Re: Exempel och lite tips
"Sorry, men här kan jag bara inte hålla tyst.
Det beror på vilken projektion man använder."
Har jag sagt något annat, förvisso nämde jag inte att jag pratade om hur man ritar då man tittat på något från sidan men visst det är projektion från sidan jag pratar om. Varför pratade jag om det, jo därför att det inte är ovanligt att kartor till rollspel, iaf fantasyspel, inte brukar ritas rakt uppifrån utan sedda snett uppefrån. Därmed är det inte oviktigt att känna till tre viktiga grunder då man ritar perspektiv, kan man dom så klarar man sig långt.
"För kartor är inte den projektion du diskuterar bäst."
Det påståendet kan inte jag hålla med, då jag anser att det beror på vilken smak man har. Vi pratat nu kartor till rollspel inte riktiga kartor över länder på jorden. Till rollspel vill jag ha och gillar bäst kartotr som ritade ur vinkel där man ser kartan snett uppifrån som t.ex. mitt min karta i förra inlägget eller kartan över Vinterskogen. Sedan vill jag påstå att när man ritar egna kartor så gör det inget om blandar perspektiv, man kan rita sjöar, floder och skogar rakt uppifrån och sedan ändå rita hus som symboliserar byar och städer sedda från sidan och snett uppifrån. Det viktiga är att man får en karta man gillar och som man kan använda.
"Ska man dessutom ta hänsyn till jordens krökning på ett korrekt sätt blir det helt plötsligt komplicerat, speciellt om man vill ta hänsyn till att jorden egentligen är en ellipsoid snarare än en sfär."
Tydligen var jag otydligen men mina tips var tänkta som enkla tips som skulle vara lätta och ta till sig för den som tycker det är svårt att rita. Sedan är det viktigt att man kan krypa innan man går dvs man lär sig först rita kuber med rätt perspektiv mot en rak horisont innan man gör över till att rita kuber med hänsyn till en krökt horisont.