Det här är en del av vad magiker i Mundanas genomsnittliga nationer rimligen kan jobba med (saxar mitt svar från förra tråden, med något tillägg)
Till att börja med: värt att minnas är att alla besvärjelser över magnitud 1 innebär en direkt risk för magikerns fortlevnad, och kommer därför knappast att användas om inte nöden kräver det eller betalningen är väldigt god.
Helare bör, som Ymir säger, vara klart mest eftersökta bland de icke-akademiska magikerna i Mundana, och lär eftertraktas av alla som har råd att anställa dem. Helare är nog om några de magiker som utan problem kan försörja sig helt på "ströjobb". Biotropin är fantastiskt användbar.
Adelsmän: Här tror jag att främst besvärjelser med positiv inverkan på individen används: Skarpsyn, Snabbhet, Mod, Fertilitet, Pansar, Krossa, Skärpa, Tur osv är nog ganska praktiska att han någon som kan kasta. Sedan finns ju de rent praktiska effekterna som Varsebli metall, Gräva, Nederbörd, Vindtal, Telepati och framför allt Lögn. En krigisk herre kan även ta del av strategiska effekter som Dimma, Jordbävning och diverse skadeeffekter. Häftiga ljusspel och dylikt (bara filamentsdissipation är ju ofta ganska häftigt) är nog poppis på baler och dylikt; ska ej underskattas. Och även om det finns lagar mot sinnesmanipulation det i Consaber så skulle jag knappast bli förvånad om en och annan magiker lite vänligt "glömde" de lagarna när de kunnat användas omärkbart till anställarens fördel... Semotropi har också lite kul effekter gällande skrifter och hemliga meddelanden. Sedan måste man ju 1. kunna försvara sig mot andra adelsmäns husmagikers effekter och 2. kunna upptäcka dessa effekter så att killen kan åka in för olaglig sinnespåverkning. Sedan är ju magikerna välutbildade, och har nog en allmän rådgivande roll utöver sin magi.
Handelshus: Ungefär som adelsmannen; rikare handelshus kanske kan förlita sig lite mer på den "praktiska" biten (beroende på vad huset gör) genom att betala lovande ungdomars studier mot fördelaktiga avtal senare i livet. Äger man handelsskepp kan nog en magiker med effekter som Vind, sylfframmaning, och Lugna vatten vara bra att ha.
Flottan: Tänk dig en eldboll i fiendens rigg eller segel, förutom de allmänna offensiva besvärjelserna. Smärta eller Blixt på rorsman, någon? Kom bara inom räckvidd, och den träffar _alltid_... Eller varför inte en sylf, som ju dessutom kan återanvändas? Strid är ändå så pass ovanligt att magnituder inte är samma problem, och militären kanske till och med kan sponsra med kongelat för viktiga besvärjelser och/eller starkare frammaningar. Se även sista delen av Handelshus.
Armén: Nog långtifrån så bra som Krigsherren vill ha det (har ibland funderat på om man alls läst magireglerna inför det kapitlet...), men Dimma, Jordbävning, alla frammaningar, offensiva magier med areaeffekt, effekter som Mod och Lojalitet med areaeffekt (det är ju bara bra för soldaterna, eller hur?
). Den moralmässika effekten ska heller absolut inte underskattas. Tänk er hur Leffe Levy som just dragits upp ur leråkern i hembyn, fått ett spjut och en hjälm och instruktionen "rikta den vassa änden mot de andra tölparna där borta" reagerar då en stor eldödla eller stenman kommer anfallandes, marken börjar darra under honom eller halva första ledet spontant träffas av blixtar/eldbollar, börjar kräkas blod, får sår utan synbar förklaring eller börjar skrika ut i smärta utan synbara skador. Det resulterar troligen i panik, och effekterna är fortfarande magnitud 1 (om än mer en eller två nivåer svårare slag för Besvärjelse). Kort sagt, man behöver knappast orsaka så mycket skada att man dödar någon för att vara effektiv på slagfältet. Tänk bara på vad en enstaka kolumn Smärta gör...
Att kasta Nederbörd och Gräva några gånger framför stället där fiendens kavalleri tillåts anfalla den synbart oförsvarade högra flanken kan nog fungera det också.
Dessutom finns det troligen något undantag i lagen vad gäller användandet av sinnespåverkande magi mot t.ex. krigsfångar...
Artefakter och elixir kan man nog tjäna en hel del pengar på, också...
----
Sedan finns det såklart magiker som drar runt i gilleshuset/akademin, studerar, pratar, föreläser, experimenterar, hur ut sina tjänster inom passande aspekt och generellt beter sig ungefär som moderna akademiker - väldigt mycket grejjer hos framför allt Legion colonan är ju mer eller mindre direkt rip-off från dagens akademiska värld.