En av anledningarna till varför jag gillar Star Trek är för att mycket handlar om att förstå den andra sidan och hitta ett sätt att fredligt samexistera. Det kan hända hemska saker, men lösningen är aldrig "använd våld, och funkar inte det använd mer våld."
Jag räknar själv inte Rome eller Deadwood som Grimdark. Jag skulle gärna rollspela i flera av HBO och Showtimes settings. Jag vill ha spelledarpersoner som har en tredimensionell personlighet, och settingen skall inte i sig ha några "Morally Valid Targets" (men grupperingar i settingen kan anse att sådana finns). Det finns girighet, hat, feghet, omtänksamhet, glädje, stolthet, övertygelse, där gott och ont är tolkningar och synpunkter. Sedan kan det vara Call of Cthulhu där död eller galenskap är troliga slut, Noir där Statens makt och samhällsstrukturen kommer att krossa de som vill införa moderna värderingar, eller Twilight 2000 där de som fortfarande är kvar försöker överleva i vår civilisations ruiner.
Men å andra sidan, jag kanske inte ser Rome som så värst Grimdark eftersom jag hellre spelar någon som diskuterar hur man bäst hanterar sina slavar och tycker att avskaffande av slaveri är svammel från ignoranta, än någon som vill kämpa mot slaveriet som institution.