Nekromanti Hur mycket ska det kosta?

Rickard

Urverk speldesign
Inte jag heller...

Jag tyckte också att det var ett fel med min liknelse när jag skrev den, men äsch... "Det är ju bara en fånig känsla"...
Det jag nog menade är att jag tycker tv- och datorspel är alldeles för dyra och ville jämföra rollspelsäventyr med det..

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska spendera en vecka på att sova så att han slipper upprepa fler fåniga misstag

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Pristålighet

"Andra rollspelsbolag har lägre priser... men så går de flesta också med förlust, eller med en väldigt knapp marginal, och har inte tillnärmelsevis samma kostnadsmassa som WotC har. "

Å andra sidan har de flera bästsäljande titlar, ett starkt varumärke och tillräckligt mycket pengar för att klara en del stötar. Jag vägrar att tro att de flesta andra erbjuder lägre priser bara för att de är idealister som är okunniga om den ekonomiska verkligheten. Jag håller inte heller med om att rollspelares pristålighet är oerhört stor. Åtminstone inte svenska rollspelare. Dessutom misstänker jag att många rollspelare har tillgång till och spelar många olika sorters rollspel. Alltså har de många "modulhål" som de kan stoppa pengarna i.
Nu startade jag inte den här tråden för att debattera om huruvida WotC är en bunt girigbukar eller ej. Så vitt jag vet kan det lika gärna vara någon på Tradition som satt det höga priset.
Jag efterfrågar åter ett svar på frågan vad som är en rimligt kostnad för en modul respektive en uppsättning grundregler.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Öööh, ja, självklart...

"Det finns tre sorters lögn; lögn, förbannad lögn och statistik"

Om man anstränger sig tillräckligt mycket kan man säkert bevisa både att det är otroligt billigt, att det är otroligt dyrt och att det egentligen är en förgylld snusdosa./images/icons/smile.gif

Jag köper rollspelsprodukter både efter ekonomi och efter känsla. Både min plånbok och min känsla undrar varför de kan producera en rikt utsmyckad regelbok på drygt 100 fler sidor för en marginellt större kostnad. I det här fallet betvivlar jag som sagt att den kommer att sälja dåligt då det inte kommer att ges ut någon större mängd moduler till WoT.

Krille

Super Moderator
Re: Öööh, ja, självklart...

"Både min plånbok och min känsla undrar varför de kan producera en rikt utsmyckad regelbok på drygt 100 fler sidor för en marginellt större kostnad."

Din undran beror på att vare sig din känsla eller din plånbok tar hänsyn till vare sig högre upplaga och därmed lägre produktionskostnad per exemplar, eller vad andra plånböcker är beredda att hosta ur sig som mest. Tjocka regelböcker måste subventioneras, annars säljer de inte. Som tur är kan man producera fler tjocka regelböcker och därmed få ner priset per ex.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rimligt för mig

Det var visserligen rimlighetsfrågan som jag försökte svara på i mitt första svar, men jag tar det på ett annat sätt: jag är beredd att betala 500 spänn för en riktigt bra regelbok. Då ska det vara exceltionell kvalitet både i design, språk, illustration och inbindning, och så ska den vara hårdinbunden och "komplett", med andra ord ska jag inte behöva köpa fler böcker (det kan gärna finnas fler, men jag ska inte behöva köpa dem). Likaså kan jag tänka mig betala 500 spänn för en äventyrsbox som är tjock och fet och har en massa roliga saker och handouts till spelarna. Faktum är att jag betalat 900 spänn för en ny regelbok, och det tyckte jag det var värt (CoC limited Edition). /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Det är för dyrt!"

Det här med pristålighet dyker upp varje gång någon ger ut något, även i Sverige. Jag kommer ihåg hur man på Tradition-forumet dömde ut Jorges Bestiarium för att boken var för dyr. "Det kommer att floppa", "Ingen vill betala så mycket för en monsterbok" var några uttalanden som dök upp. Jorges blev en succé. Samma sak med den senaste versionen av Drakar och Demoner. "För tunn", "För dyr" klankades det på Drakar-forumet. Spelet blev en succé. Samma sak med Vildhjarta. Matematiken är enkel: de som faller bort för att priset är högt, ger mindre förlust i total inkomst på en bok än det skulle göra om man sänkte priset, och därmed sålda några fler exemplar och drog in mindre pengar. Priståligheten hos svenska rollspelare är hög, enligt mig i alla fall. Sen kan jag väl säga att jag tror att kanske 90% av alla bolag som ger ut rollspel är okunniga om den ekonomiska verkligheten. De ger ut en grundbok, ett äventyr, går i konkurs och försvinner. Nån ny dyker upp och tror att pris är den främsta konkurrenskraften, och att kvalitet är lätt att producera. De ger ut en bok, kanske några äventyr, och går i konkurs, för att kvaliteten inte är likvärdig till exempel WotC:s produkter, och för att det nya bolaget har satt priset så lågt att de inte tjänar några pengar. Sen finns det självklart en mellanklass, där till exempel Chaosium och Hogshead ligger, men de bygger mycket mer på en existerande, köpstark och framförallt trogen kundkrets som köper det mesta som kommer ut, och på låga produktionskostnader. /M

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Pristålighet

En rimlig kostnad för regler och allt tillbehör är ett där företaget går med vinst, återförsäljaren tjänar pengar och konsumenten fortfarande köper produkten. Jag kan inte ge annat än mina olika gränser för rimlighet.

Jag är en gammal 85-92-uv och vill helst att priserna ska vara som då, dvs 300 för en hårdinbunden bok i färg, 128-156 för en 128-sidig mjukinbunden bok. (Variationen beror på hur mycket priskrig de olika rollspelskedjorna ägnar sig åt samt dollarkursen).

Min smärtgräns nu går vid ca 400 för en hårdinbunden bok på ca 300 sidor och 200 för en 200 sidig mjukinbunden bok. Så jag köper inte så mycket nu för tiden, mest gamla AD&D-prylar.

Däremot tycker jag inte att företagen ska prismixtra och ta mer för grundreglerna så de kan ta mindre för annat. Låt varje del betala för sig själv. Eftersom jag mest köper grundregler så vill jag helst inte subventionera andras äventyrsinköp.

Archer

Swashbuckler
Re: WotC och kvalitet

WotC har haft vett att inse det faktum att en rollspelsbok som är av bra kvalité drar till sig rollspelare nästan lika bra som innehållet i den.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Rimligt för mig

"Likaså kan jag tänka mig betala 500 spänn för en äventyrsbox som är tjock och fet och har en massa roliga saker och handouts till spelarna. "

Fram för mer tryckta handouts i äventyrsmodulerna säger jag. Det är någonting särskilt med att kunna dela ut en hel tidning till rollspelarna(tänker då på Western).

"Faktum är att jag betalat 900 spänn för en ny regelbok, och det tyckte jag det var värt (CoC limited Edition). "

Hade man redan allt annat till spelet och visste att man gillade det så hade jag nog kunnat tänka mig att lägga ut en del stålar till. Men absolut inte som nybörjare på spelet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: "Det är för dyrt!"

"Sen kan jag väl säga att jag tror att kanske 90% av alla bolag som ger ut rollspel är okunniga om den ekonomiska verkligheten. De ger ut en grundbok, ett äventyr, går i konkurs och försvinner. Nån ny dyker upp och tror att pris är den främsta konkurrenskraften, och att kvalitet är lätt att producera. De ger ut en bok, kanske några äventyr, och går i konkurs, för att kvaliteten inte är likvärdig till exempel WotC:s produkter, och för att det nya bolaget har satt priset så lågt att de inte tjänar några pengar. "

Din erfarenhet av branschen är betydligt större än min så jag får väl ta dig på ditt ord./images/icons/smile.gif
Allvarligt talat så tror jag att Gillbringarna och Krille är inne på helt rätt spår. De ser rollspelsskapandet som en hobby och har andra arbeten vid sidan om. De är inte beroende av inkomsterna ifrån sitt rollspelsskapandet. Visst, går det dåligt så kanske de lägger ner sin verksamhet men det är inget som de räknar med att kunna leva på. Hade jag börjat satsa mer seriöst på något eget rollspel så hade jag gjort som dem. Jag kan tänka mig att särskilt nu i dessa D20 tider har en massa knoddar inbillat sig att de ska kunna tjäna en slant på DoD goda namn och rykte.

"Priståligheten hos svenska rollspelare är hög, enligt mig i alla fall. "

Kalla mig gnällig om du vill men jag undrar verkligen om den stora gruppen yngre rollspelare har så mycket rollspelsbudget att leka med. Deras pengar måste räcka till så mycket annat också. Dessutom är det få som brinner så mycket för rollspelandet som en annan gjorde som liten. Det var egentligen förrän jag var i de övre tonåren som jag själv började inhandla rollspelstillbehör. Då hade jag en annan budget. Det kan tilläggas att jag som person är ganska sparsam (och gnällig kanske du tycker/images/icons/laugh.gif).

DanielSchenström

Swashbuckler

"Allvarligt talat så tror jag att Gillbringarna och Krille är inne på helt rätt spår. De ser rollspelsskapandet som en hobby och har andra arbeten vid sidan om. "

Jag tror det ett helt åt helsike fel spår. Det må vara verkligheten som den är nu men varför ska rollspel vara undantaget. Rollspel måste kunna fungera som alla andra nöjen också med en industri som kan försörja de som arbetar. Att det sen även får finnas fans som jobbar gratis/deltid är en självklarhet. Hur många som kan försörja sig beror på köpstyrka och sånt. Jag antar att det är lika dant nu som för ett par år sedan att det finns fler austronauter än folk som jobbar heltid i rollspelsindustrin (i USA):

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Jag tror det ett helt åt helsike fel spår. Det må vara verkligheten som den är nu men varför ska rollspel vara undantaget. Rollspel måste kunna fungera som alla andra nöjen också med en industri som kan försörja de som arbetar. Att det sen även får finnas fans som jobbar gratis/deltid är en självklarhet. Hur många som kan försörja sig beror på köpstyrka och sånt. "

Tja, det går inte att ändra verkligheten bara för att man tycker synd om några stackars spelmakare. Sedan är ju frågan om ökad köpkraft verkligen skulle gynna de små oberoende tillverkarna. Tror du inte att det mesta hade gått till de stora killarna ändå? Dessutom vill jag gärna veta hur man skulle gå till väga för att öka kökraften hos rollspelarna. Bara för att man ökar deras generella köpkraft är det inte säkert att de köper mer rollspelsgrejor.

DanielSchenström

Swashbuckler

Jag tycker inte synd om några spelmakare. Jag tycker inte heller synd om konsumenter som tycker att de företag som tar betalt för sig tar för mycket betalt. Om folk köper det så ta betalt. Om de inte köper det gå i konkurs.

Och vad har gynnandet av de små med nåt att göra? Det är upp till dem att göra vad de vill i sin nisch och försöka få betalt om de kan och inte om de inte kan. Jag nekar ingen som är entusiastisk för att försöka få ut sin produkt. Men de blir varse förr eller senare om hur mycket de kan ta betalt, om något, deras marknadsandel och så. Men som i andra industrier också så kommer majoriteten gå till de stora grabbarna.

Hur man ökar köpkraften hos rollspelare? På samma sätt som alla andra grupper, man ger dem mer pengar utan att minska på pengarnas värde. Och nä, mer pengar till dem garanterar inte att de lägger det på rollspel.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Vad arg du låter. Har jag sagt(eller snarare skrivit) något som gjort dig upprörd eller?

Det är du själv som säger att du tycker att Gillbringarnas och Krilles sätt att hantera det hela är fel. Men samtidigt erbjuder du inga fungerande alternativ. Jag vet inte vad du är ute efter.

"Hur man ökar köpkraften hos rollspelare? På samma sätt som alla andra grupper, man ger dem mer pengar utan att minska på pengarnas värde. Och nä, mer pengar till dem garanterar inte att de lägger det på rollspel. "

Den sänkte bokmomsen var definitivt ett steg i rätt riktning. Vill man ha återgärder som har större chans att öka försäljningen så är man tvungen att på något sätt rikta in dem mer mot själva rollspelsköpandet.

Baldyr

Hero
kvalitetsbegrepp

Ursäkta min otydlighet. Du skrev:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

jag är beredd att betala 500 spänn för en riktigt bra regelbok. Då ska det vara exceltionell kvalitet både i design, språk, illustration och inbindning, och så ska den vara hårdinbunden och "komplett"

<hr></blockquote>

Jag häpnades bara över att du inte sade någonting om bokens faktiska innehåll. Givetvis inser jag att du inte tycker att det är (helt) irrelevant, men jag undrade alltså hur tungt innehållet väger i din kvalitetsbedömning av ett rollspel.

Personligen tycker jag nog att allt vad utförande, papperskvalitet och formgivning är helt sekundärt. Däremot är det säkert livsviktigt om man ska sälja en produkt och vill att den ska inge förtroende hos konsumenterna. Men som konsument väger innehållet ändå alltid tyngst. Jag skulle exempels hellre köpa tre billiga independent-rollspel för priset av ett överproducerat rollspel med hårdpärm, förutsatt att jag tyckte att innehållet i de tre rollspelen skulle vara jämförliga med det "riktiga rollspelet". Det fina utförande gör alltså inte den dyra boken mer prisvärd. Men jag kanske har ett annat kvalitetsbegrepp? (Eller är har jag kanske "låg pristålighet", eller vad det var?)

/Baldyr

DanielSchenström

Swashbuckler

Hur kan jag låta på forumet?

Jag har inte låtit arg sen 1997, så det är nåt du läser in i det jag skriver.

Och jag skriver ju att jag tycker det finns rum för dem som vill syssla med det på en hobbybasis också, men att jag tycker att precis som all annan industri så finns det de som försörjer sig på det och de som inte gör det. Det är inte fel på nån av dem. Och jag behöver inte ge några fungerande alternativ då jag inte är spelminister eller nåt liknande. Däremot kan jag peka på WotC och visa på ett företag som faktiskt har heltidsanställda. Och det finns andra företag också. Däremot kan det mycket möjligt vara så att exempelvis den svenska marknaden inte är stor eller köpstark nog att försörja svenska spelmakare. (Jag har för mig jag läst nån intervju där den intervjuade nämnde att en person i sverige kunde försörja sig på sitt spelmakande, och det är väl situationen idag också, jag tänker på Neogames ägare.)

"Vill man ha återgärder som har större chans att öka försäljningen så är man tvungen att på något sätt rikta in dem mer mot själva rollspelsköpandet."

Ja, men jag har inget behov av det. Vad spelföretagen gör för att öka sin försäljning vet jag inte, jag är inte insatt. Och den svenska marknaden är jag mycket mindre insatt i än den amerikanska, jag spelar inga svenska spel och har därför inget intresse av att hålla mig ajour. Ökad försäljning är kanske inte ens ett reellt mål, men ökad vinst kan var det. Det finns ju olika brytpunkter för vad folk köper för vilka priser och när det är värt att hålla ett lägre pris för att sälja en större volym, men det är ingen exakt vetenskap och jag är som sagt inte insatt.

WotC har ju gått ut och sagt att de vill höja priserna på produkter (säkert med nån referens till hur mycket inflationen ökat och priset på nåt annat nöje) och de tar en proaktiv del i hur de vill tackla marknaden (till skillnad från dem som accepterar att det är på sätt x och försöker arbeta inom det och inte förändra det). Tycker jag att det är bra att priserna går upp? Nej, jag vill ju att mina pengar ska räcka till så mycket som möjligt, men jag inser att andra också vill tjäna hyfsat på sitt arbete och får göra vad de vill för att försöka uppnå detta. Det är upp till mig och andra konsumenter att visa vad vi tycker genom våra inköp.

Eksem

Champion
Re: kvalitetsbegrepp

Jag tror att det kan vara så att folk som jobbar med, eller intresserar sig för bra form har lägre tolerans vad det gäller dålig eller tråkigform än andra. Dels för att man då också kan definiera vad som är dåligt.

Det gäller förstås alla yrkesgrupper. Någon som bygger eller intresserar sig för bra ljud skulle bli helt vansinnig på min skivspelare (en vinylspelare som spelar skivor liiiite för snabbt och har högtalare i plast) medan jag egentligen bara bryr mig om musiken på skivan, inte ljudet (men väl skivomslaget!).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt

Min skala av vad som är viktigt när jag köper rollspel är 1. Systemet (är det CoC, D&D, Star Wars eller WFRP till exempel) 2. Innehållets art (är det ett äventyr, en regelbok eller en kamanjbok? Behöver jag materialet?) 3. Utseendet av produkten (layout, illustrationer, och sånt, eftersom jag inte kan läsa den förrens jag kommer hem) 4. Vem har skrivit den? (kända namn borgar ofta för god kvalitet) 5. Vilket bolag ger ut den (etablerade bolag borgar ofta för bättre kvalitet och support) 5. Kv alitet på skrivandet (det är oftast okej i en tryckt produkt (förutom i d20-svängen) och om det inte är det, så upptäcker jag inte det förrens jag läst boken i alla fall). Men till syvende och sist är det ändå en enda sak som bestämmer: triggar jag på boken, vill jag ha den? Då köper jag den. Men så är jag också pristålig och har råd att chansa och köpa både de tre independentrollspelen OCH det överproducerade hårdinbudna spelet, om det är så att jag vill ha alltihop. Och i min värld är en proffessionellt utförd bok mer tilltalade än ett amatörrollspel som ser taffligt ut. Såna har jag redan för många av, och för mig är hantverket att sätta ihop ett rollspel som är tilltalande för en stor mängd spelare mer intressant än de möjliga guldkorn jag kan hitta i de flesta amatörrollspel. Jag anser ju också att till exempel WotC gör bra spel, som dessutom ser bra ut, så där får jag utdelning på båda sakerna. /M