Jo här håller jag helt med dig. Dom flesta monster åker normalt på tokdäng av en normal spelgrupp. Men det är enlkit min uppfattning för att man spelleder monstren på ett dåligt sätt. Man har för mycket d&d tänk i det att monstret skall vara en fiende som skall besegras(vilket den per se egentligen också ska).
Men man lär börja spelleda monstren på ett groteskt ful och elakt sätt. Man lär ju titta på varför ett monster är just ett monster, i dom allra flesta fall handlar det om galet farliga predatorer. Tänk hur en tiger smyger sig fram på sitt byte, hoppar på den och sliter halsen av denne.
Eller hur spindlar jagar, same goes för jättespindlar.
Jätteormar i vattnet som anfaller underifrån, same goes för alla andra sjömonster.
Med sin egna miljö så menar jag även på deras egna vilkor. Står det i beskrivinngen att monstret ifråga dessutom alltid är i grupp på ca 5 individer. Ja nog fan blir det tufft oavsett hur hårda spelarnas karktärerr är, och mycket farligare om man systematiskt plockar ut folk a lá skräckfilm.
Liksom tex vrakher har jag alltid förknippat som eon Aliens (alltså Alien filmernas Aliens) och har alltid spellett dom på liknande sätt. Gömma sig, kasta sig ifrån taket ner på spelarna och såvidare.
Men den generella anledningen att monster inte är farliga det är att dom syns eller står i öppen terräng.
Man lär tänka att dom flesta monster besitter relativt PSY vilket gör att dom har en väldigt hög instinkt. Instinkt är brutalt ass hell. Sen är det ju såklart, vill man vara en riktigt god spelledare så lär man riktigt tänka efter föra vilket monster man kastar på spelarna. Man vill inte att alla direkt bara skall dö eller att dom skall klara av monstret första rundan.
Monstret lär ju tänkte ungefär tvärt om dock, ett monster som kan på ett eller annat sätt med kanske klara av hela spelgruppen om den får fixa bakhåll och vänta in rätt tillfälle lär ju föröska anfalla dom.
Ett monster som känner att det inte är värt mödan för att risken är för stor lär ju heller inte anfalla gruppen
Fan nu blev dt mycket drabbel om ingenting egentligen
/poseur kaffesugen