Nekromanti Hur Nära?

quetzalcoatl

Veteran
Efter att ha spelat äventyrsspelet Grim Fandango fick jag lust att göra, och är nu mitt uppe i processen att, ett eget rollspel, som delar mycket med spelet; Noirstämningen, Intrigerandet, men framför allt att det utspelar sig i Dödsriket, och att man endast kan "dödas" av liv (i spelet råkar vissa ut för "sproutade"; en blomprojektil skjuts via ett skjutvapen, och slår ut i en blombuske, som tar "död" på personen).

Det jag undrar är, hur nära originalet får jag vara(läs "hur mycket får jag sno/låna"), om jag vill lägga ut spelet på internet?

Jag har tittat igenom Rollspelshörnans FAQ i ämnet upphovsrätt, och den verkar hävda att jag får vara nästan hur nära som helst. Samtidigt har man ju alla stämmningar och liknande i baktanke, stämd vill man ju självklart inte bli...

[H2O]

Veteran
Så länge du inte använder ett varumärke/namn o.s.v. så tror jag att du kan göra nästan som du vill.
Det finns ju en hel del fantasylitteratur man läst som man ibland känner att "det här har jag läst förut".

Ta spelet "Red Faction" (PC/PS2 o.s.v.) och jämför med filmen Total Recall t.ex.

quetzalcoatl

Veteran
Tack!

Tack för ett bra och snabbt svar! :gremsmile:

Det finns ju en hel del fantasylitteratur man läst som man ibland känner att "det här har jag läst förut".
Jo, det där känner man igen. inte bara fantasy heller för den delen.

peterb

Swordsman
Upphovsrätten skyddar det sätt en ide uttrycks på men inte själva ideen. Här vill du skapa ett rollspel inspirerat av ett dataspel. Det är naturligtvis helt OK. Om jag vore du skulle jag absolut inte "låna" några bilder från spelet, om du dessutom aktar dig från att beskriva scener ur spelet så har jag svårt att se hur du skulle kunna klampa in på Lucas Arts upphovsrätt tll Grim Fandango.

Jag skulle också rekommendera att publicera det färdiga spelet på en svensk webbplats.

quetzalcoatl

Veteran
Tack!

Tack för svaret

Nä, förutom idéerna är det inget jag tänker använda.

Jo, en svensk site vore nog smartast.

Troberg

Sinister eater
Upphovsrätten skyddar det sätt en ide uttrycks på men inte själva ideen. Här vill du skapa ett rollspel inspirerat av ett dataspel. Det är naturligtvis helt OK. Om jag vore du skulle jag absolut inte "låna" några bilder från spelet, om du dessutom aktar dig från att beskriva scener ur spelet så har jag svårt att se hur du skulle kunna klampa in på Lucas Arts upphovsrätt tll Grim Fandango.
Undvik också att använda namn och annat som kan ge spårbarhet tillbaka till ursprungsprodukten. Plausible deniability och sånt. Kan man hävda att det bara är parallella ideer som utvecklats separat så klarar man sig, men lämnar man sådana uppenbara spår är det värre.

peterb

Swordsman
Undvik också att använda namn och annat som kan ge spårbarhet tillbaka till ursprungsprodukten. Plausible deniability och sånt. Kan man hävda att det bara är parallella ideer som utvecklats separat så klarar man sig, men lämnar man sådana uppenbara spår är det värre.

Jo, iofs, men namn, termer, påhittade ord, etc. är rätt sällan upphovsrättskyddade. Som vanligt gäller det att ha koll på vad man får och inte får göra, och är man osäker så är det bättre att "play-safe".

Troberg

Sinister eater
Jo, iofs, men namn, termer, påhittade ord, etc. är rätt sällan upphovsrättskyddade. Som vanligt gäller det att ha koll på vad man får och inte får göra, och är man osäker så är det bättre att "play-safe".
Jo, användningen i sig är inget problem, men de ger spårbarhet tillbaka till ursprungsprodukten och kan användas för att visa att man plagierat. Ungefär som när man använder "buggkompatibilitet" som fingeravtryck för att visa att någon "lånat" programkod. De kan alltså göra det lättare att påvisa att man gjort något dumt. Det är inte olagligt att lämna ett visitkort på någons skrivbord, men det är dumt att göra det om man är på ett kontor man inte borde vara på...