Nekromanti Hur ofta dör man?

Vindhand

Myrmidon
Re: SL-etik

Med det menar jag att jag väljer att inte t.ex. ta livet av RPs i bakhåll de aldrig upptäcker, med fällor etc. En RP ska bara dö genom sin egen dumhet. Så visst, om du kan förvänta dig ett bakhåll men inte är på din vakt, om det är tänkbart att det finns en fälla men du inte kollar, så blir det upp till prickskyttens skicklighet eller giftets styrka om du dör eller ej. Men det ska alltid gå att gardera sig.

Fällor man inte upptäcker kan mycket väl räknar som en konsekvens av ens handlingar... går man in i den gamla gravkammaren där det ryktas att det finns fällor så får man skylla sig själv om man faktiskt missar en som inte missar dig.

Jag har en tendens att välja smärta över död i dylika situationer dock... Jag låter hellre karaktären fastna i en stor björnsax än att dö av ett inrasande tak :)

Man kan se det ur mintillverkarens ögon: en skadad soldat är mera till hinders än en död en :)

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2000-09-21 22:19.</EM></FONT></P>

ripperdoc

Myrmidon
Okej, jag menade rent allmänt, kanske inte specifikt dig. Däremot tycker jag din tredje regel, "Reta inte SL" år dålig. Det har ju inte med det att göra. Men, å andra sidan kanske du inte är så seriös ;-).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Krille

Super Moderator
Dör folk så dör folk. Rollpersonerna får ta konsekvenserna av sina handlingar, så det kan innebära att folk dör om de har otur och gör dåliga bedömningar.

Senast jag hade ihjäl en rollperson var i somras, när vi spelade Usagi. Munken Hoki hamnade ivägen för en fladdermusninjas vingklinga, och fick därav sin bane. Han fick skylla sig själv - en fredlig buddhistmunk bör inte ge sig i kast med en fullt beväpnad ninja.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon
...ge sig i kast med en fullt beväpnad ninja.

Å andra sidan, vem bör ge sig i kast med en fullt beväpnad ninja?

/Azagthoth

Johan K

Gammal & dryg
Inte många... Men om man ska göra det så bör man väll vara minst 5 st. och vara beväpnad met vapen och rustning till tänderna.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Bjorn

Hero
Re: Not until the ratings go down!

Kort sagt, så länge som kampanjen är roligare om karaktärerna överlever så gör dom det.
(Om dom inte gör heeeelt vansinga saker men är spelarna någorlunda goda rollspelare så gör dom inte det ändå.)

Däremot kan de ju gärna bli skadade, tillfångatagna, sjuka eller galna... Sån't ger ju bara nya äventyrsuppslag.

/Bjorn

Joham

Veteran
En person. Med automathagelgevär och stridsdräkt. Ninjan kan hugga sig less med sina knivar...

Joham -Eller nått

Johan K

Gammal & dryg
Säg inte det, ninjor kan vara nog så jävliga. Fast som du säger så skadar det ju inte att ha pumphagelgeveret Allan och kevlarvesten Bosse från Ikea

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Vindhand

Myrmidon
En samuraj?

Å andra sidan, vem bör ge sig i kast med en fullt beväpnad ninja?

Som jag ser det är ninjor primärt tränade för infiltration, lönnmord och diverse andra sneaky saker. Därför borde ren strid, man mot man inte vara deras starkaste sida. Naturligtvis har de fula trick för sig men de bör vara överväldigande bra på att slåss. Annars blir de väldigt koboldiga och obalanserade IMHO :)

Azagthoth

Myrmidon
Re: En samuraj?

Naturligtvis har de fula trick för sig...

Dessa fula trick kan inte den ärofulle samurajen kontra, då det skulle få honom att tappa ansiktet ("Hugga honom i ryggen? Är du inte klok?")...

/Azagthoth

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>-Överlevnads tips för rollspel-
1. Dö inte</I>

NÄHÄÄÄÄÄÄ! Säger du DEEET? /images/icons/crazy.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Bombadill

Veteran
"Jag tror att han har dött minst en gång per äventyr, detta trots att han alltid spelar de starkaste, tåligaste och farligaste man kan."

Just därför ger han sig också in först i striden, galnast och hänsynslös. De andra låter honom göra grovjobbet och ta skadorna medan de själva gömmer sig bakom honom enda tills han blir nermejad, vilket ofta händer när man sammarbetar på detta vis...

/Bombadill, ondast vinner....

Vindhand

Myrmidon
Hederskodex

Dessa fula trick kan inte den ärofulle samurajen kontra, då det skulle få honom att tappa ansiktet ("Hugga honom i ryggen? Är du inte klok?")...

Blandar du inte ihop västerländsk och österländs ärofylldhet nu? Är någon dum nog att vända en ryggen är det bara att hugga IMHO :)

Lord of Empire

Warrior
Vanligtvis så är inte jag heller så förtjust i att ta livet av rollpersoner, men det är såklart... är man på dåligt humör så kan det inte hjälpas. =)
Det är lite synd att låta en bra (ur ROLLspelssynvinkeln sett) rollperson dö bara för att jag råkar vara sadistisk... *är jättesadistisk* =) Jag har också märkt att vissa kan ta illa upp...

/Erik, sadist? Näe! =)

Great goblin

Veteran
inte för att jag vill vara petig men korrekt benämmning är hagelgevär av pumprepetertyp
/Great goblin

"Tolkien och Ereb I evighet"