Nekromanti Hur mycket kan man inspireras/använda?

Ecleptomania

Veteran
Hej!
Första posten i detta forum och det kommer antagligen att bli väldigt många fler iom vad det hela handlar om. Men tillvidare så har jag en rätt så stor fråga.

Jag och min spelgrupp har tagit oss an det amibtiösa arbetet att försöka oss på att skapa ett eget rollspel. Världen har vi arbetat på i många år och vi har spelat i den under användningen utav EON III's regelsystem vilket har fungerat väldigt bra för oss.

Men för en tid sedan så bestämmde vi oss för att ta vara på alla husregler vi byggt under dessa 8 år vi spelat och sätta oss ner för att skapa ett nytt spelsystem (eftersom vi med tiden kommit längre och längre bort ifrån EON). Nu sitter vi fast i två för oss väldigt stora dilemman, vad får vi använda oss av som redan används i andra spel?

För att förklara så kan jag enkelt föra det samman på detta sätt - EON III (för er som inte känner till det) har ett väldigt specifikt sätt för att slå fram fördelar och nackdelar, ett system som vi uppskattat väldigt mycket med åren eftersom det ger en unik känsla av skapelse då det låter en få slumpartade fördelar. Vi vill ha ett liknande system i vårt spel (och eftersom vi nånstans har storhetsvansinne och vill publicera systemet och världen under egen bok så vill vi självklart inte stöta oss med ex. Neogames eller andra system som vi inspirerats av).

Eftersom vi kommer skriva helt egna fördelar och nackdelar, samt dessutom ha andra typer av listor samt sätt att slå fram dem (EON använder T100 medan vi funderar på olika kombinationer av T8), så borde väl detta inte vara ett problem? (Eller?)

Det övre exemplet är något som vi inom gruppen är rätt säkra på att det inte borde vara ett problem men vi kände ändå att det kunde vara vårt att ta upp när man ändå frågar saker på forumet.

Den andra frågan vi har och betydligt mer trängande är -
EON III stridssystem, eller för att vara mer specifik, deras system för hur man tar skador och vilket typer av skador som finns. För er som inte känner till systemet kommer här en kort förklaring:

När du tar skada i Eon (säg 15 skada) så slår man vidare på en tabel för kritiska skador och kollar resultatet på den tabellen, då får du ex. reda på att din dolk träffade din fiende i lungan, vilket då åsamkar 15 Trauma och 15 Smärta, samt X antal blödningstakt. Medan om träffen istället tagit i köttet (fortfarande i bröstkorgen) så tar din fiende istället 2 Trauma och 2 Smärta samt 2 Blödningstakt, eftersom träffen inte var så kritisk.

Vi fullkomligt ÄLSKAR detta system för skador, eftersom vi avskyr statiskt HP (Ex. D&D, L5R och Coriolis). Men vi är inte heller intresserade av att ha ett system som ex World of Darkness, där du tar Bashing, Leathal och Aggrevated damage, men alla under en och samma skaderutor.

Så trots att vårt system för själva striden skiljer sig kraftigt så har vi just nu när vi spelar inom gruppen fortfarande EON IIIs regler för kritiska träffar, samt olika kolumner för Smärta, Trauma och Blodförlust. Min fråga är då - Hur likt EON's system för skador får vi vara utan att det ska räknas som någon form av Copyright infringment eller dylikt? Eller finns ens sådana regler? Får vi använda den typen av skadesystem (som till vår vetskap är helt unik för Neogames spel) eller måste man har deras tillåtelse, eller är det bara glömma och helt enkelt sätta sig ner och slita fram ett eget system för skador?

Hoppas inte min dyslexi har ställt till för mycket problem med att läsa denna post och jag tackar innerligen för snabba svar eftersom vi just nu sitter och har en stark skapar glöd i våra hjärtan!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Såvitt jag vet existerar inget sätt att patentera regelsystem. Systemens struktur och konstruktion omfattas inte av copyright.

Annars... Tja, väldigt många svenska spel är ju egentligen bara kloner av Äventyrspels BRP-variant.

Så om ni bara låter bli att kopiera text rakt av så finns det vad jag vet inte ett smack någon skulle kunna göra. Skriv om, beskriv med egna ord.

Ecleptomania

Veteran
Är det sant?
Are you wizard? (förlåt)

Så, om vi skriver egna texter (vilket vi ändå skulle göra) så kan vi använda regelverket som styr skador och sånt, utan att behöva känna att vi brutit någon copyright eller trampat någon på tårna (lagligt sätt i alla fall)? =)

Också - BRP ?

Recca

Femme Fatale
Basic role-playing :gremsmile:

Jag tror det handlar om att man rullar en d100 och ska komma under sitt färdighetsvärde. Umm. Ja, typ så. Men får för mig att även om man rullar en d20 så funkar det ju så också. Eh... Bäst jag väntar på att nån mer påläst typ skriver nåt.

krank

Ecleptomania said:
Så, om vi skriver egna texter (vilket vi ändå skulle göra) så kan vi använda regelverket som styr skador och sånt, utan att behöva känna att vi brutit någon copyright eller trampat någon på tårna (lagligt sätt i alla fall)? =)
Ja, om jag förstått tidigare diskussioner rätt, så är det precis så.

Ecleptomania said:
Också - BRP ?
Basic RolePlaying. Ett system från företaget Chaosium och som låg till grund för tidig svensk rollspelsproduktion (drakar och demoner, mutant, kult, mutant chronicles etc). Har du spelat något svenskt rollspel som har grundegenskaper, färdigheter och att man ska rulla under färdighetsvärdet för att lyckas så har du i princip helt säkert spelat ett spel som har sina rötter i BRP.

Det finns inget system som klonats så mycket och så ofta i Sverige, även om vi har en del speciella grejer för oss (originalet kör 100-gradiga skalor och t100, medan jag åtminstone mest sett svenska varianter med 20-gradig skala och t20). Motståndstabellen kommer också därifrån; ser man en motståndstabell i ett spel är det också en stark indikation på att spelet "stulit" (=inspirerats) av BRP.

krank

Ecleptomania said:
*Bugar inför den allvetande Krank*
Jag har aldrig själv behövt oroa mig för just den här grejen då mina projekt alla varit totala hemmabyggen - så jag har aldrig haft anledning att djupdyka i saken.

Men förhoppningsvis kommer fler och bekräftar under det närmaste dygnet.

gizmo

temporary sunshine
krank said:
Såvitt jag vet existerar inget sätt att patentera regelsystem. Systemens struktur och konstruktion omfattas inte av copyright
Men även om, sålänge ni bara använder det för hemmabruk er grupp, borde det egentligen inte vara relevant. Copyright borde bara vara problematiskt när du vill sälja saken, eller konkurrerar med såld av originalet.

Mogger

Hipsteranka
Det är min uppfattning med. Överlag finns det inte så mycket som effektivt kan skyddas. Spontant kommer jag bara på varumärken och uttryck med hög verkshöjd. Kopiera rakt av får man sällan göra, men du får göra omarbetningar. Dessutom kan fakta inte skyddas. Att skriva om Consaber är inte märkligare än en reseguide om Italien, eller ett verk om Mesopotamien. Om ni nu är sugna på att använda/inspireras av Mundana.

Innan ni är klara är nog Eon IV ute och då har ni dessutom en nish att fylla :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Nja, om man kopierar (plagierar) och ger ut, så kan man mycket väl stämmas för upphovsrättsintrång.

Spelregler kan ha verkshöjd i den meningen att regler, liksom andra icke-litterära texter, kan anses skyddsvärda enligt den sista definitionen i lagen: "verk som har kommit till uttryck på något annat sätt". (Dvs. inte rör litteratur, musik, arkitektur et.c.)

Man kan ju på motsvarande sätt stämmas för att plagiera en kokbok. Men något i kokboken måste vara unikt - men just ditt recept på löksoppa, som innehåller anklever fräst i motorolja - räcker för att det ska räknas som unikt. Och så vidare.

Så kommer det till just en sådan mycket specifik sak som att slå fram nackdelar/fördelar med en viss tärningsmekanik, är det potentiellt precis vad som kan räknas som skyddsvärt.

Det gäller dock som sagt utgivning. Vad man kan göra för hemmabruk, är här odefinierat. Det är knappast stämningsbart. (Man kan ju inte stämma den som till äventyrs steker anklever i motorolja, utan att äga din kokbok...)

I det som vi kallar "husregler" i olika sammanhang finns ju en väldig massa olika bitar - ibland snodda, ibland egenpåhittade - som blandas med utgivet material. Det är förmodligen oantastligt, så länge man håller sig till sin egen spelgrupp.

Mogger

Hipsteranka
Ja, eller omarbetning som jag skrev i mitt inlägg. Alltså att se till att det inte är ett plagiat. :gremsmile:

Sedan när det gället Eons bakgrundstabeller så är de knappast unika för spelet. Liknande finns i ex. Mutant Chrinicles och Cyberpunk, så det lär inte vara något problem.

Necross

Swashbuckler
gizmo said:
Men även om, sålänge ni bara använder det för hemmabruk er grupp, borde det egentligen inte vara relevant. Copyright borde bara vara problematiskt när du vill sälja saken, eller konkurrerar med såld av originalet.
Men jag uppfattar det som så att trådskaparen ämnar publicera sitt spel på något sätt? (Hur skulle annars copyright kunna bli på tal öht?)

Men anyway, nej, efter ett antal sådana här diskussioner både här och på andra forum så har jag förstått att spelsystem inte kan skyddas i Sverige och Europa. Så länge man inte plagierar text ordagrannt så är det lugnt, vad jag vet.

I USA däremot (ni vet, civilisationens högborg) är det mer osäkert. Som jag fattar det kan man försöka skydda ett system (som WotC gjort med Magics tap-mekanism), men ingen som snott den har någonsin blivit fälld i domstol för att ha gjort så. Dock är det väl så nu för tiden att WotC lär skicka ett hotbrev till de som försöker använda mekanismen, och alla som får det blir skiträdda och ändrar sin mekanism (typ i alla fall kallar den nåt annat än "tap"), eftersom man inte vill hamna i nån rättegång som kan hålla på i tio år och kosta skjortan. Allt det här lär dock bli ändring på nu när WotC tappar nämnda patent (eller vad det heter) 2014.

nominesine

Veteran
Krank har helt rätt. Spelregler kan inte skyddas med patent. De uppfyller heller inte kraven för verkshöjd, och skyddas därmed inte av lagen om upphovsrätt. Så länge du skriver egna texter och gör egna bilder är det ingen fara. Punkt.

God45

#PrayersForBahakan
Att skriva om Consaber är inte märkligare än en reseguide om Italien, eller ett verk om Mesopotamien. Om ni nu är sugna på att använda/inspireras av Mundana.
Sådana här saker har dock absolut verkshöjd och man kan inte kopiera det utan licens eller liknande. Du kan inte låta ditt spel utspela sig i Forgotten realms utan tillstånd från Wizards of the coast tex trots att de släppt nästan hela sitt regelsystem och många monster fria.

Ögat

Hero
Att använda en t100 för att slå fram något på en tabell används i vart och vartannat spel, så det är att klassa som allmänt tankegods. Fritt fram med andra ord.

Skadesystemet däremot är mer "säreget". Därför tycker jag ni ska göra minst två av följande:
-byta termer (begreppskombinationen T, S, B + Blodförlust känns inmutade av Neogames)
-skriva en egen tabell, med egna uttryck ("Snuddande träff" istället för "Långt sår") och egna uppdelningar (kanske huvud/strupe istället för ansikte/skalle/hals)
-kontakta Neogames och fråga om lov
-vara tydliga med era inspirationskällor, till exempel genom ett appendix i spelet.

Mogger

Hipsteranka
God45 said:
Sådana här saker har dock absolut verkshöjd och man kan inte kopiera det utan licens eller liknande. Du kan inte låta ditt spel utspela sig i Forgotten realms utan tillstånd från Wizards of the coast tex trots att de släppt nästan hela sitt regelsystem och många monster fria.
Jag är inte jurist själv så jag vet inte, men jag tror inte att fakta kan skyddas i Sverige. Inte ens påhittad fakta. Däremot kan ju ex Forgotten Realms anses vara ett varumärke så det går nog inte fläska på med logon m.m.

Verkshöjd handlar inte heller om innehållet utan om uttycket.

Tror jag. Men jag är ganska säker. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Måns said:
God45 said:
Jag är inte jurist själv så jag vet inte, men jag tror inte att fakta kan skyddas i Sverige. Inte ens påhittad fakta. Däremot kan ju ex Forgotten Realms anses vara ett varumärke så det går nog inte fläska på med logon m.m.

Verkshöjd handlar inte heller om innehållet utan om uttycket.

Tror jag. Men jag är ganska säker. :gremsmile:
Inte heller jurist här. Grejen är att namn och grejer inte kan användas vilket gör att det blir knepigt att skriva om det.

Mogger

Hipsteranka
God45 said:
Inte heller jurist här. Grejen är att namn och grejer inte kan användas vilket gör att det blir knepigt att skriva om det.
Det där tror jag är en myt. Om du gör ett nytt verk så kan du använda termer och ord. Det går inte att skydda påhittade namn på orter, länder, monster, personer, besvärjelser eller vad det nu kan vara.

God45

#PrayersForBahakan
Måns said:
God45 said:
Det där tror jag är en myt. Om du gör ett nytt verk så kan du använda termer och ord. Det går inte att skydda påhittade namn på orter, länder, monster, personer, besvärjelser eller vad det nu kan vara.
Jag är ganska säker på att du kan bli stämd för det där. Vissa av D&D monsterna är tex open content men många är det inte.

Mogger

Hipsteranka
God45 said:
Jag är ganska säker på att du kan bli stämd för det där. Vissa av D&D monsterna är tex open content men många är det inte.
Det kan kanske vara värt att påpeka att jag utgår ifrån svensk lag. Vad som gäller i USA har jag betydligt sämre koll på.