Nekromanti Hur roligt är det att vara skurken i Descent?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Till min förvåning har Wrath of Ashardalon D&D boardgame blivit ett av de mest spelade spelen hemma.

Jag är lite less på draktemat och funderar på att köpa fortsättningen, Legend of Drizzt som fått fina recensioner (och möjligen Return to Castle Ravenloft för att få fler spelbara rollpersoner). Men när jag surfar web-shoppar så får jag rekommendationer på Descent - Journeys in the Dark.

Jag har testat det en gång som hastigast på GothCon, det var skoj, jag var en bågskytt och hade hela tiden att göra med att flytta små kartongbrickor och läsa på kort och ha mig.

Descent skulle ge oss något vi saknat, möjligheten att spela sammanhängande kampanjer.

Men det tar ifrån oss den där goa alla-mot-spelet känslan, eftersom någon måste vara spelledare. Krasst sett, om jag köper spelet kommer det att vara jag som är spelledare.

Är det kul att vara spelledaren i Descent? Jag spelleder ju OSR D&D med behållning då och då men...

Går spelet att på ett meningsfullt sätt spela fullt coop? Det gick ju bra i Kampen om Citadellet även om det var tänkt att en skulle spela Legionen där.

RasmusL

Champion
Jag har bara spelat Descent tre gånger men i mina ögon blir det bara meningsfullt om man fullt ut tävlar mot spelledaren. Det är förvisso något jag uppskattar men det är ett schack-kul och inte så avslappnat och inte något jag skulle vilja spela varje dag.

Jocke

Man med skägg
Min upplevelse är att jag får ägna ungefär lika mycket tid till att leda spelet, kunna alla regler och driva spelet framåt osv som att spela skurken.

Jag tror att spelt blir sämre utan en spelare som skurk.

Dels så har varje uppdrag klara vinstkriterier, tex om goblinerna lyckas sno tre lådor mat så vinner skurken.

Skurken har nån slags power-kort som spelas ut för att sätta käppar i hjulet för äventyrarna, som då måste vara dolda för spelarna för att funka optimalt.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Klockrent initiativ. Vågar man hoppas på det bästa från Warhammer Quest och DnD-brädspelen i en skön symbios?

Personligen skulle jag gärna se att man kan använda Dwarven Forge-prylar till spelplan, då skulle jag kunna motivera den investeringen också (typ).

Robban

Hero
Jag kan bara tala utifrån mina egna begränsade erfarenheter här, så... Jag tycker inte Descent är roligt över huvud taget. Det är *för många* blippar i ett grottkrälsspel för att det ska bli överskådligt. Det är pilligt och tar lång tid, även med en erfaren skurk. Jag har även fått sitta som skurk, och det var inte heller jätteroligt. Men subjektivitet i all ära, spelet måste väl göra något rätt för att ha blivit så populärt som det faktiskt är?

Jag håller mig nog till vanligt grottkräl i rollspelsform. Descent är en dålig ersättning för det.