Nekromanti Hur mycket tärningar slår ni? [ANT]

Illern

koppariller
Re: Hur mycket tärningar slår ni?

Vi slår inte många tärningar (endast i undantagfall mer än en t20) men ganska ofta. Inte ens i en kamp av något slag mellan två personer slås mer än ett slag. Färdigheterna är till för att användas som någon uttryckte det nedan. Har någons rollperson urkasst i etikett skall de inte komma undan på bra rollspel (även om det ger en positiv modfikation), likaså skall inte heller en stackare som inte är så duktig på ROLLspel bli lidande om rollpersonen har superhögt i etikett. Däremot ger oengagemang i spelet ett negativt avdrag.

Balderk

Swashbuckler
Hur mycket har du i historia ? 12 sa du ? och dessutom 16 i Bildning ? Klart att du vet vem han är !

Jo, det här tycker jag som spelare är jättebra. Ett slag kan gå hursomhelst, och är det en känd person inom ämnet (historia) och jag har mycket i det ska man känna till vem det är, det ska inte bero på en tärning hela tiden. Om jag i CoC har mycket i t ex arkeologi (stavas det så?) låt oss säga 80% och nån pratar om tutankamon så är det ju klart att man vet vem det är, det ska inte bero på om SL slår 87 eller 35 på en tärning.

Men i andra färdigheter, låt oss säga dodge (jag talar fortfarande CoC) ska man inte fölita sig på vad man har i värdet, nånting kan alltid gå fel, eller hur?

så om man ska sammanfatta det hela: I färdigheter där det gäller kunskap kan man förlita sig på värdet utan ett slag, i färdigheter där det gäller en handling (ex, dodge, sneak m.m.) är det bättre med ett slag pga felmarginalen.

/Jonas- håller med Naug

Kitzune

Swashbuckler
Spelarna får slå sina slag så långt det går. Om
regelsystemet tillåter dolda svårighetsgrader så får spelarna
till och med slå "typiska spelledarslag" (Finna Dolt etc)
själva.

Det där skrev du i ett inlägg för lääänge sedan och jag har
faktiskt börjat plocka upp idén till fullo på sistonde - Spelaren
vet att han/hon har misslyckats och måste därför rollspela
efter det. Underbart!

Tack, Krille för att du visade mig ljuset :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Caldaras

Veteran
Minimalt med tärningslag och de slås i nio fall av tio dolt av SL, antingen som vägledning eller för att bedömma handlingar.

Jag tycker att rollspel handlar om att spela en rollperson, inte att spela täning. :gremlaugh:

DanielSchenström

Swashbuckler
Det varierar mycket mellan spel, i Star Wars blir det i alla fall många tärningar i Castle Falkenstein inga alls.

Det varierar mellan spelledare, av de 11 som utgör kärnan i vår grupp har alla utom tre spellett om mitt minne inte sviker mig. En del kör med alla regler, andra friformar mest.

Det varierar med kampanjen. Jag har 26 eller nåt sånt kampanjer och de har olika fokus. En del är äventyrande, en del är lodande, en del är mest intriger.

Det varierar mellan speltillfällena. En del gånger har det varit fem timmar av strider och åter strider, andra har varit en bal på slottet (eller åtminstone en herrgård) och då har det inte varit många eller något slag.

Det varierar mellan hur trött man är. Jag minns åtminstone en gång då en rp hade framför sig ett par strider och jag helt enkelt sade till spelaren att några strider senare hade hans rollperson förlorat si och så många livspoäng och var framme.

Johan K

Gammal & dryg
Jopp...

Iof !
Men om man skapar en bra spelmiljö så tror jag att spelarna inte knorrar över den obekväma miljön. Slipper man det så kan man koncentrera sig mer på spelandet.

Rickard

Urverk speldesign
Precis, bra inställning [NT]

~[color:\\"green\\"]Han[/color] som har loggat ut

<CENTER><TABLE><TR><TD>Utseendet gör att jag söker kontakt.
Personlighet gör att jag
fortsätter hålla kontakten.</TR></TD></TABLE>

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Förutsägbart

Det är inget fel på miljön och "de onödiga tärningarna" slår jag ändå titt som tätt (ren reflex) så spelet drabbas ej. Allt för att spelarna inte ska "veta" när jag slår meningsfulla slag. Det är ju inte så det smattrar i bordet, bara lite sådär då och då för att, som jag sa förut, soffan inte ska bli "för bekväm".

*Känner sig missförståd hela tiden*

Tarill

Warrior
Re: Som SL

När jag spelleder så slår jag fler "onödiga" slag än slag som har någon inverkan på händelserna...mina spelare är vana att tärningarna styr när vi spelar med den andra spelledaren i gruppen, så för att få dem rejält nervösa brukar jag slå en hel del...även om jag redan har tänkt ut hur saker kommer att gå till...(ex. jag vet att Jean-Paul den internationellt kända fasadklättraren är en jäkel på at klättra upp efter väggar, då känns det lite onödigt att slå när han ska klättra upp för en 3 meter hög mur, eller?)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vi har den senaste tiden spelat mestadels Eon och Neotech. Även om vi inte har varit inblandade i särskilt många strider så har det ändå blivit en hel del tärningsslagande. Vi slår själva de slag som har med våra egna rollpersoner att göra. Det fungerar bra, särskilt när det gäller Neogames obt6 system. Detblir för många tärningar och slag för att det ska bli smidigt och praktiskt att SL slår dem alla själv.

telcontar

Warrior
Det varierar mycket. Vissa spelomgångar blir nästan totalt tärningsbefriade (trots att det är rolemaster...), medan det kan bli en hel del tärningsslående andra gånger (tack vare att det är rolemaster???) - det är främst de gånger spelarna råkar in en långdragen strid mot en mäktig motståndare. Jag slår aldrig en "onödig" tärning. Många saker kan med fördel lösas utan tärningsslag.

Som spelledare är det jag som sköter de allra flesta slag. Spelaren får, om de vill, slå de gånger det gäller sådant som kan inverka stort på deras framtid - tex utfallet av en allvarlig skada, etc.

Quan'talis

Swashbuckler
Jag slår bara tärningar när det visar sig att inget annat hjälper. Jag försöker alltid resonera med dem först, men ibland är man bara tvungen att ta till våld.

Ja, alltså, det slås (eller slogs, snarare, men jag ska hålla mig till en tidsform) ganska mycket tärningar i vår grupp, speciellt i stridssituationer, men också vid andra tillfällen där en viss handlings utfall kan påverka "äventyrets" riktning, till exempel då någon ska klättra uppför en vägg, stjäla en uppstoppad apa eller jonglera med kejsarens nattkärl. Då det gäler rent sociala färdigheter -- övertala en stadsvakt, hålla tal på ett AA-möte eller förföra en tysk expressionistisk poet -- är tärningsrullande ibland det minst onda av två dåliga alternativ -- ett tärningsslag kan kanske orsaka ett avbrott i inlevelsen, men en halvtimmes diskussion om vad spelledaren får göra och hur det egentligen gick förra gången någon försökte samma sak gör det säkert. (men naturligtvis ska spelaren spela upp scenen också. Det där med poeten vill åtmistone jag gärna se)

Alla slår sina egna slag så långt det är möjligt. Som spelledare har jag fullt upp med de slag jag måste göra och vill inte ha någonting att göra med spelarnas slag. I princip finns det inga hemliga slag, inte ens i situationer där förekomsten av ett tärningsslag kan ge spelarna oönskad information ("Om jag skulle slå ett upptäcka-slag där så måste det ju ha funnits något att upptäcka"). Den lilla skada det kan göra i fråga om stämning och inlevelse tycker jag är försumbar jämfört med risken att spelaren känner sig orättvist beandlad efteråt. Dessutom tycker de om att slå tärningar.

-JPS-

FFF

Veteran
Re: ja, det tror jag !

Visst kan det vara bra med tärningsslag men i SR är det ju bara jobbigt.
Så länge systemet är enkelt och dynamiskt så har jag inget emot tärningar.

Helgonet

Veteran
Så många som behövs...

Det är inte nödvändigtvis antalet tärningsslag som gör spelet långsamt. IMHO så är det inte tärningsslagandet utan beräkningen av alla modifikationer och regler som gör SR så tungspelat i strid. Det underlättar avsevärt om spelarna kan reglerna lika bra som SL, åtminstone de regler som är aktuella för respektive karaktär.
Dessutom finns det spel där man slår många tärningar ofta utan att det tar mycket tid, det gäller bara att systemet är uppbyggt på ett sådant sätt. Systemet tenderar iofs att bli mindre detaljerat men det kan man styra upp med rollspelande.
Vill du ha snabb och enkel strid, prova ex. Godlike, ett av mina favoritspel.