Nekromanti Hur mycket ska ett rollspel supportas?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här inlägget och särskilt då:

"Folk kollar upp saker på nätet. Det betyder inte att de få butikerna som finns ska slarva - de ska kunna presentera produkterna och sälja dem, men webben blir mycket viktigare än förut. Man måste synas på webben och man måste kunna ge information snabbt till potentiella spelare - kan inte hemsidan förklara vad rollspelet är, samt ge smakprov, efter 5 minuters surfande har man misslyckats."

fick mig att börja fundera. Hur många svenska spelföretag lever egentligen upp till detta krav? Hur mycket support i form av forum, konventsscenarion, gratisäventyr och tidningsartiklar är egentligen rimligt för ett kommersiellt spelföretag med ambitioner? Hur mycket förståelse och tolerans har spelarna för spelmakare som prioriterar arbete på spelmaterial till tryck framför kontinuerlig kundkontakt? Mitt intryck är att små gratis smakbitar ligger ganska långt ner på listan hos många av spelmakarna, just eftersom det handlar om support och inte något som man direkt kan omsätta i pengar. Av samma skäl som att man inte ska ge ut äventyr så ska man inte hålla på och fippla med en massa gratismaterial, men samtidigt så är det ju just sådana saker som säljer grundböckerna och bibehåller eller rentav väcker ett intresse för produkten. Ett svårt dilemma för en hårt trängd spelutgivare med en liten plånbok och begränsat med tid kan jag tänka mig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag är naiv...

...för jag tror på att den är mycket viktig. Jag tror på goodwill-effekten och jag tror på att spelet blir mer levande om man lyckas etablera en stark nätbasis. Skulle jag sitta i en sådan sits att jag hade givit ut ett rollspel skulle jag sätta nätvaron rätt högt.

Varför? För att jag skulle få massa med pengar? Nej. För mig skulle det handla om att förmedla sin vision och att kunna skapa en god kontakt till spelarna. Det drivande för mig skulle inte vara att tjäna pengar (som Krille bankat in i mitt i huvudet så är rollspel inte en bra vinstinbringande källa).

Försöker man tjäna pengar på det förstår jag att man inte prioriterar det. Men jag vet att jag som konsument och aktiv användare av ett rollspel gärna skulle gratismaterial Mitt intryck var att de olika rollspelsföretagen förr inte var särskilt bra på det, men i dag har jag egentligen för dålig koll på det.

I slutänden tycker jag det sänder lite signaler vad man vill med rollspelet helt enkelt. Eller hur stor du tycker du är - är du stor får du ju konsumenterna ändå :gremtongue:

Jake Steele

Warrior
" ... kan inte hemsidan förklara vad rollspelet är, samt ge smakprov, efter 5 minuters surfande har man misslyckats."

... Hur många svenska spelföretag lever egentligen upp till detta krav? Hur mycket support i form av forum, konventsscenarion, gratisäventyr och tidningsartiklar är egentligen rimligt för ett kommersiellt spelföretag med ambitioner?
"

Du tar upp två olika saker,nämligen introduktion/presentation för potentiella spelare och gratissupport för produktens användare.

Jag tycker att hemsidan visa vilket slags spel man köper genom att sätta den potentiella spelaren i rätt stämning (främst genom hemsidans layout), man bör även ge ett smakprov på boken, introduktions kaptilet som pdf är väl vanligt utomlands iaf. En sida som förklarar vad spelet går ut på är väl det minsta man kan begära (jag kan inte hitta det på varken Neogames eller Riotminds på under 5min, Neo har inget, Riots länkar funkar inte). Övrig support som man ska ha är gratis rollformulär och ett introduktionsäventyr om sådant inte följde med i produkten.

Pågående support. Jag anser att utvecklaren ska ha en dialog med sina kunder om regler, världen och övriga ideer, förslagsvis genom ett forum. Det är det enda man kan kräva, allt annat är - 'godis, grattis!'. Man kan aldrig hålla sina nuvarande spelare mätta med nytt gratismaterial, de som hörs är de som lever på forumen och genast slänger sig över varje ny mumsbit. Försöker du mätta dom kommer du bara trötta ut dig själv.

Gratisäventyr och tidningsartiklar kan och bör göras av fansen, påhejat och stött av företaget. Konventscenarion bör inte göras för att läggas upp på webben utan för att locka nya spelare att testa spelet på konventet. (hmm, märkte just att jag inte kan få tag första delen av Nio Systrar gratis på Foxtail.nu, andra delen var ju det bästa på GothCon i år, jag må nog köpa äventyret om det trycks. Damn you Krille! Varför kan jag inte få det gratis! )

A.

ripperdoc

Myrmidon
Nu tror ju inte jag att bättre hemsidor är avgörande för existerande kunder - vi som spelar rollspel nu är vana vid halvdassiga hemsidor och vänder oss till forum för mer kött på benen. Men eftersom diskussionen var inne på vad som är bra för att rekrytera fler så tror jag man får tänka till ordentligt.

Ta en titt på följande hemsidor:
World of Warcraft
Eve Online
Silent Hill 4: The Room
GTA San Andreas

Det här är förstås sidor gjorda av stora mediebolag med mycket mer pengar på fickan än ett normalt rollspelsföretag - å andra sidan kostar en hemsida inte särskilt mycket att göra i jämförelse med annat PR-material. Illustratörer och kreativa personer har man ju redan i rollspelsföretag.

Vad jag vill belysa är att ovanstående sajter alla mer eller mindre tar utgångspunkt i sina respektive spelvärldar (de är "in-game", klassiskt grepp för att inspirera) och de är väldigt visuella. Att de är visuella är inte så konstigt då det är dataspel, men även rollspel bör ta vara på de illustratörer de har och visa upp på webben. (som ex Riotminds brukar vara ganska bra på).

Dessutom, WoW och Eve-sajten har enkel tillgång till en aktiv community och har en uppsjö av in- och off-game information att tillgå. Allt typiskt PR-material för webben finns där - musik, trailers, screenshots, wallpapers. Eve Online har en encyklopedi som förklarar allt som finns i spelvärlden, de har en stor sektion med noveller och texter in-game och de producerar kontinuerligt in-game nyheter.

Praktiskt taget alla rollspelshemsidor jag känner till har en helt annan approach. De säger "hej, vi är företag XX, vi gör AA och BB, köp dem här". De missar ofta helt möjligheten att inspirera och direkt visa upp världarna de försöker sälja in.

Om man nu är en dataspelande 14-åring som ska vinnas över till rollspelen, är det inte då viktigt med mycket grafik, coola "features" i spelet, screenshots (d.v.s. utdrag från böckerna) i fråga samt möjlighet att direkt köpa det (med mammas kreditkort), om inte annat en nära butik att köpa det i. Och för att hålla intresset uppe hos kunderna, är det inte då bra med en community som blir självdrivande där folk hänger för att de inte har något bättre för sig samt en någorlunda stadig ström av in- och off-gameinformation?

Så, vill man locka till sig fler nybörjare måste hemsidorna förändras dramatiskt. Rollspel är en produkt som lever på en viss stämning eller inspiration och den måste lockas fram hos potentiella köpare. I butikerna talar böckerna ganska bra för sig själva med sina färgomslag och bilder, men på webben måste man lägga till något extra. Om sedan fortlöpande support är värt tidsinvesteringen kan diskuteras, men jag tror att många spelskapare kan vinna mycket på att få igång en community som man sedan bara behöver ge små injektioner då och då - communities brukar klara av att själva generera information om de vårdas rätt.

/RipperDoc

Jake Steele

Warrior
Dina länkar påminde mig om Contested Grounds Studio ett litet företag som publicerade rollspelet A/state, de har lyckets ganska bra att med små medel göra introduktionssidan intressant, ta sedan en titt på art gallery och längst ner på downloads. De har en väldigt bra datagjorda bilder, säkert dyra, men de ger en väldig inlevelsekänsla och får mig att vilja köpa boken. (Nu gjorde en vän till mig det efter att vi sett den i affären, innan vi sett hemsidan, men ändå...)

Om man har bra illustrationer, lägg dom på nätet (om du får artistens tillstånd), gör dem till backgrundsbilder för Windows. En bild säger ju mer än tusen ord inte sant?

Sedan så kan man ju diskutera vilken sorts potentiell spelare som först kollar hemsidan och varifrån man rekrytarar nya spelare. Riot och Neo utökar ju främst sin spelarbas genom att få in nytt folk, ungdomar, i hobbyn. En bra 'in-game' hemsida är nog viktigare när det gäller att locka iväg spelare från andra rollspel.

(ber om ursäkt för att jag pimpar A/state)

EDIT: Communities är väldigt viktiga i rollspelssammanhang eftersom varje medlem även blir en talesman för spelet bland sina vänner. Ripperdoc du pratar om att ge communityn 'injektioner', av vilket slag?

Något mer man kan se på A/state's hemsidas download sektion är hur varje produkt, vare sig gratis äventyr, förhandstitt eller namnförslag har en egen logga, vilket får det hela att se mycket viktigare och större än det är. Vilken betydelse har intrycket av att det finns gott om support från företaget på en ny spelare?

A.

ripperdoc

Myrmidon
En bra 'in-game' hemsida är nog viktigare när det gäller att locka iväg spelare från andra rollspel.
Men du glömmer att nytt folk, "ungdomar", redan har annat för sig, med största sannolikt datorspel/konsolspel eller böcker/filmer. För att stjäla uppmärksamheten från dessa alternativ ska just rollspelssajten kunna konkurrera med motsvarande dataspelshemsidor. Om WoW verkar mycket coolare från hemsidan kommer de lägga slantarna där istället för på rollspel. Så jag tror just att in-game-sajter är viktiga för nybörjarna - erfarna rollspelare vill nog ha mer handgriplig information, det vill säga utdrag från böckerna, för att vilja köpa det.

/RipperDoc

EchonCique

Hero
Fotnot: Hemsidan skall fungera i alla OS

Just A/States hemsida fungerar inte för mig på linux.

Varför?

Den bygger på flash. Flash fungerar inte i mitt 64-bitars Firefox. För att köra flash måste jag importera IE (vilket är en hyfsad omständig procedur och något gemene Linuxanvändare definitivt aldrig gör, alternativt installera senaste Opera. Vilket inte heller det är en normalitet bland linuxanvändare.

Så för mig är sidan totalt värdelös.

I övrigt håller jag med RipperDoc och har försökt skapa en sådan sida själv åt mitt spel. Skall fylla den med innehåll nu innan den är 'officiell'. Tills vidare går det komma åt den, men förvänta er inget innehåll.

ripperdoc

Myrmidon
Flash [OT]

Flash är ju annars väldigt vanlig på just dataspelssidor, tack vare de kreativa friheterna man får. Flash har också en väldigt hög penetrationsgrad, se här. De som exkluderas är sådana som du, men å andra sidan brukar dataspelare ha en Windows PC att surfa med :gremsmile:

Så jag tror nog att Flashs kreativa fördelar överväger att <5% inte kan se det. Sen skadar det ju inte att man har en alternativ sida, eller så långt det går försöker designa utan Flash.

/RipperDoc - vem ifrågasätter PDF som digitalt distributionsformat för rollspel?

edit: glömde ett ord

Jake Steele

Warrior
Re: Fotnot: Hemsidan skall fungera i alla OS

Jag sitter på en Linux maskin nu och kör Firefox (dock ej 64 bitars), hade inga problem.
Men det är klart att man ska kunna se dem i alla OS och att man bör ha en alternativ site för de utan flash.

A.

EchonCique

Hero
Weebdesignande

Äntligen har man inom webbsfären kommit ifrån att designa för Netscape/Explorer 4. Men det innebär inte att man helt kommit ifrån problemet med folk som inte kan göra hemsidor.

Kan man göra hemsidor, gör man att den degraderar sig själv vackert beroende på besökarens hemsida. Har man det allra senaste, så skall allt fluff visas så som AD'n har tänkt sig. Har man inte stöd för någon eller några av de plugins som krävs skall sidan visas på ett enklare sätt - men fortsatt visa allt innehåll.

Det är tämligen enkelt att göra utan att bryta de standarder som finns.

Detta kräver dock att man vet vad man gör eller specar det som krav till den firma man anlitar för att bygga nätverksamheten. I många fall görs inte detta och det faller platt på marken. Oavsett om det är 1 användare, 5% eller kanske 50% så är det fortfarande amatörmässigt att inte ta hänsyn.

Så allt prat med web2.0 innebär också att man faktiskt skall programmera hemsidorna så att de funkar i alla webbläsare. Semantisk kod som skall fungera tillfredställande i alla operativsystem och webbläsare.

Tar man inte denna hänsyn har man tappat mig som potentiell kund. Vilket innebär att de tappar fler kunder, framförallt om penetrationen att komma fram till det man söker på sidan är svårt. Då har man en kontraproduktiv hemsida och då är det bättre att inte ha någon alls.

Så nej. Gör om. Gör rätt. :gremsmile:

Eksem

Champion
Jag tycker Dungeons & Dragons har helt sjukt grym support.

Många olika artikelserier (det kommer flera artiklar i veckan, exklusivt för hemsidan) om allt från designfilosofi till äventyrsuppslag. Extra online-tillägg till produkterna (Use this book tonight); preview-texter, bilder och kartor från produkter man vill kolla in; ett rejält forum; konstant uppdaterat Ask Wizards (en FAQ); generatorer, prova-på-rollspel i Flash, nedladdningsbara äventyr... och mer.

Men som sagt, de har ju riktiga pengar också.

Johan K

Gammal & dryg
Hur mycket support i form av forum, konventsscenarion, gratisäventyr och tidningsartiklar är egentligen rimligt för ett kommersiellt spelföretag med ambitioner?
Skulle man inte kunna tänka sig att de som spelar rollspel X ifrån företag Z spelar in en hel del här. Att det är de trogna såpealrna som kan hjjälpa till här med att lägga upp sina scenarion, idéer, artiklar & allt anant som man kan tänka sig lyfta spelet ännu mera ? Det finsn ju en del matreil både här, på RM´s sida & Järnringens sida som är gratis-stuff ifrån alla som gjort saker till rolspelet.
Det kanske inte är en självkarthet att det skall vara så, det är bara en liten tanke ifrån mig.

Illern

koppariller
Re: Potentiell advokat för en produkt...

...är viktigt skrev någon appropå community. Har ni någon uppfattning om hur hårt det slår när någon Yyy eller någon annan blir missnöjd och kanske säger ''mjäe'' om produkten till sina vänner och bekanta? Slår det hårdare, lika hårt som eller mindre än någon som talar positivt om produkten. Om man är cynisk; hur viktigt är det att undvika ''badwill'' i jämförelse med att få ''goodwill''?

Hur beroende är ni själva av vad era vänner säger? Själv har jag nog större tendens att testa något mina bekanta uttalar sig positivt om än att låta bli saker som de uttalar sig negativt om men onekligen har även negativa utsagor betydelse.

Illern

koppariller
Re: Fotnot: Hemsidan skall fungera i alla OS

Till min stora förvåning, efter ha läst ditt inlägg, så funkade hemsidan i alla möjliga webbläsare på min linuxmac (och den kombinationen brukar vara marginaliserande). Jag håller dock med dig och har också svurit åt sidor som inte har något alternativ. För att inte tala om sidor som spärrar för andra webbläsare än Internet Explorer och snusförnuftigt talar om för en att man har fel webbläsare.

Visst, jag kan väl inte hindra folk från att göra sina sidor si eller så men de kan väl i alla fall låta mig försöka titta på deras sida? Fast det kanske är något ideologiskt-religiöst bakom sådana sätt.. .

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Om man är cynisk; hur viktigt är det att undvika ''badwill'' i jämförelse med att få ''goodwill''?
Jag tror det är viktigare att undvika "badwill" än att få "goodwill". Varför? Jo, för att jag lättare blir avskräckt från ett rollspel om någon som jag litar på säger "det suger", än vad jag har för att köpa det då någon säger att det jefligt bra.

EchonCique

Hero

Hur beroende är ni själva av vad era vänner säger? Själv har jag nog större tendens att testa något mina bekanta uttalar sig positivt om än att låta bli saker som de uttalar sig negativt om men onekligen har även negativa utsagor betydelse.
Det ligger en hel del i det där. När man lärt känna sina vänner efter ett tag har man också koll på vilken grund de fattar sina åsikter utifrån. Om man vet med sig att man brukar tycka ungefär likadant som saker och ting, och de är negativa om något så kollar jag absolut inte in produkten ifråga.

Så om ett företag har en riktigt usel hemsida och dåligt med information så tenderar jag att inte ens kolla åt deras håll om jag skulle se produkten i en affär nära mig.

Så ja. Hellre ingen will än bad will.