jag hävdar att man inte behöver veta mer, någonsin, än vad som kan sammanfattas på en sida för att börja vara en spelare i en kampanj i ett fantasy setting. Och en sida är mycket då.
Och utifrån det inlägg erikt svarade på:

God45;n277924 said:
Jag tycker inte att setting är dåligt. Jag är bara emot att spelare måste läsa eller känna till den. Jag är också emot varenda del av den som är tråkig och innehåller namn på städer eller befolkningssiffror eller beskrivningar av mat. Fuck that.
Hur som är jag nyfiken på ur vilket perspektiv erikt svarade.

Leon

Leo carcion
Anledningen att du kan plocka upp och spela vaniljfantasy utan att först läsa setting är att du redan läst in dig på vaniljfantasy för länge sedan - antagligen inklusive några tusen sidor Tolkien.

Anledningen att Trakorien, Tekumel och Glorantha behöver settingböcker är att de inte är vaniljfantasy

erikt

Hero
luddwig;n278020 said:
Skriver du det där utifrån ett perspektiv som spelare eller spelledare? Tråden handlar ju om hur mycket en spelare behöver veta i förväg, vilket jag tycker skiljer sig väsentligt från vad spelledaren behöver veta.
Bägge, men mest som spelledare. Just den bit jag kommenterade gällde setting beskrivningar överhuvudtaget, oavsett vem som läser dem.

Ram

Skev
I vissa spel är det sällan som settingen utanför scenariot är relevant. Där uppstår den relevanta settingen under spel. Mängden relevant setting som kommer från utanför scenariot är mycket låg. Det är helt enkelt inte relevant under det pågående spelet att man har Geografi FV Massor.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag kommer att tänka på beefen mellan le guin och Ishiguro gällande vad som är, och inte är, fantasy.

Från le Guins blogg:

"Mr Ishiguro said to the interviewer, “Will readers follow me into this? Will they understand what I’m trying to do, or will they be prejudiced against the surface elements? Are they going to say this is fantasy?”

Well, yes, they probably will. Why not?

It appears that the author takes the word for an insult.

To me that is so insulting, it reflects such thoughtless prejudice, that I had to write this piece in response."

Hela inlägget här:
http://bookviewcafe.com/blog/2015/03/02/are-they-going-to-say-this-is-fantasy/