Re: Hur presenterar jag bäst ett problem? [OT]
Nä. Det går inte att göra så och tro att det ska bli bra.
Nej precis. I alla andra fall, jo, men i deckare, nej - inte om det ska bli bra.
Jag sa att jag improviserar istället för att stolpa upp exakt på det sättet jag vill att saker ska spela ut sig. Ditt exempel tillät ingen improvisation.
Det beror på hur långt man vill dra sin improvisation. Annars brukar jag improvisera fullständigt, men som sagt, deckare kräver kontroll. Det betyder dock inte att jag inte improviserar alls. Det här stolpandet är bara till för att planera scenariot - för att till exempel kunna föra ned det på en tankekarta. Det ser egentligen inte ut så där, det gjorde jag mer för att inlägget skulle vara tydligt. Det är egentligen en fri tankeprocess.
Nå, vad folk, SLP:s, sedan kommer att säga och göra är enbart improvisation, men för att det inte ska bli helt tokigt måste man ha tänkt lite kring de inblandades agendor; vad de vill och vad som driver dem , för att kunna handskas med dem (dvs. improvisera dem) på ett vettigt sätt. Kort sagt, det tillåter improvisation med ramverk. ... Det är svårt att leka polis eller Hercule Poirot i ett scenario som kan växa åt vilket håll som helst åter återhållning.
I ditt exempel fanns det ett väldigt exakt tillvägagångssätt för att lösa mysteriet. Ibland presenterar jag en "brottsplats" (eller vad det nu kan va) utan en brottsling planerad. Ibland har jag inte tänkt så långt, ibland har jag några alternativa idéer.
Både ja och nej. Genom att
förbereda (inte nödvändigtvis skriva ned den "slutgiltiga produkten" på det viset) vet jag vad som hänt, vilka som är inblandade, hur de är inblandade, vad de vill, vilka ledtrådar som finns eller kan uppstå etc. Fast det är
inte samma sak som "tillvägagångssätt för att lösa mysteriet". Tillvägagångssättet är helt upp till spelarna. Hur tidigt eller sent de knäcker nöten är upp till dem och hur de har spelat.
... Nå, hela grejen handlar egentligen om att en deckare är ett pussel. Ledtrådarna är pusselbitar som ska samlas. Om jag som spelledare då inte har ett dum om pusslets helhet eller vilka bitar som finns i det kommer mitt scenario bli splittrat och riskerar att floppa.
/
solvebring som bara vill klargöra eftersom han anser annat vore orättvist mot hans sätt att spela, och för att stolpandet mer var för att i ett inlägg kunna illustrera tankegången än något annat.
P. S. Jag talar egentligen bara om vad som
utspelat sig fram till brottet och i och med brottet. Allting därefter är spelarnas bord. De handlar, jag reagerar. D. S.