Ecleptomania
Veteran
Hej!
Första posten i detta forum och det kommer antagligen att bli väldigt många fler iom vad det hela handlar om. Men tillvidare så har jag en rätt så stor fråga.
Jag och min spelgrupp har tagit oss an det amibtiösa arbetet att försöka oss på att skapa ett eget rollspel. Världen har vi arbetat på i många år och vi har spelat i den under användningen utav EON III's regelsystem vilket har fungerat väldigt bra för oss.
Men för en tid sedan så bestämmde vi oss för att ta vara på alla husregler vi byggt under dessa 8 år vi spelat och sätta oss ner för att skapa ett nytt spelsystem (eftersom vi med tiden kommit längre och längre bort ifrån EON). Nu sitter vi fast i två för oss väldigt stora dilemman, vad får vi använda oss av som redan används i andra spel?
För att förklara så kan jag enkelt föra det samman på detta sätt - EON III (för er som inte känner till det) har ett väldigt specifikt sätt för att slå fram fördelar och nackdelar, ett system som vi uppskattat väldigt mycket med åren eftersom det ger en unik känsla av skapelse då det låter en få slumpartade fördelar. Vi vill ha ett liknande system i vårt spel (och eftersom vi nånstans har storhetsvansinne och vill publicera systemet och världen under egen bok så vill vi självklart inte stöta oss med ex. Neogames eller andra system som vi inspirerats av).
Eftersom vi kommer skriva helt egna fördelar och nackdelar, samt dessutom ha andra typer av listor samt sätt att slå fram dem (EON använder T100 medan vi funderar på olika kombinationer av T8), så borde väl detta inte vara ett problem? (Eller?)
Det övre exemplet är något som vi inom gruppen är rätt säkra på att det inte borde vara ett problem men vi kände ändå att det kunde vara vårt att ta upp när man ändå frågar saker på forumet.
Den andra frågan vi har och betydligt mer trängande är -
EON III stridssystem, eller för att vara mer specifik, deras system för hur man tar skador och vilket typer av skador som finns. För er som inte känner till systemet kommer här en kort förklaring:
När du tar skada i Eon (säg 15 skada) så slår man vidare på en tabel för kritiska skador och kollar resultatet på den tabellen, då får du ex. reda på att din dolk träffade din fiende i lungan, vilket då åsamkar 15 Trauma och 15 Smärta, samt X antal blödningstakt. Medan om träffen istället tagit i köttet (fortfarande i bröstkorgen) så tar din fiende istället 2 Trauma och 2 Smärta samt 2 Blödningstakt, eftersom träffen inte var så kritisk.
Vi fullkomligt ÄLSKAR detta system för skador, eftersom vi avskyr statiskt HP (Ex. D&D, L5R och Coriolis). Men vi är inte heller intresserade av att ha ett system som ex World of Darkness, där du tar Bashing, Leathal och Aggrevated damage, men alla under en och samma skaderutor.
Så trots att vårt system för själva striden skiljer sig kraftigt så har vi just nu när vi spelar inom gruppen fortfarande EON IIIs regler för kritiska träffar, samt olika kolumner för Smärta, Trauma och Blodförlust. Min fråga är då - Hur likt EON's system för skador får vi vara utan att det ska räknas som någon form av Copyright infringment eller dylikt? Eller finns ens sådana regler? Får vi använda den typen av skadesystem (som till vår vetskap är helt unik för Neogames spel) eller måste man har deras tillåtelse, eller är det bara glömma och helt enkelt sätta sig ner och slita fram ett eget system för skador?
Hoppas inte min dyslexi har ställt till för mycket problem med att läsa denna post och jag tackar innerligen för snabba svar eftersom vi just nu sitter och har en stark skapar glöd i våra hjärtan!
Första posten i detta forum och det kommer antagligen att bli väldigt många fler iom vad det hela handlar om. Men tillvidare så har jag en rätt så stor fråga.
Jag och min spelgrupp har tagit oss an det amibtiösa arbetet att försöka oss på att skapa ett eget rollspel. Världen har vi arbetat på i många år och vi har spelat i den under användningen utav EON III's regelsystem vilket har fungerat väldigt bra för oss.
Men för en tid sedan så bestämmde vi oss för att ta vara på alla husregler vi byggt under dessa 8 år vi spelat och sätta oss ner för att skapa ett nytt spelsystem (eftersom vi med tiden kommit längre och längre bort ifrån EON). Nu sitter vi fast i två för oss väldigt stora dilemman, vad får vi använda oss av som redan används i andra spel?
För att förklara så kan jag enkelt föra det samman på detta sätt - EON III (för er som inte känner till det) har ett väldigt specifikt sätt för att slå fram fördelar och nackdelar, ett system som vi uppskattat väldigt mycket med åren eftersom det ger en unik känsla av skapelse då det låter en få slumpartade fördelar. Vi vill ha ett liknande system i vårt spel (och eftersom vi nånstans har storhetsvansinne och vill publicera systemet och världen under egen bok så vill vi självklart inte stöta oss med ex. Neogames eller andra system som vi inspirerats av).
Eftersom vi kommer skriva helt egna fördelar och nackdelar, samt dessutom ha andra typer av listor samt sätt att slå fram dem (EON använder T100 medan vi funderar på olika kombinationer av T8), så borde väl detta inte vara ett problem? (Eller?)
Det övre exemplet är något som vi inom gruppen är rätt säkra på att det inte borde vara ett problem men vi kände ändå att det kunde vara vårt att ta upp när man ändå frågar saker på forumet.
Den andra frågan vi har och betydligt mer trängande är -
EON III stridssystem, eller för att vara mer specifik, deras system för hur man tar skador och vilket typer av skador som finns. För er som inte känner till systemet kommer här en kort förklaring:
När du tar skada i Eon (säg 15 skada) så slår man vidare på en tabel för kritiska skador och kollar resultatet på den tabellen, då får du ex. reda på att din dolk träffade din fiende i lungan, vilket då åsamkar 15 Trauma och 15 Smärta, samt X antal blödningstakt. Medan om träffen istället tagit i köttet (fortfarande i bröstkorgen) så tar din fiende istället 2 Trauma och 2 Smärta samt 2 Blödningstakt, eftersom träffen inte var så kritisk.
Vi fullkomligt ÄLSKAR detta system för skador, eftersom vi avskyr statiskt HP (Ex. D&D, L5R och Coriolis). Men vi är inte heller intresserade av att ha ett system som ex World of Darkness, där du tar Bashing, Leathal och Aggrevated damage, men alla under en och samma skaderutor.
Så trots att vårt system för själva striden skiljer sig kraftigt så har vi just nu när vi spelar inom gruppen fortfarande EON IIIs regler för kritiska träffar, samt olika kolumner för Smärta, Trauma och Blodförlust. Min fråga är då - Hur likt EON's system för skador får vi vara utan att det ska räknas som någon form av Copyright infringment eller dylikt? Eller finns ens sådana regler? Får vi använda den typen av skadesystem (som till vår vetskap är helt unik för Neogames spel) eller måste man har deras tillåtelse, eller är det bara glömma och helt enkelt sätta sig ner och slita fram ett eget system för skador?
Hoppas inte min dyslexi har ställt till för mycket problem med att läsa denna post och jag tackar innerligen för snabba svar eftersom vi just nu sitter och har en stark skapar glöd i våra hjärtan!