Hej!
Jag har under rätt lång tid knåpat lite på en spelvärld som jag "någon gång" tänkt göra en tillgänglig som pdf. Det är en långsam process och mest ett utlopp för kreativiteten när det är svårt att hinna spelleda. Eftersom jag inte är så stormförtjust i att skapa/modifiera regelsystem, utan mest av att bygga världar är tanken att skriva det till ett generiskt system. Tänk er en värld till Expert Nova, GURPS, Savage Worlds eller något liknande.
Jag har läst settingstrådarna som finns pinnade och hittat mycket tankvärt. Bra tips på vad som är det allra viktigast att få med.
Det jag känner att jag lite kört fast i är hur man vill presentera världen på ett bra sätt. I vilken ordning vill man ha informationen? Vilka "kapitel" är intressanta i en världsbok?Vill man ha spelexempel? Introduktionsscenario? Tydliga exempel på vilka antagonisterna är i världen? Platsbeskrivningar? Exempel på vilka yrken som spelare är lämpliga för spelare i världen?
Om det är en historisk setting, t.ex. kalla krigets USA, hur detaljerad historisk information behöver man presentera? Vad är "lagom"? Ska man gå in och ge en detaljerad tidslinje eller bara presenteras hur spelets setting skiljer sig från den faktiska historien?
Jag har under rätt lång tid knåpat lite på en spelvärld som jag "någon gång" tänkt göra en tillgänglig som pdf. Det är en långsam process och mest ett utlopp för kreativiteten när det är svårt att hinna spelleda. Eftersom jag inte är så stormförtjust i att skapa/modifiera regelsystem, utan mest av att bygga världar är tanken att skriva det till ett generiskt system. Tänk er en värld till Expert Nova, GURPS, Savage Worlds eller något liknande.
Jag har läst settingstrådarna som finns pinnade och hittat mycket tankvärt. Bra tips på vad som är det allra viktigast att få med.
Det jag känner att jag lite kört fast i är hur man vill presentera världen på ett bra sätt. I vilken ordning vill man ha informationen? Vilka "kapitel" är intressanta i en världsbok?Vill man ha spelexempel? Introduktionsscenario? Tydliga exempel på vilka antagonisterna är i världen? Platsbeskrivningar? Exempel på vilka yrken som spelare är lämpliga för spelare i världen?
Om det är en historisk setting, t.ex. kalla krigets USA, hur detaljerad historisk information behöver man presentera? Vad är "lagom"? Ska man gå in och ge en detaljerad tidslinje eller bara presenteras hur spelets setting skiljer sig från den faktiska historien?