Det här inlägget och särskilt då:
"Folk kollar upp saker på nätet. Det betyder inte att de få butikerna som finns ska slarva - de ska kunna presentera produkterna och sälja dem, men webben blir mycket viktigare än förut. Man måste synas på webben och man måste kunna ge information snabbt till potentiella spelare - kan inte hemsidan förklara vad rollspelet är, samt ge smakprov, efter 5 minuters surfande har man misslyckats."
fick mig att börja fundera. Hur många svenska spelföretag lever egentligen upp till detta krav? Hur mycket support i form av forum, konventsscenarion, gratisäventyr och tidningsartiklar är egentligen rimligt för ett kommersiellt spelföretag med ambitioner? Hur mycket förståelse och tolerans har spelarna för spelmakare som prioriterar arbete på spelmaterial till tryck framför kontinuerlig kundkontakt? Mitt intryck är att små gratis smakbitar ligger ganska långt ner på listan hos många av spelmakarna, just eftersom det handlar om support och inte något som man direkt kan omsätta i pengar. Av samma skäl som att man inte ska ge ut äventyr så ska man inte hålla på och fippla med en massa gratismaterial, men samtidigt så är det ju just sådana saker som säljer grundböckerna och bibehåller eller rentav väcker ett intresse för produkten. Ett svårt dilemma för en hårt trängd spelutgivare med en liten plånbok och begränsat med tid kan jag tänka mig.
"Folk kollar upp saker på nätet. Det betyder inte att de få butikerna som finns ska slarva - de ska kunna presentera produkterna och sälja dem, men webben blir mycket viktigare än förut. Man måste synas på webben och man måste kunna ge information snabbt till potentiella spelare - kan inte hemsidan förklara vad rollspelet är, samt ge smakprov, efter 5 minuters surfande har man misslyckats."
fick mig att börja fundera. Hur många svenska spelföretag lever egentligen upp till detta krav? Hur mycket support i form av forum, konventsscenarion, gratisäventyr och tidningsartiklar är egentligen rimligt för ett kommersiellt spelföretag med ambitioner? Hur mycket förståelse och tolerans har spelarna för spelmakare som prioriterar arbete på spelmaterial till tryck framför kontinuerlig kundkontakt? Mitt intryck är att små gratis smakbitar ligger ganska långt ner på listan hos många av spelmakarna, just eftersom det handlar om support och inte något som man direkt kan omsätta i pengar. Av samma skäl som att man inte ska ge ut äventyr så ska man inte hålla på och fippla med en massa gratismaterial, men samtidigt så är det ju just sådana saker som säljer grundböckerna och bibehåller eller rentav väcker ett intresse för produkten. Ett svårt dilemma för en hårt trängd spelutgivare med en liten plånbok och begränsat med tid kan jag tänka mig.