Nekromanti Hur ofta spelar ni?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Generellt så spelar jag 1 gång i veckan (ibland 2) med fasta kampanjer som pågår under lång tid. De har alltid min prio, eftersom de handlar om vad som är rollspel för mig: långa kampanjer som planerats i förväg av en spelledare och som sätter fokus på karaktärerna och deras handlingar. Inte helt friform, men gärna med lite regler.

Övrigt rollspelande, oavsett var och när det sker, sker utöver de och får då tyvärr mycket lägre prio. Utöver att hinna med vanligt liv, ska jag dessutom hinna skriva rollspel också. Så jag tillhör den lyckliga skaran som faktiskt inte lider. Hade jag varit mer svältfödd hade jag nog troligen huggit på vad som helst, men tack och lov är så inte fallet.

Übereil

Swashbuckler
Tja, i dagsläget blir det ett par gånger i månaden. Är ju inte med i varken någon av min brors eller Robert Jonssons aktiva kampanjer, helt plötsligt, annars hade det väl blivit uppehåll var tredje vecka, ungefär. Ja, dessutom så har ju Noir-gruppen kommit igång igen, så det blir ett par gånger i månaden till. Så för tillfället blir det ungefär tre-fyra gånger i månaden, oregelbundna tider.

Jag ska höra med min spelgrupp om någon är intresserad att testa på lite annorlunda rollspel btw. Bortsett från Robert (som ju redan är på - när han har tid) så finns det en person till som är lovande - bara det blir rätt timing (han jobbar i Västerås, så vardagkvällar är svåra).

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Genesis said:
En kille har ofta tid och lust. Det är Übereil.

Übereil planerar att flytta till Stockholm.
Flyttar jag till Stockholm kommer jag å andra sidan inte vara arbetslös längre, och då kanske tiden och lusten börjar tryta helt plötsligt...

Übereil

Übereil

Swashbuckler
solvebring said:
Har du kollat med Solmunkarna och folket, förresten?
Har en av deras medlemmar med i Noir-gruppen, och den gruppen är rejält på dekis.

Fast när du nu nämner en förening så kan du kolla med Örebro Universitets spelförening. Den har ju rätt många medlemmar, så att hitta lite folk som vill testa indie-rollspel borde gå.

Übereil

Pilzefrau

hon/henne
Jag spelar med Arvid så ofta vi hinner och vi doodlar ihop mötena. Det brukar bli ungefär två veckor mellan träffarna innan vi hittar en dag alla kan. Utöver det har jag fått ihop fem-sex engångsspel och uppstarter (som sedan självdött) sedan GothCon ungefär. Så två-tre gånger i månaden.

I och med att vi är en grupp som spelar en och samma "kampanj" över 5-10 möten så behöver man inte dra ihop gruppen och få folk att peppa, utan bara hitta en dag alla kan.Det är alltså inte så att det inte blir av för att SL inte ringer folk. När jag har försökt dra ihop egna grupper har det dock varit lite av den känslan.

Doctor_Hell

Veteran
som det ser ut nu så spelar jag i en grupp på orten där jag bor vi försöker om allt vill sig väl träffas en gång i veckan på onsdagar , utöver det så spelar jag i 2 andra grupper som träffas en gång varanan vecka och slutligen i en grupp på min föredetta hemort där vi med guds hjälp och om stjärnorna står rätt i kosmos träffas på söndagar

solvebring

Superhero
Übereil said:
solvebring said:
Har du kollat med Solmunkarna och folket, förresten?
Har en av deras medlemmar med i Noir-gruppen, och den gruppen är rejält på dekis.

Fast när du nu nämner en förening så kan du kolla med Örebro Universitets spelförening. Den har ju rätt många medlemmar, så att hitta lite folk som vill testa indie-rollspel borde gå.

Übereil
Ja, jag vet att det ska finnas några stycken. Förövrigt är väl Solmunkarna och... Ja vad fan den nu heter - som de delade eller delar lokal med... rätt stora? Jag menar så att det lär finnas en hel del folk av varierande typ.

Nåväl, Genesis will get the picture - kolla föreningar då! :gremwink:

Paxen

Veteran
Bor inte i Stockholm (bara för att återkoppla till det som nämndes tidigare i tråden) men spelar 2 gånger i månaden under perioden jag bo i sverige. Oftast blir det en kombination av middag med lite vin och drinkar och sen lirar vi några timmar. Väldigt avslappnande och fyllt av humor och skratt.

Eftersom jag inte alltid är "hemma" så faller det sig naturligt att jag får bli den som ringer runt. Har väl kanske 10-15 vänner som spelar rollspel och ringer/sms/kontaktar jag 8 så kanske 6 återkopplar och 4 dyker upp. Perfekt.

Recca

Femme Fatale
Jag känner igen det massor.

Jag har varit arbetslös rätt länge (men nu ser det ut som att jag inte kommer vara det länge till, Yippie) så jag har ju all tid i världen. Jag tjatar om rollspel men alla är alltid fullbokade med det ena eller andra - utom två personer då som kan nästan jämnt. Speciellt en person skulle spela varje dag om han kunde/fick. Jag har lite tur, för den personen brukar hjälpa till att dra ihop spelare också. Annars har det varit jag/SL som får försöka samla ihop folk till rollspel. Det är sällan någon annan för det på tal (förutom på fyllan möjligtvis x.x).

Eftersom jag kan nästan jämnt och inte ens behöver prioritera rollspel (det typ auto-prioriteras på nåt mystiskt vis när man inte har nåt att göra förutom hänga på forum och spela spel hela dagarna) har jag svårt att sätta mig in i hur andra tänker om det.

Genesis

Ni dés ni maître
Pilzeman said:
I och med att vi är en grupp som spelar en och samma "kampanj" över 5-10 möten så behöver man inte dra ihop gruppen och få folk att peppa, utan bara hitta en dag alla kan.Det är alltså inte så att det inte blir av för att SL inte ringer folk.
Det är intressant, för så funkar det för mig när det gäller kampsport. Jag tränar ju två gånger i veckan och där är det inga problem. Jag nämnde en gång på kampsport.se att jag tränar Wing chun i Örebro och blev kontaktad (kontaktad!) av en kille som ville komma och träna. Vi har sagt tisdagar och fredagar och folk kommer varje vecka utan att jag behöver säga till. De ringer och talar om när de inte kan komma. I tisdags undrade Kim om vi kunde träna en gång extra på onsdagen eftersom han fått förhinder men inte ville missa en träning.

Med rollspel har det dock aldrig varit så. Jag har försökt många gånger med en "Vi spelar på lördagar klockan 14", men det har aldrig funkat. Det funkar första och andra veckan. Tredje veckan är det någon som inte dyker upp och sedan faller det i bitar. Jag har massor av spel jag jättegärna vill spela men inte kan eftersom de kräver kampanjspel och jag har inte lyckats få ihop en kampanj på många år. Vilket gjort att folk fått för sig att jag bara spelar oneshots. Det är förvisso sant, men det är inte av fri vilja.

Organ

Out of time, out of mind
Dante said:
Genesis said:
Nu bor jag visserligen i Sveriges sjätte största stad, men det är nog inte tillräckligt.
Jag drygade mig bara. Jag har förstått att det förväntas av den som bor i Stockholm.
Nejnej, de Stockholmare som är dryga är de inflyttade, alltså sådana som ursprungligen kommer från platser som Avkrok eller Rövhåla och gör allt för att bete sig som de tror att en Stockholmare ska av ren skräck för att identifieras som lantisar. :gremwink:

Vi infödingar däremot är prestigelösa och laidback. :gremcool:

/Anders

Pilzefrau

hon/henne
Så du inte missförstår: med "hitta en dag alla kan" menar jag alltså inte en fast dag i veckan. Vi avslutar varje möte med att bestämma en tid för nästa, och hälften av gångerna dimper det ner ett mail ett par dagar senare med "visstfan, jag var ju uppbokad då" och så får vi göra en doodle istället. Så vi behöver hitta en ny dag alla kan varje gång, men ingen skulle få för sig att bara glömma bort hela gruppen bara för att Arvid inte sa något om nästa möte.

Organ

Out of time, out of mind
Att hitta folk att spela med har aldrig varit ett problem för mig. Det har alltid funnits sådana villiga att släppa in någon i en befintlig spelgrupp eller starta en ny från scratch. Den falerande faktorn har istället alltid varit tid, i synnerhet under den senare halvan av min 30-åriga spelkarriär. Studier, arbete, äkta hälfter och barn har varit de huvudsakliga ankedningarna till att det blir mindre och mindre tid över för spelande, ett fenomen som dessutom bara verkar öka ju mer åren går.

Just nu så spelar jag annars Pathfinder varannan Torsdag med Basenanji, Magnus Seter och lite annat löst icke-forumsfolk. Jag försöker även dra ihop en mini-kampanj i Dragon Age RPG som, är det meningen, ska spelas ett par timmar varje eller varannan lördagskväll framöver.

/Anders

Doomhamster

Swordsman
Genesis - jag tror att det där med att rollspelsgrupper faller samman efter ett par veckor har att göra med prioritering. Jag har varit enormt frustrerad över det själv ibland, vi har en "spelarpool" på 7-8 pers och borde alltså ofta kunna få ihop nog med folk att spela, men i praktiken är det bara ett par stycken som faktiskt prioriterar rollspelet. Övriga tycker ungefär att rollspel är nåt man kan göra på en fredagkväll om inget roligare dyker upp... så de vill aldrig boka in långt i förväg (eller gör det men avbokar sen dan innan) och att ha nåt slags stadig tid att passa varje vecka/två veckor/månad är ju heeemskt!

Patrick Bateman

Warrior
Jag har lyxen att spela i två fungerande spelgrupper. Det är spel 1 vardagkväll/vecka för mig, där resp. grupp träffas varannan vecka. I den ena gruppen är jag SL för en mångårig kampanj i Mutant, Undergångens arvtagare-sviten. Den andra gruppen började som en Coriolis-grupp men har evolverat till en mängd andra spel, senast Rogue Trader.

I den första gruppen jag började spela med, Mutant-gruppen, har flera spelare bytts ut under tidens gång. Av gruppens fem spelare, är det två som varit med från början. Men tack vare att bara en spelare har hoppat av i taget, har de tomma platserna alltid kunnat fyllas med nytt folk. Alla tillfällen då vi behövt fylla på med ny spelare, har jag annonserat på saligt insomnade Järnringenforumet och fått napp.

I båda grupperna behandlas spelmötena lika seriöst som en träningtid eller liknande. Det är m.a.o. inte okej att frånvara pga "man inte känner för det" eller "ska på bio med en polare". Självklart kan man ha skäl för att inte kunna närvara, men då meddelar man det i förväg. I möjligaste mån försöker vi då lägga om spelmötet till en annan vardag samma vecka. Själv tycker jag den fasta speltiden är en enorm fördel, eftersom alla vet vad som gäller och man slipper boka tid inför varje spelmöte. Sen knappt två år är jag också förälder och det skulle inte funka för familjen om inte spelandet låg på en fast tid.

Jag bor i Stockholm och jag spelar trad.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag spelar en gång i veckan, med samma grupp som jag har spelat med sedan 2004 med smärre förändringar, och vi träffades enbart via forumet (eller möjligtvis lite via IRC innan). Fast dag och fast tid är förutsättningen för att det ska bli något. Det är kanske en gång i månaden som det inte funkar för folk, och ibland går det att flytta till någon annan dag. Dock är vi rätt bra på att fördriva tid med brädspel, mat och snack, så de faktiska rollspelande timmarna är stundtals rätt få, men vi har i alla fall trevligt. :gremsmile:

Botulf

Hero
Jag spelar just nu ca två gånger i veckan med olika grupper. Tidigare har det varit katastrof då jag både fick SL:a, ragga folk till spelmöten, vara ledningscentral som ringer runt och bekräftar att alla kommer varje vecka(i regel påminna:'JAAA det var bestämt att lira idag. Samma tid och dag som alla veckor!' ). Plus den som måste samordna alla på nytt om en säger sig inte kunna. Skitjobbigt. Jag tog även för mycket hänsyn till spelare som egentligen sket i att komma eller slarvade lite väl överdrivet med tiderna. Som även kunde börja sura om man gick vidare i äventyret utan dem vilket skapade press att det skulle läcka över på vänrelationer. Jag hade även lite problem med att jag spelledde spel jag egentligen inte ville spela bara för att få spela. Dessa kaotiska omständigheter började jag i desperation ofta spela med folk jag egentlgien inte ville spela med för det var så tråkigt/bisarrt/dåligt/osmakligt. Bara för att få spela något på grund av allt krångel.

Nu så är det bättre. Jag får vara spelare i en kampanj jag alltid helst velat vara spelare i och inte SL och en rätt liten grupp. Lite knaggligt med tiderna men det blir i alla fall spel spelat. Även om vi definitivt skulle hinna mer. Andra gruppen är som tidigare lite flytande och man kan aldrig riktigt veta vem eller om någon kommer dyka upp. Men vi är rätt få där också. Beror mycket på att SL byter dag till och från. Dock har det blivit en bättre underrättelsekedja så jag ha bara delansvar med att organisera spelare.

Jag är arbetslös/sjukskriven och har egentligen massor av tid att spela. Skulle jag kunna skulle jag helst köra upp till tre gånger i veckan med trupp eller fylla ut lite solospelande.(vilket jag gör ibland men inte regelbundet) Jag har massor av äventyr och kampanjer och ospelade spel jag hemskt gärna vill spela. Ibland tycker jag folk är lite väl tråkiga då jag faktiskt gillar solospel med SL och en spelare och fokusera mycket på just individuella historier med mycket frihet. Många av de roligaste sessionerna jag haft har varit sådana. Men oftast tycker folk på något sätt det är jättekonstigt spela så eller anser det inte går.

Sedan är jag kanske lite kräsen. Antingen vill jag köra en sammanhållen/regelbunden lång episk kampanj med stadig grupp, med mycket fokus karaktärsinlevelse och utrymme för karaktärsutveckling och individuella historier. Vilket är rätt mastigt för somliga. Eller oneshot äventyr av varierande spel för att få så stor bredd som möjligt och avslappnat. Vilket lätt uppfattas som för plottrigt/ombytligt.

Simon

Swashbuckler
Jag har rollspelat intensivt och nästan konstant i ganska precis ett år, textbaserat över Google docs. Det är svinroligt och vi får långt mycket mer spelat än när vi var en grupp som alla bodde i Malmö. Ibland är det tyst i en vecka eller två, men sen brukar det ta fart igen.

Tyr

Hero
Genesis said:
Så jag är intresserad av hur andra har det. Spelar ni ofta? Ringer folk till er och vill spela eller måste ni dra ihop folk varje gång? Har ni det till och med så bra att ni kan spela regelbundet (detta har jag aldrig lyckats åstadkomma under femton års rollspelskarriär)?
0 gånger i veckan. :gremfrown:

Men när min spelgrupp var intakt så spelade vi regelbundet och under många år. Alla var taggade och det var väl snarare så att folk ringde om de mot all förmodan inte kunde än att de ringde för att se om det blev något. Alla utgick från att det blev spel snarare än tvärt om. Vi hade främst fasta tider.

Botulf

Hero
Någon annan som haft problem med att få ihop spelmöten för att spelare prioriterar WoW/MMORPG?