Nekromanti Hur mycket rykte ska man ge...?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Topicen säger nästan allt.

Hur mycket rykte motsvarar det om man sparkar ner ett gäng rövare, slaktar några tiraker på en taverna, räddar en prinsessa, etc.?

Har lite svårigheter med att bedöma mängden rykte att dela ut när spelarna gör udda saker.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mycket rykte ska man ge!

Enligt reglerna är det väl så att man skall ge RPna en poäng per händelse som bevittnas och kan återberättas av folket i trakten.
Jag tycker att ett komplement till detta borde vara att man efter en serie sådana händelser skall sätta sig ner (om man är SL) och börja bedöma hur långt ryktet kan tänkas ha spritt sig. Varje enskilt dåd skall ju sättas som en specialisering på Rykte. Det blir fort ganska många specialiseringar. Jag föreslår därför att man lite då och då buntar ihop en serie hjältedåd som utförts i ett och samma område till en enda specialisering, exempelvis "Hjältar i X".
Sedan gäller det att hålla reda på hur långt bort från detta X spelarna befinner sig när man skall låta en SLP slå mot deras Rykte.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Oj, många faktorer spelar in naturligtvis och exakta värden blir nog svårt att få till.

Jag föreslår följande faktorer som en början.

1. Vilka såg händelsen.
Om dådet uppmärksammades av några av de lokala byborna sprids ryktet på ett visst sätt och troligen lokalt, om kungen själv såg det kan det ju spridas över land och rike.
Trovärdigheten hos ryktesspridaren är också viktig. Vissa individer har kanske en tendens att överdriva och kommer inte att bli trodda då de berättar om stordåden. Var det bara fyllon som såg det så blir det nog inte mycket rykte av det hela.
Men om en välkänd individ (välkänd i det segment som du utmärkt dig i alltså...) i samhället som Herr Ivian eller Emrynn berömmer din fäktteknik, då...

2. Hur imponerad blev åskådaren/ryktesspridaren.
Också viss betydelse. Om betraktarna inte tycker att det är så imponerande så kommer de inte att tala om det. Detta i kombination med 1 ovan. Lyckas du imponera kungen med din handling så... Kungligheter brukar generellt vara svårimponerade men ändock.

3. Hur lätt är rollpersonen/gruppen att komma ihåg/beskriva.
Om utförarna av det ryktesgivande dådet utmärker sig på något sätt. Typ alla har röda luvor och vita skägg /images/icons/laugh.gif och detta är något ovanligt, så är det lättare för folk att komma ihåg händelsen och de inblandade. Om endast någon i gruppen utmärker sig är det kanske tillämpligt att denna individ blir bättre ihågkommen än de övriga.

4. Hur krångligt eller svårt är det att förstå förloppet.
Att Emrynn beskriver din attacksekvens i rosiga ordalag med hjälp av facktermer för bondläppar hjälper inte spridningen av ryktet. Detta är ju applicerbart för alla typer av rykten. Det lilla fåtal som fattar vad Emrynn säger är mäkta imponerade, emedan det stora flertalet ur den grå massan inte fattar iota. Då är man berömd inom sin egen sfär snarare än bland populaset. Drakdräpning och andra stordåd tycker ju alla är stort och mäktigt och därför borde ryktet bli mer välspritt.


Nja... det var ju blott fyra punkter, varav den sista känns lite beige, och det finns säkerligen mycket mer jag inte tänkt på. Men nu vill du ha riktiga hårda siffror på allt detta misstänker jag.

Nåja... Jag provar, men korsfäst mig inte för det här ok.

Punkt 1:
Ryktesspridaren är:
Trovärdig: +1 - +3
En notorisk lögnhals/ett fyllo etc: -1 - -3
Själv känd för för liknande händelse: +1 - +4
En maktperson med möjlighet och vilja att sprida ryktet: +1 - +10?

Punkt 2:
Ryktesspridaren blev mäkta imponerad: +1 - +3
(Är inte detta en förutsättning snarare än en bonus?)

Punkt 3:
Personen/gruppen lätta att känna igen: +1 - +3

Punkt 4:
Händelseförloppet är lätt att förstå: +1 - +3
Händelseförloppet är svårt att förstå: -1 - -3


Och kanske viktigast av allt....
Hur berömda vill du att de skall bli och hur snabbt?

Rykte minskar också med tiden eftersom stordåden faller i glömska.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Ge mycket rykte, och låt ryktet ebba ut med tiden, så måste de kämpa för att vara hjältar, och inte bara leva på gamla dåd.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Mitt förslag är att du använder dig av förbättringslag. Antalet tärningar du slår med i själva förbättringslaget kan sedan definera hur troligt det är attt ryktet sprider sig. Exempelvis at dräpa en drake framför huvustadens portar bör ge många tärningar (exempelvis en Ob10T6).

Sedan finns ju även chansen att ryktet sprider sig mer än ett steg. Detta kan man reflektera genom att ge spelaren fler förbättringslag. Detta talar ju i så fall om hur mycket ryktet förmodligen borde sprida sig. I exemplet ovan så hade åtminstonde fem slag varit motiveat tycke jag.

Så varför använda sig av förbättringsslag istället för göra en lista med fasta värden (typ "döda drake
+5 i rykte)? Jo, därför att det går aldrig med säkerhet att säga hur ett rykte kommer att sprida sig, det finns många olika faktorer som kan påverka sannolikheten för att det sprids och dessa faktorer kan man ta hänsyn till när man avgör hur många tärningar förbättrinslaget skall slås med.

En annan avgörande sak är att ju mer rykte, det vll säga hur känd hjälten är, destå mindre är faktiskt chansen att hans rykte ökar. Exempelvis om Herr Ivian skulle piska några Tiraker så skulle förmodligen inte någon höja ögonbrynen för detta - då det helt enkelt är något man förväntar sig av en hjälte av hans kaliber.
Skulle dock en sipel bonnadräng göra det samma så skulle säkerligen hans rykte förbättras. Dock så finns ju chansen att till och med Herr Ivians rykte skulle öka av ett sådant "smådåd" även om chansen är liten så finns den - kanske är det en duktig skald som får höra om det hela och som sedan besjunger händelsen i hovet (det är ju det som är det fina med Ob-systemet!)
Sedan finns ju chansen att ryktet inte förbättras vilket faktiskt också är möjligt. Kanske är det ingen som har bevittnat det hela eller så är det ingen som tror på vad som hänt eller så kanske det är någon annan som har en "trovärdigare" version av vad som hänt (rollpersonernas ärkefiende kanske?)
 

NoCarrier

Veteran
Joined
10 Jan 2002
Messages
12
Location
Göteborg
Jag kan knappast några riktlinjer för mycket extra poäng varje enskild sak ger. Skriver helt enkelt ner vad spelarna har för sig och slumpar vad personer kommer ihåg. Har funderat på att börja sortera händelser under olika platser och sen kanske börja sammanfatta rykte i den regionen. Det jobbiga blir när rykten börjar överlappa varandra, då kan ju trots allt alla möjliga historier framkomma och rollpersonerna kanske blir hjälte-förklarade utan att ha lämnat värdshuset i princip. Kan ju givetvis gå åt andra hållet också. =)

Men framförallt tycker jag att rykten ska utvecklas och ge en känsla av att det händet saker i världen även när rollpersonerna inte är inblandade. Till exampel är det ju en väldig skillnad att göra nåt litet hjältedåd när livet flutit på i sakta mak under ett par år mot om det hade passerat någon riktigt känd hjälte förbi nyligen och kanske gett mycket dricks på värdshuset. Detta skulle ju kunna överskugga rollpersonernas insats ganska betydligt i det senare scenariot men spä på deras rykte en del i det förra.
 
Top