Nekromanti Hur negativa framställer du dina spelvärldar?

Arfert

Facit
Jag är rätt trött på mörka spelvärldar, men jag gillar de med lite skit i kanten. Som The Old World till Warhammer. En värld som ibland kan vara attraktiv, inte bara skit. Vem vill inte se snotball i Middenheim? ;)

Mutanten

Hero
Jag hade nog föredragit Körsbärsdalen och Törnrosdalen dvs en ond del av världen och en god del av världen. En negativ och en positiv värld för kontrastens skull. Den onda delen av världen kan vara Ravenloft. Men jag tycker det låter som ett koncept som redan har prövats många gånger förut i fantasy.

Minimoni

Homelander
Grimdark. Det ska vara HBO skitigt, Rome och Deadwood är stora inspirationskällor liksom GoT.

Det händer självklart att min grupp spelar i världar och med rp som inte är riktigt så skitiga som min beskrivning ovan.

Lupus Maximus

Tekniker
En av anledningarna till varför jag gillar Star Trek är för att mycket handlar om att förstå den andra sidan och hitta ett sätt att fredligt samexistera. Det kan hända hemska saker, men lösningen är aldrig "använd våld, och funkar inte det använd mer våld."

Jag räknar själv inte Rome eller Deadwood som Grimdark. Jag skulle gärna rollspela i flera av HBO och Showtimes settings. Jag vill ha spelledarpersoner som har en tredimensionell personlighet, och settingen skall inte i sig ha några "Morally Valid Targets" (men grupperingar i settingen kan anse att sådana finns). Det finns girighet, hat, feghet, omtänksamhet, glädje, stolthet, övertygelse, där gott och ont är tolkningar och synpunkter. Sedan kan det vara Call of Cthulhu där död eller galenskap är troliga slut, Noir där Statens makt och samhällsstrukturen kommer att krossa de som vill införa moderna värderingar, eller Twilight 2000 där de som fortfarande är kvar försöker överleva i vår civilisations ruiner.

Men å andra sidan, jag kanske inte ser Rome som så värst Grimdark eftersom jag hellre spelar någon som diskuterar hur man bäst hanterar sina slavar och tycker att avskaffande av slaveri är svammel från ignoranta, än någon som vill kämpa mot slaveriet som institution.