Nekromanti Hur poppis är Rollspel.nu egentligen …

Eksem

Champion
Re: Varför ska sajten bli mer poppis? [ANT]

Så att det kommer fler på forumölen.

Sodivra

Champion
Re: Hur gör man Rollspel.nu poppis?

Tja, egentligen så är ju gasljus och zeppelinare i allmänhet riktiga forumsmemer, väl spridda och inrotade i forumskulturen, hehe... :gremwink: Och "mörker" kanske också, i sig, är något som är inne?

Men jag känner bara till Noir som en etablerad kombination av mörker, gasljus, zeppelinare, ond överklass och förslavade folk, öh, iallafall tror jag att det är det...

Kanske låter mitt inlägg som ett nitpickande, vilket inte var meningen. Jag är bara väldigt mån om att få veta exakt vad generella uttalanden syftar på, det kan förekomma en del bitterhet och vanföreställningar innan de dyker upp.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Är det viktigt att wrnu blir mer poppis då? En riktad satsning på nyrekrytering eller någon form av kommersialisering kräver trots allt mer för att lyckas än några hängivna forumiters extraarbete. Att spekulera i största allmänhet kring hur vi kan locka fler spelare av alla möjliga kön och etniciteter har vi redan gjort flera gånger tidigare.

Arfert

Facit

tänkte bara lite på Noir, och absolut första hand (det är för modernt, utan det är nåt mer "semi-viktorianskt men i en döende värld"-aktigt jag har på näthinnan).. utan mer på om man frågar genersisk "jag håller på att göra ett rollspel"-person här på forumet så är det vanligt att det är ett sånt spel de filar på..

..bara en liten observation, inget annat. Inget värt att starta ett flame-war om. :gremsmile:

Arfert

Facit

Nej, jag tror det är svårt att ändra/bredda forumet... de tongivande skribenterna här gillar till stor del indiespel... Och då blir det så.

Arfert

Facit

Se mitt andra svar... tänkte inte på Noir faktiskt. Det är ett kommersiellt spel som är relativt rollspels-klassiskt, även om det finns tydliga indie-influenser.

Arfert

Facit

ha ha, lite kanske, men du är lite för oförutsägbar... du gillar ju annat också, gissar jag.

Arfert

Facit

Givetvis handlade det ENBART om dig... :gremgrin:

/Tomas (boostar Dimfrosts ego...)

GunBlade

Veteran
En stor nackdel med ett forum är just att det bara är ett forum. Jag har försökt få samtliga mina spelare i alla grupper jag spelat i att bli medlemmar här. Inte lyckats med en enda, och då har jag tjatat på typ 10 pers ett bra tag.
Vad som är fel med ett forum är att de som inte har något att skriva inte trivs. De säger att "Jag vill ändå inte fråga nåt, så varför ska jag bli medlem?".
Jag tror att det skulle behövas fler saker att göra, mer än bara forumet, menar jag. Det är inte alla som orkar leta upp en gammal tråd om de vill ha svar på något, och de vill kanske inte heller starta upp en ny, för de verkar vara "nybörjare" eller "löjliga" eller whatever.
Lite artiklar, lite polls, lite mer communityliknande skulle kanske dra mer folk, folk som inte BARA vill hänga på forumet, men som gör det när de behöver det.

Typ.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Artiklar och liknande hoppas vi få igång så snart som möjligt -- forumet håller som bekant på att byggas om en del, så när detta sker är oklart.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ett vettigt verktyg för att samordna spelgrupper (redan befintliga grupper, dvs) där man kan boka spelmöten, lagra rollpersoner, koppla krönikor till sin spelgrupp, kanske privat forum för just spelgruppen och så vidare, tror jag skulle kunna vara något. Det måste dessutom vara bättre än telefon, mail, wiki och filofax så att Rollspel.nu's verktyg är det enda rimliga att använda. Det vore coolt och tror jag skulle göra det lättare för en i gruppen att övertyga de andra genom att säga "hej, registrera er på Rollspel.nu för där finns det bästa verktyget för att samordna vårt spelande".

Zire

Swashbuckler
Medhåll.. det vore nog enda sättet som jag skulle kunna lyckas lura in mina spelare här.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fett grymma idéer!

Det här måste vi lagra i önskelistan.

Gardener, hur snabbt kan du fixa det här? :gremgrin:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dante said:
Gardener, hur snabbt kan du fixa det här? :gremgrin:
För att avlasta Gardener föreslår jag istället att man sätter samman en arbetsgrupp som har till uppgift att samla in förslag, bygga prototypinterface, skriva kod etc. Fast senast jag föreslog att vi forumiter faktiskt skulle ge något tillbaks till den site som föder oss (metaforiskt talat, då) så blev det i slutänden jag som fick göra hela jobbet, så jag har inget större hopp om att det skulle lyckas.

Men det är en riktigt bra idé. Om jag får tid över den närmaste tiden ska jag nog börja fundera lite på hur ett sånt verktyg skulle kunna vara uppbyggt.

Gardener

Champion
Med tanke på att det är en idé som funnits med i planeringen sen innan Rollspel.nu gick online för över tio år sen så... om tio år till kanske?

Gardener

Champion
Grejen är att det inte är så fasligt svårt att bygga som komponent till Joomla. Då har man ett schysst ramverk att jobba med och man behöver inte tänka på användarhantering och sånt tjafs.

Fast jag har tyvärr inte tid att jobba med det just nu.

Snow

Swashbuckler
Ska man göra det skräddarsydda systemet så är det nog flera hundra timmar minst. Det är trevligt att drömma, men...

Den enkla lösningen är privata forum och kanske privat kalender för varje spelgrupp, plus ett interface så att man kan administrera det själv. Där kan man sköta allt: planering, rapporter, beskrivningar och krönikor. Jag skulle nog försöka få hit min spelgrupp om något sådant fanns.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gardener said:
Grejen är att det inte är så fasligt svårt att bygga som komponent till Joomla. Då har man ett schysst ramverk att jobba med och man behöver inte tänka på användarhantering och sånt tjafs.

Fast jag har tyvärr inte tid att jobba med det just nu.
Det var lite det jag tänkte; om vi vore ett tjog PHP-programmerare och designers på wrnu som satte upp en gemensam testsite (jag kunde stå för serverutrymme, FTP-access till alla) så hade vi, tyckte jag, kunnat åtminstone bygga en prototyp. Jag förstår att du inte har tid, men om folk engagerar sig så behöver faktiskt inte allting göras av dig heller.

Synd bara att erfarenheter visat att det är svårt att engagera folk...

Se'n: jag vet att det inte är svårt att bygga som komponent rent teknsikt, det skulle väl vara att designa ett gränssnitt som faktiskt tilltalade och fungerade bra för alla som vore utmaningen. Att identifiera exakt vilka features som kan vara core och vilka som kan fixas senare, att göra alltihop lättillgängligt... Det vore utmaningen. En utmaning jag gärna hjälper till med, om min hjälp behövs.

//krank, som vill avlasta Gardener och samtidigt få folk att engagera sig ordentlig i siten och sätta sina pengar där deras mun är, metaforiskt talat. Folk tycker så mycket, men är oftast inte vänliga att själva ta ett handtag...