Nekromanti Hur mycket orkar jag lyfta?

peta

Warrior
Re: Aha

Men är det inte så att alla konflikter löses på samma sätt? Är det inte då bara enklare att ge förslag på vad som klassas som Svårt, Normalt o.s.v.?
Det är ju det en bänkpresstabell är, liksom en hoppa långt tabell och en springa fort tabell. Eftersom dessa är absoluta enheter är det väldigt enkel att relatera till dem. De är utmärkta verktyg för spelmakaren att säga till de som kommer att använda spelet så här svårt anser jag att normalsvårt, busenkelt och übersvårt ska vara för att funka med mitt system. Särskilt viktiga tror jag de är för spelledare som inte är så vana att spelleda. Efter ett tag när man spelat ett system lär man sig att höfta svårigheter på ett helt annat sätt men om man är ny och den enda hjälp som finns är en tabell som säger

UppgiftSg Exempel
Väldigt Lätt-4 Slå i en spik
Lätt-2 Slå i spiken rakt
Normalt0 Bygga en bra stol.
Svårt2 Göra en skarp kurva med en MC
Mycket Svårt5 Balansera på slak lina
Extremt8 Prestera idrottsresultat i världsklass

Så kommer det ta ett bra tag att hitta en balans på sitt höftande.
Alternativet är att skriva en stor jättetabell som tar upp allt men då måste det väl ändå vara bättre att ha massa små tabeller utspridda i texten, eller :gremlaugh:

peta

Warrior
Tabeller är tufft

Varför förklarar jag här

Här kommer ett förslag på vad man kan lyfta

Bänkpress
Styrka fifty-fifty chans
-5 15 kg
-4 20 kg
-3 25 kg
-2 30 kg
-1 40 kg
0 50 kg
1 65 kg
2 80 kg
3 100 kg
4 125 kg
5 150 kg

Marklyft fifty-fifty chans
-5 40 kg
-4 45 kg
-3 50 kg
-2 60 kg
-1 70 kg
0 80 kg
1 100 kg
2 140 kg
3 190 kg
4 240 kg
5 300 kg

Siffrorna är höftade utifrån några tyngdlyftningsresultat på nätet

Här kommer några andra tabeller som efterfrågas i tråden

Rondellkörning fifty-fifty chans
-4 Småstadsrondell
-2 Storstadsrondell
2 Trefilig rondell med sex utfarter och häftig trafik
4 Samma som ovan men alla som kör i den är Italienare

Krograggning fifty-fifty chans
-5 Två storbystade blondiner i en lokal full med pubertala rollspelare
-4 Ensam storbystad blondin i en lokal full med pubertala rollspelare
-2 Brad Pitt på en blöt möhippa
0 Du är tredje sista mannen på jorden
3 Ensam karl på en krog full av desperata singelmammor
5 Verkliga livet

Targon

Hero
Re: Tabeller är tufft

Tack för tabellen, i huvudsak den för marklyft. Kan vara behjälplig i spelledarsituationer och placerar den därför längst bak i spelledarpärmen, som ett appendix. Jag vill dock slutgiltigt påpeka att en sådan tabell absolut inte passar sig i mina regler. Som många i tråden redan antagit så handlar mitt rollspel inte om tyngdlyftning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hmmm... svåra saker det här =) Jag är rädd att jag själv inte kan bidra med särskilt mycket faktiskt hjälp, däremot skulle jag vilja presentera ett par saker som jag tycker att man bör tänka på i det här sammanhanget. Genom att pressentera lite frågeställningar. Syftet är alltså bara föra fram några saker du åtminstånde bör överväga (Sen om du förkastar dom eller inte är helt upp till dig. Allt beror på vad man är ute efter), så du behöver inte svara på några av frågorna (såvida du inte väldigt gärna vill förståss =)

En sak jag själv har svårt för (i synnerhet i fallet lyfta saker) är följande: en klen person kan lyckas där den starkaste går bet.

Kan en person med -2 i styrka lyfta någon som en person med +4 styrka just bröt ryggen på när han försökte?

Det torde nästan vara omöjligt att göra ett slumpsystem där så inte är fallet (såvitt jag kan tänka mig. Om någon kan "motbevisa" mig så är jag tacksam för jag skulle vara ytters intresserad av ett sådant system =) utan vill man råda bot på det här "problemet" (om man tycker att det är ett problem) måste man kanske istället sätta upp fasta gränser: en person men styrka +2 kan lyfta upp till den här massan).

Motsvarar högsta styrkan (i ditt fall +5) vad världens starkaste människa har (en männsika som troligen ägnar vanisnigt mycket tid med tränning och att hålla sig i form), eller vad en "normal" människa klarar av att komma upp i under en karriär som äventyrare (eller vad nu rollpersonerna är för något)? Många rollspel är något oklara på vad olika nivåer i grundegenskaper innebär.
Är tillexempel en människa med +5 i smidighet en så kallad "ormmänniska"? Motsvarar det vad höjden av vad en kampkonstnär (men likväl en "vanlig ickeextraordinär människa") kan komma upp i efter år av träning?

Det omvända är också en fråga: är en person med styrka -5 en krympling? Eller är det att betrakta som det svagaste en människa kan vara och ändå fungera i sammhället (gå omkring för egen maskin utan kryckor eller rullator, hålla i ett glas vatten)?

Vad är rimligt att en person som är i god fysisk kondition har i exempelvis styrka?

Det är lätt att spelare sätter ut ett skyhögt värde i sin favoritgrundegenskap eftersom det ger maximal bonus i hans favoritfärdigheter, utan att reflektera över vad detta skyhöga värde egentligen innebär.

I övrigt har den här (och den där andra tråden) varit rätt informativ för egen del. På det jag själv har läst har jag beslutat mig för att utgå från att en "vanlig dödlig" kan lyfta mellan 70 och 100 kilo (lyfta, inte bära då =). En vältränad person (men fortfarande en vanlig dödlig) kan ligga uppemot 200 pannor och lite till, och när man närmar sig världens starkaste så börjar man titta på 300-400 kilo.
Och utvecklar det hela till att en svag person kanske kan lyfta uppemot 40-60 kilo och nån riktigt klen kan få upp 20-30 kilo från marken.

Jag vet inte om jag kommer att ha nån glädje av detta i mitt eget rollspelskapande men det är kul att ha som jämförelse =)

Som sagt: ovan nämnda är saker jag tycker att du åtminstånde skall överväga i ditt snickrande. Inte något du behöver bemöta på något sätt, såvida du inte väldigt gärna vill i vilket fall jag gladeligen ska läsa vad du har att säga i frågorna.