Det beror helt på vem du är.
En rik adelsman har antagligen många svärd. Några för träning, en eller ett par för tävling, kanske ett par för krig, möjligtvis några för jakt och givetvis några svärd att skryta med. Dessutom kanske han har ett par svärd som han kan ge bort som gåvor och ett gäng andra som han fått som gåvor.
Det är ungefär som med bilar, om du har fett med pengar så har du många bilar varav några är mest för skryt medan andra är för vardagsbruk. Har du däremot dåligt med stålar så har du en gammal bil som du försöker lappa ihop så gott det går.
Värdet av svärd kunde variera kraftigt. Det fanns svärd som kostade mer än en riddare kunde tjäna på flera år. De var dock inte till för vanliga riddare utan kungar och andra riktigt rika adelsmän. På andra änden av skalan har jag sett att det funnits svärd som kostat mindre än en veckolön för en vanlig hantverksgesäll. Jag vet inte hur dessa svärd såg ut, men antingen har de varigt av riktigt usel kvalité (lärlingsarbete?) eller så kanske det för tillfället fanns ett stort överskott av svärd (t.ex. efter stora krig).
Det finns gott om exempel på svärd som gått i arv och även modifierats med tiden. En del av förklaringen är säkert att svärden var värdefulla, men man ska nog inte glömma bort att även nostalgi spelar roll: "Det där är min farfars svärd som han använde i slaget vid...", " .... och för övrigt kan man se den på målningen av honom där borta i hörnet".
Men självklart är det även så att svärd slits och behöver ersättas av den anledningen. Det är också ett skäl till att ha flera svärd. Det finns ingen poäng i att slita på det högkvalitativa duellsvärdet när man tränar utan det är bättre att använda ett billigt träningssvärd som man byter oftare. Det kan även vara ett av skälen till att vi har så många bevarade bra svärd i våra museum (medan vi har så få dåliga svärd bevarade), man använde helt enkelt inte de bra svärden så ofta.
Om ett skarpt svärd används kontinuerligt så slits det rätt hårt. Eggen tar ständigt lite skada och måste slipas (vilket kostar en del material från svärdet för varje slipning). Handtaget behöver bytas ut då och då eftersom det blir dåligt.
Min gissning är att en äventyrare som ständigt är ute på äventyr och möter allehanda motståndare sliter ut ett vanligt svärd på ca 2 år. Snabbare om han inte tar hand om svärdet eller om han möter mycket rustade motståndare. Men det är bara en gissning och det beror såklart mycket på kvalité, material och även tur.