Oj, många faktorer spelar in naturligtvis och exakta värden blir nog svårt att få till.
Jag föreslår följande faktorer som en början.
1. Vilka såg händelsen.
Om dådet uppmärksammades av några av de lokala byborna sprids ryktet på ett visst sätt och troligen lokalt, om kungen själv såg det kan det ju spridas över land och rike.
Trovärdigheten hos ryktesspridaren är också viktig. Vissa individer har kanske en tendens att överdriva och kommer inte att bli trodda då de berättar om stordåden. Var det bara fyllon som såg det så blir det nog inte mycket rykte av det hela.
Men om en välkänd individ (välkänd i det segment som du utmärkt dig i alltså...) i samhället som Herr Ivian eller Emrynn berömmer din fäktteknik, då...
2. Hur imponerad blev åskådaren/ryktesspridaren.
Också viss betydelse. Om betraktarna inte tycker att det är så imponerande så kommer de inte att tala om det. Detta i kombination med 1 ovan. Lyckas du imponera kungen med din handling så... Kungligheter brukar generellt vara svårimponerade men ändock.
3. Hur lätt är rollpersonen/gruppen att komma ihåg/beskriva.
Om utförarna av det ryktesgivande dådet utmärker sig på något sätt. Typ alla har röda luvor och vita skägg /images/icons/laugh.gif och detta är något ovanligt, så är det lättare för folk att komma ihåg händelsen och de inblandade. Om endast någon i gruppen utmärker sig är det kanske tillämpligt att denna individ blir bättre ihågkommen än de övriga.
4. Hur krångligt eller svårt är det att förstå förloppet.
Att Emrynn beskriver din attacksekvens i rosiga ordalag med hjälp av facktermer för bondläppar hjälper inte spridningen av ryktet. Detta är ju applicerbart för alla typer av rykten. Det lilla fåtal som fattar vad Emrynn säger är mäkta imponerade, emedan det stora flertalet ur den grå massan inte fattar iota. Då är man berömd inom sin egen sfär snarare än bland populaset. Drakdräpning och andra stordåd tycker ju alla är stort och mäktigt och därför borde ryktet bli mer välspritt.
Nja... det var ju blott fyra punkter, varav den sista känns lite beige, och det finns säkerligen mycket mer jag inte tänkt på. Men nu vill du ha riktiga hårda siffror på allt detta misstänker jag.
Nåja... Jag provar, men korsfäst mig inte för det här ok.
Punkt 1:
Ryktesspridaren är:
Trovärdig: +1 - +3
En notorisk lögnhals/ett fyllo etc: -1 - -3
Själv känd för för liknande händelse: +1 - +4
En maktperson med möjlighet och vilja att sprida ryktet: +1 - +10?
Punkt 2:
Ryktesspridaren blev mäkta imponerad: +1 - +3
(Är inte detta en förutsättning snarare än en bonus?)
Punkt 3:
Personen/gruppen lätta att känna igen: +1 - +3
Punkt 4:
Händelseförloppet är lätt att förstå: +1 - +3
Händelseförloppet är svårt att förstå: -1 - -3
Och kanske viktigast av allt....
Hur berömda vill du att de skall bli och hur snabbt?
Rykte minskar också med tiden eftersom stordåden faller i glömska.