Nekromanti Hur poppis är Rollspel.nu egentligen …

Gardener

Champion
JAg har precis beställt en virtuell server och kommer installera subversion och trac (wiki + bugghanterare) som bland annat kommer vara för Rollspel.nu. Alla som vill kommer få tillgång till den och det bör bli ganska smidigt att samordna utveckling via det.

Men till att börja med bör någon skriva ihop en lista över use cases som behövs i systemet, gärna med lite flödesbeskrivning.

Finns det ett sånt kan jag bygga ihop ett komponentskelett att utgå ifrån, som har alla modeller, kontroller och vyer som behövs. Så kan folk lättare bygga själva funktionaliteten genom att bara fylla i php-kod och html och sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gardener said:
Men till att börja med bör någon skriva ihop en lista över use cases som behövs i systemet, gärna med lite flödesbeskrivning.
Jag kommer att kunna komma med en hel del use cases, men jag föreslår att du som har kunnandet startar en tråd där du lite översiktligt beskriver vad ett use case är och vad som färväntas, så kan vi som vill engagera oss utgå från det du skrivit och skapa en lång tråd med use cases att utgå från. Anledningen till att jag inte skapar tråden själv är att jag har dålig koll på use cases, hur man formulerar och formnatterar så att de blir så tydliga och enkla att utgå från som möjligt.

Hur låter det?

F.ö låter det skitbra med trac för wrnu, en sån funktion är guld värd!

GunBlade

Veteran
Jag skulle mer än gärna hjälpt till, har ganska gott om tid och inget att spendera den tiden på. Dock saknar jag totalt kunskaper inom ämnet. Vilket ställer till lite problem. Dock skulle jag, om det skulle behövas, hjälpa till så gott jag kan på andra punkter. Bara att ropa, så ser vi om det är möjligt.

Gardener

Champion
Det är inget problem om du kan tänka dig att lära dig medan du hjälper till.

Till att börja med är det inga direkta kunskaper som behövs, mest brainstorming om vad som behövds från systemet.

Jag kommer dessutom hjälpa till med att beskriva vad som behövs och sånt under hela arbetets gång.

Läs mer i tråden om utvecklingen.

Simon

Swashbuckler
Re: Hur gör man Rollspel.nu poppis?

Jag menar, det är ju inte bara att starta ett lajvforum så kommer det börja hänga massa trevliga lajvare som har intressanta diskussioner om lajv.
Njaä, det är klart. Fast... nu har jag inga studier eller så att peka på, men själv har jag i alla fall fått uppfattningen att specifika forum för olika saker ger en tydlig signal från sajten att det är meningen att de sakerna ska diskuteras. Liksom, "kolla, här finns en plats just för dig att diskutera ditt favvospel".

Och det tycker jag är en bra sak, även om det är på bekostnad av några forum med lägre aktivitet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nja, lajvarna har ju en massa egna forum. Jag är av åsikten att Rollspel.nu ska vara tillägnat (bords)rollspel.

MrG

Swashbuckler
Visst har lajvarna egna forum, fast det var mest ett svar på hur att få rollspel.nu mer poppis. Jag tror att krossbefruktningen som finns med folk som är rollspelare/lajvare är en mer naturlig än de som är webbforumspelare/bordsrollspelare. Så i min värld är det en naturlig öppning (och lajvarna verkar ha få naturliga forumplatser...).

-Gunnar (tycker inte om rollspel via forum, men det är bara en smaksak)

Rickard

Urverk speldesign
...om finns med folk som är rollspelare/lajvare är en mer naturlig än de som är webbforumspelare/bordsrollspelare
...eller datorrollspelare, eller figurspelare för den delen.

/Han som ogillar WoW-guild-forumet som finns här

MrG

Swashbuckler
Re: Hur gör man Rollspel.nu poppis?

Gardener said:
En intressantare fråga är väl hur man får Rollspel.nu poppis. Jag menar, det är ju inte bara att starta ett lajvforum så kommer det börja hänga massa trevliga lajvare som har intressanta diskussioner om lajv. Man måste ju lura hit folket också.

Nån som har några tips?
Fick klura lite på lurandet, varför jag tror på lajv och friformsforum är för att jag hört från flera som kollat in forumet att det inte varit nått för dem, då det bara varit massa systemdiskutioner (hade själv länge samma fördom). Så det lurkar här men fastnar inte i dagsläget.

På samma sätt skulle jag gärna se mer snack om scenariokonstruktion. Som det är idag försvinner oftast sånna trådar i mängden och i ointresse (eller blir bombade av svar om hur massa system löst det).

Och förresten, för att locka hit folk, vad sägs om en scenariobank? Sveroks tror jag har dött, hundrahöjdare-projektet verkar ha fastnat i startgroparna och det borde om inte annat finnas massa gamla konventsscenarion där ute som skulle kunna passa och är inriktade för typ en kvälls spel.

-Gunnar (som självklart gärna skulle bidra med scenarion)