"Hur personlig och närvarande ska egentligen författaren/författarna vara?"
För egen del så tycker jag alltid det blir roligare om spelmakaren skriver personligt, som att det är till mig som personen talar. Det var så i Deadlands (vilket för min del gjorde det otroligt lättläst) och det är så i mitt favoritspel Feng Shui. I båda böckerna så använder de "du" som form och inte "rollperson" eller "spelare". Jag drar några slumpvisa citat från den senare nämnda.
"There are times when you don't want others to know that you're carrying enough weaponry to single-handedly recreate the storming of the beaches at Normandy."
"Shotguns are very important weapons because they have that great pump thing going for them, where the hero or bad guy goes KA-CHINK in preparation for blasting the dickens out of somebody. Sometimes, for effect, they'll pump it two or even three times before even firing. In Feng Shui you can squeeze an extra poing of Damage rating out of a pump action shotgun by taking an extra shot to mime out the pumping..." (samma regel gäller om man laddar om på ett coolt sätt eller står så att vinden rycker tag i ens kläder - spendera en shot (initiativpoäng) och gör ett extra i skada)
"Finns det några skillnader mellan olika typer av spelmaterial?"
I scenarion så tycker jag det är skitviktigt att man förklarar vad som är poängen med varje scen. Det kan fungera som en sorts sammanfattning också när man väl sitter där med scenariot i hand medan man spelleder det (ok, helst så fixar jag egna sammanfattningar, men det bara för att det aldrig finns i scenarion).
Men i spelledartips, typ hur man får fram stämningen, tycker jag det är roligt med lite personlig vinkling. Även när spelmakaren drar till en fullständigt ologisk regel så kan denne lägga till meningen "För att de är hjältar" som förklaring. En rad, mer än så behövs i regel inte, om man tidigare har förklarat hela spelsettingen en gång för alla. Vilket säkerligen blir väldigt konstigt om någon bara går in och läser en delregel i exempelvis Feng Shui.
Men i rena regeltexter så bör man bespara sig från längre kommentarer. Ta det som ett tips utanför (faktaruta) eller tillägna ett helt kapitel åt tram... det du vill förmedla. Jag försökte mig på att väva in spelledartips, regler och tankesätt bakom regeln när jag först försöka realisera mina planer med EDoD (nej, inte gamla EDD). Det blev kaotiskt och mycket att läsa, fast jag kanske inte heller är den bäst lämpade för att sitta och skriva.
För pdf-filer så finns det kommenteringsfliker som man kan använda. Jag har funderat i några år att börja använda mig av dem för att ge kommentarer på vissa saker.
/Han som kommer på att om han tjatar för mycket om Feng Shui så kanske folk börjar ogilla det bara därför