I princip ligger ju Lim'alan ä orkar ej stava i Asharien eller åtminstonde bara ett "stenkast" därifrån. (Eller är jag helt ute ock cyklar nu?) Personligen skulle jag tro att din karaktär vet nästan lika mycket om Asharien som du vet om Sunari. Sen innefattar ju ÄMNET geografi rätt så mycket, är inte säker på om färdigheten i EON är lika bred eller om den "bara" innefattar kartgeografi? Personligen (när jag SL:ar) så ger jag i princip inga minus om man inte kommer utanför de område som är känt av "de lärde" i ens hemtrakter.
En Asharier skulle JAG t.ex. ej ge något direkt minus i Jargien eller på Takalor då dessa förmodligen finns kända av det Ashariska kartografiska sällskapet, däremot skulle man förmodligen få 1 eller 2 tärningar extra i t.ex. Mo Mo land. Sen bör man också betänka att visa saker får man inte ens slå för om man inte har orienterat sig antingen genom att ha läst på i böcker eller färdats i trakten ett slag. Jämför med idag, en Tysk Geograf kanske har större möjlighet att hitta från säg Stockholm till Sundsvall än en vanlig tysk turist utan hjälpmedel. Dock lär nog ingen av dem kunna hitta nån liten by i småland utan hjälpmedel, skilnaden är att Geografen vet hur han skall utnytja dessa på ett effektivt sätt. På samma sätt är det väl egentligen med de flesta lärdomsfärdigheter (både i sverige av idag och Mundana) att de kräver viss "uppfräshning" på det aktuella området för att vara riktigt användbara.
/Bjorn