Nekromanti Hur ofta borde man stöta på monster i eon

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag har bara en snabb fråga Hur ofta borde man stöta på monster i eon, självklart är det upp till sl att bestämma men vad tycker ni? ska det vara som i DnD där man möter monster varannan sekund? :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jadu monster i Eon ser jag verkligen inte som något D&D slaktoffer.
Helt enkelt tycker jag att finns det en anledning att ha med ett monster så ha med ett. Vill du bara att spelarna ska få slåss lit, släng på dem några rövare eller desertörer.

Monster är coola och farliga så länge man inte överöser spelarna med dem. Dom är också mycket bättra att använda sig av om man använder sig av monster på monstrets vilkor, inte spelarnas.
Exempel-Spelarnas vilkor. " När ni går efter den mörka skogsstigen så ser ni plötsligt längre ner hur det står ett sumpmonster precis bervid en större bäck. Den vänder sig om och får syn på er, slå vinit"

Exempel-Monstrets vilkor" Okej ni har precis slagit upp erat läger ett par meter ifrån sjön. Du som sade att du går och kissar ställer dig precis vid vattenkanten och slår en drill. Du ser hur en stor fisk, eller något rör sig under vattenytan och några bubblor flyter upp till ytan... upp ur vattnet flyger en enorm best säkert dubbelt så stor som du själv och med ett rejält hissande vrål så blottar den hela sin tandrad av groteskt vassa tänder. Slå Vinit, +ob2t6 för att du är överraskad, hehe"

Men precis som du säger så är det upp till varje spelledare att bestämma detta. Många spelare brukar gilla att slåss emot monster, just för att det inte har några konsekvenser att döda dessa, förutom bra konsekvenser då. Och för att det är coolt och kalla sig själv "monsterdräpe".

Jag personligen i min nuvarande kampanj som pågott en tid, så har jag bara använt mig utav monster som stämningsöjare i skuggorna så att säga. Det har aldrig blivit en konfrontration. Och jag lär nog inte använda mig utav några monstermöten på ett väldigt bra tag.

Men liksom, om du som spelledare tänker efter och funderar på den simpla fråga"varför finns det ett monster här" så är det bara att köra.
Tex, vill du ha med ett monster, och spelarnas karaktärer ska undersöka en gammal ruin. Go for it!

Hoppas det gav något iallafall :gremgrin:

/Posuer lite kaffesugen
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Tja, när jag först började spela Eon fanns det monster överallt,
och det var dagliga strider.
Visst, RP var i Västmarks träsk och där finns det ju mycket, men jag överdrev.
Det gjorde att rollpersonerna (och spelarna) blev jävligt stöddiga.

Jag har nu lärt mig att i Eon ska man bara slänga in monster där det verkligen behövs.
Om saker och ting går väääääldigt långsamt någon gång, dock,
så kan man ju alltid slänga in något.
Men det ska fan vara EFFEKTFULLT.
Inte som i D&D, där man kör "I rummet står 5 stinkande kobolder",
och i nästa rum "Fler kobolder".
Bre på som fan, och spara det bästa till sist. :3

//Kraetyz, pratar om ingenting egentligen
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
tack för hjälpen! Man blir alltid så glad när man får lärorika svar! <3
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag har typ aldrig med monster i Eon, ett par gånger om året kanske i IRL-tid.

Monster har jag nog av när jag SL:ar D&D :gremwink:
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Monstret/monstren skall ju finnas med i ett sammanhang precis som vilka andra djur/varelser som råkar stöta på Rp på vägen. Låt det ha en anledning till varför det finns just där.

Vill du ha skräck så skall ju Rp bara ana att det är där, men aldrig låta de få en tydlig blick av hur det ser ut. Har de väl sett det ordentligt så är det ju inte så skrämmande längre.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Branmer said:
Vill du ha skräck så skall ju Rp bara ana att det är där, men aldrig låta de få en tydlig blick av hur det ser ut. Har de väl sett det ordentligt så är det ju inte så skrämmande längre.
Det här är sjukt roligt att göra.

T.ex: Min Jargienkampanj. RP var nere i en grotta, hade precis fått en flashback nere i underjorden, och var på väg upp.
De visste attt det fanns ett monster/en demon NÅGONSTANS i tunnlarna, vilket gjorde dem till väldigt försiktiga små rollpersoner.

När de hörde flåsandet från en enorm best började de smyga mot den sista gången ut.
Jag hade inte ens börjat beskriva huvudet av besten (som för övrigt var en Grendel) innan alla skrek "VI SPRINGER!".

Som sagt, sjukt roligt.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Monster är något man verkligen måste kolla noga på innan man introducerar. Även om man låter monster komma i sin naturliga miljö så kommer de ev. åka på rådäng då de t.ex. saknar rustningsvärden (helt ärligt så anser jag att nästan allt under 10 är meningslöst då spelare gör Ob5T6+ per attack som träffar).

För att monster verkligen ska vara farliga måste man spela dem ganska fegt och fult. Så låt monster vara något särskilt. Jag har hittils inte sett något farligare än en rejält beväpnad patrull med beridna krigare som anfaller (om vi då bortser ifrån saker som t.ex. Bergstroll och drakar ;))
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Varje gång man är full men inte om man är ute efter något långvarigt.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo här håller jag helt med dig. Dom flesta monster åker normalt på tokdäng av en normal spelgrupp. Men det är enlkit min uppfattning för att man spelleder monstren på ett dåligt sätt. Man har för mycket d&d tänk i det att monstret skall vara en fiende som skall besegras(vilket den per se egentligen också ska).
Men man lär börja spelleda monstren på ett groteskt ful och elakt sätt. Man lär ju titta på varför ett monster är just ett monster, i dom allra flesta fall handlar det om galet farliga predatorer. Tänk hur en tiger smyger sig fram på sitt byte, hoppar på den och sliter halsen av denne.
Eller hur spindlar jagar, same goes för jättespindlar.
Jätteormar i vattnet som anfaller underifrån, same goes för alla andra sjömonster.
Med sin egna miljö så menar jag även på deras egna vilkor. Står det i beskrivinngen att monstret ifråga dessutom alltid är i grupp på ca 5 individer. Ja nog fan blir det tufft oavsett hur hårda spelarnas karktärerr är, och mycket farligare om man systematiskt plockar ut folk a lá skräckfilm.
Liksom tex vrakher har jag alltid förknippat som eon Aliens (alltså Alien filmernas Aliens) och har alltid spellett dom på liknande sätt. Gömma sig, kasta sig ifrån taket ner på spelarna och såvidare.

Men den generella anledningen att monster inte är farliga det är att dom syns eller står i öppen terräng.
Man lär tänka att dom flesta monster besitter relativt PSY vilket gör att dom har en väldigt hög instinkt. Instinkt är brutalt ass hell. Sen är det ju såklart, vill man vara en riktigt god spelledare så lär man riktigt tänka efter föra vilket monster man kastar på spelarna. Man vill inte att alla direkt bara skall dö eller att dom skall klara av monstret första rundan.
Monstret lär ju tänkte ungefär tvärt om dock, ett monster som kan på ett eller annat sätt med kanske klara av hela spelgruppen om den får fixa bakhåll och vänta in rätt tillfälle lär ju föröska anfalla dom.
Ett monster som känner att det inte är värt mödan för att risken är för stor lär ju heller inte anfalla gruppen


Fan nu blev dt mycket drabbel om ingenting egentligen :gremgrin:

/poseur kaffesugen
 
Top